B18 / B16

  • Bas van de vendel Bas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2025 19:10 #1047657 door Bas van de vendel Bas (GAST)
B18 / B16 is gemaakt door Bas van de vendel Bas (GAST)
Wie kan mij het verschil uitleggen tussen een B16 en een B18 motor buiten  de cilinderinhoud

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Venema
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-01-2025 20:01 #1047659 door Jan Venema
Beantwoord door Jan Venema in topic B18 / B16
Goedenavond Bas,

Bij een B16 is een auto voorzien van 6 Volt installatie (accu, bedrading, startmotor, ruitenwissermotor, etc. Motorkap bevestiging is anders, voorfront, bumperdelen, etc.
Na augustus 1961 kwam de B18 met 12 Volts installatie, er was ook nog een (tijdelijke) mogelijkheid om een voorgaand model met 6 Volt te kopen (PV544 B-model).

Met vriendelijke groet,
Jan Venema

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rik Tuin
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-01-2025 20:52 - 01-01-2025 20:59 #1047660 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic B18 / B16
Dag Bas, een B16 heeft een driemaal gelagerde krukas en een B18 een vijfmaal gelagerde. Verder heeft de B16 minder vermogen dan de B18. Ondanks de driemaal gelagerde krukas loopt een B16 (vind ik) mechanisch mooi stil. 

Oliefilter bevat een los filterelement

Vliegwielhuis is ook anders, er past niet zonder meer een versnellingsbak achter van de latere B18 en B20 motoren.
Laatst bewerkt 01-01-2025 20:59 door Rik Tuin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD