Verf op nadenkit droogt niet..

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-03-2011 11:28 #101844 door Erik Ciesluk
Verf op nadenkit droogt niet.. is gemaakt door Erik Ciesluk
Goedemorgen allen,

Ik ben bezig m'n motorruimte opnieuw te verven. Er is flink wat aan gelast en de naden heb ik met 3M Strijkkit 08357 bewerkt.

Voor het verven gebruik ik Karwei metaalverf 'direct over roest'.

Probleem: de verf wil prima drogen.. behalve op die plaatsen waar ik over de nadenkit heb geverfd, daar blijft de verf plakkerig (ook na twee weken, terwijl de rest na een dag goed droog was). De nadenkit mag na 30 minuten gespoten worden, ik heb meer dan een dag gewacht.

Ik neem dus aan dat er 'iets' in de nadenkit zit wat chemisch niet bij de metaalverf past. Wie kan me vertellen wat dat is?
Zou dit op te lossen zijn door de metaalverf weer weg te halen (met thinner oid) en dan een of andere primer als tussenlaag tussen de kit en verf te smeren? Zo ja.. wat voor primer zou ik dan moeten gebruiken?





Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-03-2011 15:12 #101854 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Verf op nadenkit droogt niet..
Ik zou niet met thinner aan de gang gaan want daar wordt het niet mooier op, gewoon de tijd geven. Er is idd een chemische werking aan de gang die ervoor zorgt dat de verf vertraagd droogt. Geef het de tijd kan nog wel een poosje duren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-03-2011 15:58 #101855 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Verf op nadenkit droogt niet..
Langer wachten: dat heb ik geprobeerd.. Op de bodemplaat heb ik hetzelfde meegemaakt, daarom heb ik nu in de motorruimte eerst twee lagen 'roest-stop & primer' over de kit gespoten voordat ik ging verven.

De bodem heb ik meer dan een jaar geleden op deze manier geverfd, dus metaalverf direct over de nadenkit, en daar is de verf nog steeds plakkerig. Op het kale metaal is de verf perfect gedroogd en mooi hard.

Ik geloof dus niet dat gewoon wachten gaat werken.. (helaas)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-03-2011 17:21 #101856 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Verf op nadenkit droogt niet..
dat is mooi balen :x
op de site van 3m staat dat het product overspuitbaar is , er staat echter niet bij waarmee.
dit staat ongetwijfeld in de technische documentatiebladen en die zijn op te vragen maar ook ik denk dat het de combinatie van de metaalverf en de kit is.
3m is zondermeer een goed merk , je moet alleen de geschikte verf vinden.
verwijderen met thinner wordt idd een zootje
je kan proberen om een nieuwe laag standaard alkydharsverf (gewone synthetische verf) over de plakkerige kit te strijken
en kijken of het droogt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-03-2011 20:24 #101862 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Verf op nadenkit droogt niet..
Balen!

Kan je er niet een metaal/roest primer eerst opsmeren? Misschien dat het dan alsnog hard..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2011 11:51 #101874 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Verf op nadenkit droogt niet..

"Boele Braaksma" schreef:
Balen!

Kan je er niet een metaal/roest primer eerst opsmeren? Misschien dat het dan alsnog hard..


Gisteravond even bij een verfspecialist in de buurt geweest, hij raadde me hetzelfde aan. Dus die kit mooi laten zitten (gelukkig, want die bevalt erg goed!), dan een of twee lagen goede primer (ik heb nog Wijzonol Uni-primer staan, dat zou moeten werken) en dan nog eens proberen..

Tja, het is balen, maar dat is het risico. Het zou ongetwijfeld goed gegaan zijn als ik de boel had laten spuiten met professionele autolak, maar dat past niet in m'n budget. Nu kost het gewoon wat meer tijd, helaas.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-04-2011 13:55 #102388 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Verf op nadenkit droogt niet..
Update.. zelfs de Wijzonol Uni-Primer bleef plakkerig, dat wil dus ook al niet.

Iemand anders gaf nog de tip om te proberen met blanke lak, bedoelt voor de auto, eroverheen te spuiten. Dat heb ik geprobeerd, blanke lak van Motip. Toen werd het een nog grotere puinhoop want nu begon zelfs de verf die al wel droog was te reageren met die blanke lak! :(

Nu zat ik dus met een motorruimte waar een mengsel van kit, primer, roest-stop/primer, metaalverf, zinkspray en ook nog blanke lak. Dat lijkt nergens meer op, dus ik zag nog maar 1 oplossing:




De hele motorruimte ingesmeerd met verfverwijderaar (wat een smerig spul) en aan de gang met een krabbertje. En ondertussen nadenken hoe ik het straks dan wel goed ga krijgen!

Ik denk dat ik toch maar voor de spuitbussen ga.. en dan wel 'auto-grade' spullen, in plaats van bouwmarktspul. Zucht :shock:


Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-04-2011 15:21 #102390 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Verf op nadenkit droogt niet..

"Erik Ciesluk" schreef:
Update.. zelfs de Wijzonol Uni-Primer bleef plakkerig, dat wil dus ook al niet.

Iemand anders gaf nog de tip om te proberen met blanke lak, bedoelt voor de auto, eroverheen te spuiten. Dat heb ik geprobeerd, blanke lak van Motip. Toen werd het een nog grotere puinhoop want nu begon zelfs de verf die al wel droog was te reageren met die blanke lak! :(

Nu zat ik dus met een motorruimte waar een mengsel van kit, primer, roest-stop/primer, metaalverf, zinkspray en ook nog blanke lak. Dat lijkt nergens meer op, dus ik zag nog maar 1 oplossing:



De hele motorruimte ingesmeerd met verfverwijderaar (wat een smerig spul) en aan de gang met een krabbertje. En ondertussen nadenken hoe ik het straks dan wel goed ga krijgen!

Ik denk dat ik toch maar voor de spuitbussen ga.. en dan wel 'auto-grade' spullen, in plaats van bouwmarktspul. Zucht :shock:


Spuitbussen zou ik niet gebruiken, Erik!

Je krijgt dan een erg dunne deklaag.

Hoe ga je nu het verfverwijderaar van je body afhalen? Ik gebruik het ook wel eens, en spoel het daarna goed met water. Een body/motorruimte lijkt me iets lastiger.

Ik zou weer aan de gang gaan zoals je bezig was. Eerst een proefplaat pakken waar je kit op smeert, verven en hopen dat het houdt.

Je kan ook informeren wat het kost om je motorruimte te laten spuiten. Je hebt nu alles zo mooi los hebt liggen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pieter van Duppen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
28-04-2011 21:29 #102515 door Pieter van Duppen
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic Verf op nadenkit droogt niet..
Hoi Erik,
We zijn al weer een week verder na de laatst geschreven reactie dus ik weet niet wat je intussen al gedaan hebt.
Als je de verf eraf gehaald hebt zou ik de zaak zo goed mogelijk schuren (droog 120). Het beste resultaat bereik je daarna met opbouw van een degelijk systeem dat begint met epoxyprimer, daarna een surfacer (een soort vullende grondlak) en daarna aflakken met een topcoat. Hiervoor moet je wel over een compressor en een verfspuit beschikken en er een beetje mee om kunnen gaan. Als alternatief zou je met een rolletje kunnen opzetten maar let dan wel op dat de lak en het rolletje elkaar verdragen, ik heb daar geen ervaring mee.
Ik heb het zelf zo gedaan ook met de strijkkit die jij gebruikt hebt op de naden. Deze heb ik kort voor de aflak aangebracht. De droging van de topcoat was geen probleem.
De 2k topcoat die ik gebruikt heb (2 jaar geleden aangeschaft) is echter niet meer verkrijgbaar wegens milieu-wetgeving.

Ik heb producten van Sikkens gebruikt: de primer surfacer EP II en daarna de autosurfacer rapid (zie www.autolakken.nl , daar vind je ook de productinformatiebladen en de werkvoorschriften) Om zeker te weten in hoeverre de strijkkit past bij de te kiezen topcoat zou je bij 3M en Sikkens kunnen informeren tel Sikkens: 071-3083333

Ben benieuwd hoe je het verder aanpakt.
In ieder geval succes.
Pieter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-04-2011 11:01 #102522 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Verf op nadenkit droogt niet..
Pieter en Boele, bedankt voor de reacties!

De motorruimte is voor het grootste gedeelte weer kaal, hoop dat van het weekend af te ronden.
Ook al wat aan het rondzoeken geweest over wat nu de beste manier is om verder te gaan. Sowieso eerst schuren, dat is logisch. Vervolgens kom ik die epoxyprimer als eerste laag overal tegen, dat zal dan een goede eerste stap zijn.

Een compressor en verfspuit (en ervaring ermee) heb ik niet. Ik heb een tijdje terug wel eens rondgekeken naar zoiets, maar dan kom je al meteen aan een flinke investering: de compressor mag niet te klein zijn, goedkope compressoren kunnen niet voldoende (constante) druk leveren, vervolgens moet er nog een filter tussen wat de waterdamp eruit haalt, dan moet er nog een goede drukregelaar bij, en het goedkoopste spuitpistool wordt ook niet aangeraden.. etc.

Heb vorig weekend een proefstukje metaal gepakt en daar een streep kit overheen gelegd, zodat ik daar verschillende dingen op kan proberen.

Waar ik mee zit: ik wilde alleen 'even' de motorruimte opnieuw verven omdat ik de motor er toch naast heb liggen, en de meeste verf losgelaten had om ruimte te maken voor wat roest.. ik dacht dus genoeg te hebben aan 1 blik metaalverf a 30,-. (En als ik geen kit gebruikt had, was dat ook perfect gelukt)

Als ik nu even snel de kosten inschat van de expoxyprimer, surfacer (had ik tot nu toe nog nooit van gehoord), topcoat inclusief alle verharders en verdunners en wat er nog meer nodig is kom ik vrij eenvoudig op minstens 200 euro.. dat is eigenlijk niet mijn bedoeling. (En stiekem is de motorruimte niet ZO strak dat hij zo'n behandeling verdient..)

Dus: ik ga toch eerst heel eigenwijs een paar low-cost oplossingen proberen op het proefstukje, als dat allemaal niks wordt kan ik altijd nog de boel echt netjes doen, op de manier zoals Pieter het duidelijk beschrijft.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD