Bijtippen lak, oppervlakkige roest, lakschade

• 12475-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2011 11:27 #102023 door 12475-dummy
Bijtippen lak, oppervlakkige roest, lakschade is gemaakt door 12475-dummy
Dag allen!

excuus voor een wat vreemde topic titel, maar wellicht handig bij zoekopdrachten (?)..
In ieder geval zocht ik naar tips voor het bijwerken van lichte lakschade en het verwijderen van kleine roestplekjes, zoals die aan de voorzijde van de motorkap van mijn 164.

Kan ik gebruik maken van een lakstiftje? Kleurverschil is namelijk niet onoverkomelijk, zolang roest maar geweerd wordt.

Bedankt alvast voor de tips!
Groet, Wesll

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-04-2011 11:52 #102026 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Bijtippen lak, oppervlakkige roest, lakschade
Hallo Wesll,
alleen lak is niet goed genoeg tegen roest (ook niet als het metaal roestvrij is, dan is er ook altijd een grondlak nodig). Dus bijtippen waar nog grondlak aanwezig is en geen roest: lakstift goed genoeg. Als er blank plaatwerk zonder roest is: grondlak en dan lakstift. Als er roest te zien is: deze zo goed als mogelijk verwijderen, dan anti-roest behandeling (eventueel dmv speciale grondlak), lakstift pas op grondlak. Gewoon roest alleen met een lakstift bijtippen heeft maar een heel kortstondig resultaat.
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• 12475-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2011 14:38 #102039 door 12475-dummy
Beantwoord door 12475-dummy in topic Bijtippen lak, oppervlakkige roest, lakschade

"R.W. Dortangs" schreef:
dan anti-roest behandeling (eventueel dmv speciale grondlak), lakstift pas op grondlak.

Bedankt Rudi!
Wat is een geschikte anti-roest behandeling voor plekjes van 1 cm2? Speciale grondlak kan ik vast niet bij Gamma/Praxis/etc kopen? ;)

Nogmaals dank!
Groet, Wesll

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-04-2011 14:53 #102041 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Bijtippen lak, oppervlakkige roest, lakschade
Met anti-roest producten is het altijd even goed opletten in hoeverre het overschilderbaar is.
RX5 (een lijnolie product) laat zich bijvoorbeeld niet goed overspuiten en alleen nabehandelen met RX10.
Daardoor is dat uitermate geschikt voor de bodem.

Voor plekjes die later nog overgespoten moeten worden kun je een goede primer gebruiken.
Ik heb zelf gekozen voor Owatrol CIP, zie ook www.owachem.nl/owatrol/?CIP_010202

Voor kleine plekjes heb ik in het verleden wel een Valma Roestomvormer gebruikt.
Deze zet de roest om naar een zwarte massa.
Zie bijvoorbeeld www.poetsproducten.nl/products/V ... ormer.html
Ook deze is volgens mij overlakbaar.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-04-2011 18:10 #102051 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Bijtippen lak, oppervlakkige roest, lakschade
Lars heeft al het belangrijkste genoemd wat ik vergeten was te melden: het moet dus overschilderbaar zijn. Corroless vind ik een goed product dat roestwerend is en overschilderbaar is, extra grondlak is dan niet meer nodig (er zullen diverse merken zijn die hun liefhebbers hebben). Het werken met roestomvormers is natuurlijk ook aan te raden (maar je dan aan de gebruiksaanwijzing houden wat je moet doen voor je het overschildert), daarna gewone grondlak/primer en dan pas de lak.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2011 23:36 #102099 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Bijtippen lak, oppervlakkige roest, lakschade
Hoi Wesll,

Spaar je de moeite om verf te kopen, ik heb nog ca. 1 kg staan van de verf waarmee de 164 is gespoten (re voorscherm en li achterscherm) De steenslag aan de voorzijde moet je altijd goed roestverwijderen, een a twee keer met 2Komponenten epoxy grondverf voorbehandelen. Ook hiervan heb ik de grijze kleur op voorraad, ik heb nl net een 144/S in de zelfde kleur gerestaureerd.

Zou het wel leuk vinden de wagen weer eens te zien, overigens werkt de overdrive weer naar behoren ?.
Op 12 april vanadf 19.30 uur is er een technische avond bij de SBKArnhem waar de OD wordt behandeld, je bent welkom.
De wagen zou even op de brug kunnen, neem even met een PB contact met me op als je komt.

Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD