- Berichten: 1
metaallijm
- Bezoeker
-
26-03-2006 19:14 #52399
door
metaallijm is gemaakt door
Beste volvoliefhebbers
Ondanks alle goede conserveringszorgen aan mijn 164 trof ik op het binnenscherm een doorgeroest plekje aan. Naar aanleiding van een discussie over metaallijm op het forum van de miniclub vraag ik mij af of het lijmen van een stukje plaatwerk (i.p.v. lassen)over het roestplekje zin heeft. Wie heeft ervaring?
Ondanks alle goede conserveringszorgen aan mijn 164 trof ik op het binnenscherm een doorgeroest plekje aan. Naar aanleiding van een discussie over metaallijm op het forum van de miniclub vraag ik mij af of het lijmen van een stukje plaatwerk (i.p.v. lassen)over het roestplekje zin heeft. Wie heeft ervaring?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
-
27-03-2006 08:00 #79889
door
Beantwoord door in topic metaallijm
Lijkt mij niet. Als je dan toch slechts wilt oplappen dan zou ik kiezen voor het goed roestvrij maken van de plek (dus voldoende weghalen) en glasvezel gebruiken.
Lassen is echter nog altijd de beste oplossing.
Lassen is echter nog altijd de beste oplossing.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
-
27-03-2006 08:42 #79888
door
Beantwoord door in topic metaallijm
Mits je de boel goed kaal maakt en alle roest verwijderd kun je er gerust een plaatje overheen lijmen. Daarna weer goed conserveren(por15).In de autoindustrie en bij scadebedrijven wordt ook veel gelijmd.Zelf heb ik niet zulke goede ervaringen met glasvezel. succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
-
27-03-2006 19:06 #79887
door
Beantwoord door in topic metaallijm
Inderdaad, er worden complete vleugels aan vliegtuigen gelijmd, Audi's hebben al gelijmde achterpanelen en bij roestschade ben je verplicht om de 2cm proplassen te zetten. Vaak is dit meer dan de orginele puntlassen. (Of puntlassen zo sterk zijn!)
Vaak is de voorbewerking bij lijmen onvoldoende of gewoon niet goed te doen.
Vaak is de voorbewerking bij lijmen onvoldoende of gewoon niet goed te doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
-
28-03-2006 09:58 #79886
door
Beantwoord door in topic metaallijm
Het probleem bij roestschade aan oude auto's is niet zo zeer de reparatiemethode, maar dat mensen niet weten wat er aan de hand is met hund auto. Roest komt meestal van binnen uit. Al voorbeeld een dorpel. Die bestaat uit de zichtbare buitenplaat, een binnendorpelplaat en vaak nog een verstevigingsplaat daar tussen in. Dat is allemaalaan de randen aan elkaar gelast met puntlassen.Als er vocht in die dorpel blijft staan gaat hij roesten en op een gegeven moment breekt die roest uit naat buiten. Dan zie je dus een gaatje of een bobbel in de lak. Mensen gaan dan schuren aan de buitenkant en plakken er een plaatje op of boetseren wat met plamuur. Maar ondertussen is de plaat al lang verrot op een veel groter gebied, de gepuntklast naden zitten al vol roest en de binneplaten zijn ook al aangetast. Het is dan dus logisch dat de "reparatie" niet lang houdt. Dus lijm is op zich geen slechte techniek, maar natuurlijk niet om een plaatje over een roestgat heen te pappen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
-
28-03-2006 11:44 #79885
door
Beantwoord door in topic metaallijm
Pff, ik mag wel eens op een spellingscursus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
-
28-03-2006 17:09 #79884
door
Beantwoord door in topic metaallijm
<i>
"...Dus lijm is op zich geen slechte techniek, maar natuurlijk niet om een
plaatje over een roestgat heen te pappen. "
</i>
<br>
...en als je probeert het plaatje erover te lassen zal het niet meer lukken,
het gat wordt alleen maar groter, waardoor je weet dat er meer aan de hand
is. Best dus ineens het hele stuk eruit, en nieuw erin lassen - of lijmen? - vooraleer de niet
zichtbare delen ook aan het wegrotten en dus aan vervanging toe zijn, als het dan nog mogelijk is uiteraard...
"...Dus lijm is op zich geen slechte techniek, maar natuurlijk niet om een
plaatje over een roestgat heen te pappen. "
</i>
<br>
...en als je probeert het plaatje erover te lassen zal het niet meer lukken,
het gat wordt alleen maar groter, waardoor je weet dat er meer aan de hand
is. Best dus ineens het hele stuk eruit, en nieuw erin lassen - of lijmen? - vooraleer de niet
zichtbare delen ook aan het wegrotten en dus aan vervanging toe zijn, als het dan nog mogelijk is uiteraard...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
-
28-03-2006 22:00 #79883
door
Beantwoord door in topic metaallijm
Ik zou geen dragende delen lijmen maar een gaatje in een binnenscherm of een ribbelplaatje moet kunnen.Belangrijk is idd zorgen dat alle roest goed weg is en lijmen op brandschone plaat. Het voordeel bij overlappende naden is dat deze meteen goed zijn afgesloten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
-
29-03-2006 18:09 #79882
door
Beantwoord door in topic metaallijm
Binnenkort in de Winkel: Oldtimer Markt Sonderheft "Blech-Praxis" (met 100 blz. over het restaureren van blik aan oude auto's)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Andre Kielstra
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2025 21:47 #1048204
door Andre Kielstra
Beantwoord door Andre Kielstra in topic metaallijm
Hallo Ik ben André Kielstra en ben lid van de Volvo klassieker Vereniging, wat ik niet snap is dat er nog zoveel vragen zijn over het lijmen en goed conserveren van onze Volvo's, ik ben begonnen bij regio Oost om uit te zoeken wat lijmen precies inhoud en ben begonnen met Mark Harleman en Eddy Slootman die voor hij met pensioen ging werkzaam was bij Kiwa Nederland in Apeldoorn, trekproeven te doen met een aantal verschillende lijmsoorten te testen.
De uitkomst voor het lijmen is dat Epoxy lijm van Poly-services de PV lijm een hele grote trekkracht per vierkante cm heeft en geschikt is voor het lijmen van plaatwerk in plaatst van lassen.
Ik heb bij verschillende regio's een avond gegeven over het lijmen en conserveren van onze oldtimers en het op een verantwoorde manier zelf te doen.
Als u zou willen kan ik de voorlichting ook bij u in de buurt komen geven of herhalen in jullie regio zodat je de restauratie zelf kan uitvoeren.
Als je vragen hebt kan je mij mailen (andrekielstra55@gmail.nl)
De uitkomst voor het lijmen is dat Epoxy lijm van Poly-services de PV lijm een hele grote trekkracht per vierkante cm heeft en geschikt is voor het lijmen van plaatwerk in plaatst van lassen.
Ik heb bij verschillende regio's een avond gegeven over het lijmen en conserveren van onze oldtimers en het op een verantwoorde manier zelf te doen.
Als u zou willen kan ik de voorlichting ook bij u in de buurt komen geven of herhalen in jullie regio zodat je de restauratie zelf kan uitvoeren.
Als je vragen hebt kan je mij mailen (andrekielstra55@gmail.nl)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.