Belletjes/blaasjes onder de lak

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-01-2011 11:19 #99812 door
Ik heb vorig jaar een 544 geheel opgeknapt.
De body + al het plaatwerk heb ik eerst in de epoxyprimer gespoten.
Vervolgens is het geheel ook door m ijzelf afgelakt.
De lak is een 1 componenten hoogkwaliteit industrielak (hoogglans). Verdunt met wasbenzine gespoten.
UIteraard niet in een spuitcabine.

Ik heb in de zomer 1 ritje kunnen maken en toen werd het te slecht weer.
De auto is naar binnen gegaan, op bokken gezet, in de was gezet en onder een hoes gezet.
Van het weekend heb ik de hoes er even afgehaald en nu blijken er op verschillende plekken kleine belletjes/blaasjes onder de lak te staan. Weet iemand hoe dit kan en hoe dit op te lossen is? De ruimte is niet superdroog ofzo. Heeft de hoes er misschien iets mee te maken?

Ik baal er in ieder geval echt van..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven Bleeker
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-01-2011 13:28 #99813 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic Belletjes/blaasjes onder de lak
ik heb het ook bij mij amazon combi zitten. deze is voor dat ik hem in mijn bezit had ook gespoten.
waarschijnlijk een beetje snel gebeurd.

maar zover ik weet komt dat het niet goed ontvetten. maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals te hoge luchtvochtig heid of juist te laag.

dit is ook een aardige link. hij geeft ook aan wat er mis kan gaan.

www.guzziproject.nl/Manuals/pdf%20guzziproject/Spuiten.pdf

ben bang dat je die blaasjes niet zomaar weg krijgt. dat wordt weer schuren en opnieuw doen.

als er andere oplossingen zijn hoor ik het graag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan van Vliet
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-01-2011 16:04 #99815 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Belletjes/blaasjes onder de lak
Het ontstaan van die blaasjes kan meerdere oorzaken hebben.
Heb je die epoxiprimer op een blanke, goed ontvette en met siliconenverwijderaar gereinigde ondergrond gespoten? Zo niet, dan kan daar al de oorzaak zitten. Het kan ook best zijn dat je de 2K epoxiprimer ( ik neem tenminste aan dat je deze gebruikt hebt ) die je er op gespoten hebt zich niet verstaat met de daaronder zittende oude lak. Dat moet je eerst testen voordat je een nieuwe lak op zet.
Ik zou dus eerst eens vast stellen welke lak los gelaten heeft. Is dit de epoxi ?? of is het de lak die daarna op de epoxi aangebacht is.
Een 2k epoxiprimer is in principe een goede basis om een verdere aflak, zowel 1K als 2K, op te zetten.
Het is aan te raden om de te gebruiken primer en aflak van een en hetzelfde merk te gebruiken of in ieder geval bij de verfhandel je goed te laten informeren of verschillende lakken met elkaar gebruikt kunnen worden.
Kleine gaatjes of putjes in de lak duiden meestal op siliconenvervuiling,maar dat is begrijp ik niet in jouw geval.
Als de lak die los gelaten heeft kleine blaasjes vormt denk ik tevens aan vocht of een te koude omgevingstemperatuur tijdens of kort na het spuiten.
Ik ben bang dat je weer een het schuren komt en hoop in het gunstigste geval dat de epoxi niet de oorzaak is en je slechts de aflak hoeft af te schuren.
m.vr.volvogr.
Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-01-2011 21:59 #99822 door
Beantwoord door in topic Belletjes/blaasjes onder de lak
Allereerst bedankt voor de reacties.
Het is in ieder geval mooi klote...al die uren en uren die in het spuitwerk zitten...

Ik denk dat het niet in de epoxy zit. Ik heb enkele belletjes voorzichtig doorgeprikt en de epoxy zit er goed op lijkt het zo.
Nu is het volgende wel erg vreemd; Ik heb de laatste delen van de auto in mei/juni gepoten. Tot het wegzetten van de auto in oktober vertoonde de auto niets geen blaasvorming of belletjes oid. Hoe bestaat het dan dat die nu wel weer optreden...
Voht/sileconen/temperatuur zou een oorzaak kunnen zijn, maar dan had ik het ndirect na het suiten verwacht.

Ik heb ergens gelezen dat het blaasjes kunnen zijn die optreden bij vochtige omstandigheden, die later weer weg terkken bij droger warmer weer, het lijkt mij stug,maar laten we het hopen..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-01-2011 00:29 #99824 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Belletjes/blaasjes onder de lak
het kan ook zijn, dat de lak reageert op het contact met het materiaal van de hoes.
Hoe dan ook, het wordt weer schuren & spuiten, daarna zou ik ervoor zorgen, dat de hoes geen contact heeft met de lak, bv door plaatsing van een carcoon.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-01-2011 10:27 #99827 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Belletjes/blaasjes onder de lak
Op mijn 144 heb ik ws. hetzelfde, ook Industrielak over polyester (gerold), wat natuurlijk geen officiële combinatie is maar goed, en nu blaasjes van ca. 1 mm.
Ik dacht zelf dat ik wat langer had moeten wachten op het uitharden van de polyester (komt daar gas bij vrij?) en het opdrogen van het geheel na herhaaldelijk schuren met water (opvriezend vocht?). Was een beetje ongeduldig deze keer (te weinig zen gebruikt).

Er gaat nog een laag over, op zich geen punt. Ik heb deze combinatie (2K polyester en Industrielak) wel eerder gebruikt bij 'restauraties', ging altijd goed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-01-2011 13:25 #99832 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Belletjes/blaasjes onder de lak
De belletjes kunnen verschillende oorzaken hebben, als ik het zo lees is het meest waarschijnlijke de korte tijdspanne tussen de 2K epoxy en aflak. Natuurlijk kunnen veflagen onderling gaan werken of waar roest zit gaan bollen.
In '92 met het restaureren van mijn P 1800 E, heb ik al van het bedrijf Autospeed van Piet Lieberton geleerd dat je ongeveer een maand moet wachten, dan kan de epoxy uitharden.
Omdat lak en verf mij in het bloed zit, mijn vader had een familie bedrijf in de verf (genaamd Fortis) met eigen lab en daar veel geleerd over verf systemen.
In de P1800 zien we dit vaak op de overgang van de voorschermen naar paravan, hier werd vroeger (GB!) koper gebruikt en dit kan ook voor ellende zorgen, alle koper is ook zorgvuldig weggehaald tijdens de restauratie.
Ook de kit weggehaald en vernieuwd, wordt poreus en trekt water aan.
Als een wagen echt roestvrij is dan wordt tussen de epoxy en aflak nog een sealing gebruikt, een soort van kunststof wat echt voor vocht ondoordringbaar is en helemaal kan worden gepolijst.
Inmiddels bijna 19 jaar verder en de wagen is nog als nieuw, heb het spuiten destijds gefilmd en dan zie je nat in nat in nat 3 lagen achter elkaar in de spuitcabine op 50 graden en laatste laag met extra harder (voor de glans).
Heb de wagen nog nooit hoeven poetsen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2011 20:39 #99853 door
Beantwoord door in topic Belletjes/blaasjes onder de lak
Bedankt voor de reactie

Ik ben vandaag bij de verfboer geweest en zij kwamen met het volgende verhaal.
Ik heb veel vertrouwen in de desbetreffende zaak en ga ervan uit dat hun het bij het juiste eind hebben:

Ze vertelde me dat de verf op oliebasis (mijn eindlaag) een lange tijd nodig heeft om door te harden. Dit in tegenstelling tot een twee componenten lak die veel sneller doorhard. Doorharden van een oliebasis verf kan gerudt enkele maanden duren. Zeker als het er wat dikker op is gezet. De toplaag is wel droog, alleen de diepere laag verf heeft misschien wel een half jaar nodig om door te harden en uit te ademen. Door mijn kunststof niet doorlaatbare autohoes heeft de laklaag deze kans niet gekregen en kon de verf deze ademing niet goed kwijt waardoor de belletjes zijn ontstaan.

De hoes heeft er gelukkig slechts een maand opgezeten en heb ik direct verwijdert. Ik heb vandaag de boel bekeken en het lijkt wel iets bijgetrokken te zijn. Goed kan het nooit zijn, dus ik kan nu alleen het beste hopen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niels Brugman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-01-2011 23:21 #99863 door Niels Brugman
Beantwoord door Niels Brugman in topic Belletjes/blaasjes onder de lak
Maar als de lak al blaasjes vertoont, betekent dit dan niet direct ook dat er tussen die laag en de onderliggende laag geen hechting heeft plaatsgevonden? Ik zou denken dat deze punten problemen zullen gaan opleveren, ook al zou het gas weggaan en de bovenste laag strak trekken. Hoe dachten de specialisten hierover?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-01-2011 22:04 #99898 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Belletjes/blaasjes onder de lak
In de auto industrie, en dus ook door volvo zijn verschillende laksystemen gebruikt, te beginnen met de acryl verf, een betrekkelijk zacht een component systeem gebruikt op de vroeg P1800 gebouwd in Engeland, In Arnhem is Henk Scholten op zoek geweest naar een spuiter die dit nog kon, tervegeefs dit wordt niet meer gebruikt. vervolgens de zgn synthetische verf één component en verdunbaar met terpentine ook wel whit spirit genoemd = oliebasis.
Dan komt de 2 komponent verf verdunbaar met thinner, wat naast een kakkerverwekkende werking ook de hersenen van de spuiter oplost. Een beroepsziekte bekend in de autowereld en heeft de aanleiding gevormd voor de huidige autolakken op waterbasis.
Omdat er al een verschillende verdunner gebruikt wordt voel je al op je klompen aan dat een synthetische verf wordt opgegeten door de 2K, met name door de thinner en het hardingsproces wat een vrijwel ondoordringbare gedroogde bovenlaag geeft waar geen lucht door naarbinnen kan maar er dus ook niet uit....
Hechting is weer een ander verhaal en heeft te maken met de structuur van het oppervlak, voor ieder verf syssteem is er een 'primer' of grondlak beschikbaar.
Tenslotte zijn de siliconen uit de verschillende schoonmaakmiddelen een plaag voor iedere spuiter omdat deze vet zijn en hechting voorkomen.
Een plaatwerker die zijn vak verstaat (en wiens hersenen nog adequaat functioneren) zal de wagen afplakken en nog helemaal vetvrij maken met...juist thinner, om dan met geen vinger de wagen meer aan te raken en vervolgens de 2K aflak aan te brengen.
De beste basis om een 'nieuw' verfsysteem op aan te brengen (hiermee bedoel ik 2K) is het kale metaal, dus of met afbijt de synthetische verflaag eraf of stralen en opneiuw beginnen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD