alarmverlichting Amazon Combi

• Harris Visser
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2024 13:36 #1047526 door Harris Visser
alarmverlichting Amazon Combi is gemaakt door Harris Visser
Mijn alarmlichten hebben het altijd gedaan. Knop uittrekken en dan zag je de knop rood knipperen samen met alle richting-aanwijs-lampen. 
vervolgens heb ik een nieuwe ruitenwisserunit geplaatst en kwam ik er veel later achter dat mijn alarm lichten het niet deden. Althans, dat dacht ik....
Overrigens leek het of ik zijn aluminium ding overhield wat ook zorgt voor het knipperen van de richtingaanwijzer, mogelijk lag die nog op de bedrading, ik kan in elk geval niets vinden wat niet is aangesloten. ( het valt niet mee om de ruitenwisserunit eruit te wurmen zonder bedrading los te trekken, zelf niet met de stoelen eruit)
Wel tot trouwens, geen speling mee op je ruitenwissers, dat kan ik iedereen aanraden! (Inruil-gereviseerde-unit van het VKO)

Ze blijken het wel te doen als ik richting naar links of rechts aanzet en dan die alarmknop uit trek. O.K. dat werkt ook wel, maar is dat nu altijd al zo geweest en is me dat nooit opgevallen? je zet vaak eerst je richtingaanwijzer naar rechts aan, gaat aan de kant staan en trekt je alarmlicht aan, niet helemaal onlogisch. Het elektrisch schema werd ik niet echt wijzer van. Al was het maar omdat je eerst moet kiezen welk schema je nu eigenlijk precies moet hebben..... weet iemand hoe dat zit?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-12-2024 14:54 #1047533 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic alarmverlichting Amazon Combi
De laatste Amazon 's (1969 en misschien ook 1968) hebben een iets ander schema v.w.b. de richtingaanwijzer. Dus voor jou maakt het niet uit welk schema je gebruikt als het maar ouder is dan 1968.

Voor zover ik weet is de Amazon nooit geleverd met alarmlichten. Dus als het erin zit is dat naderhand ingebouwd. Dus is het altijd de vraag: "Wat zit er in?". Ik ben al veel oplossingen tegengekomen. 

De meest gangbare is een alarmlichtschakelaar met een eigen knipperlicht relais. Dus dan zitten er twee knipperlicht relais in je auto.
Ik heb het vermoeden dat je het originele knipperlichtrelais voor de richtingaanwijzers vergeten bent terug te plaatsen.
Wat ook kan is dat het verkeerd is teruggeplaatst.
Immers het relais heeft 2 aansluitingen terwijl de connector 3 aansluitingen heeft. Waarvan er overigens maar 2 bekabeld zijn.

Succes

• Harris Visser
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2025 19:04 #1047695 door Harris Visser
Beantwoord door Harris Visser in topic alarmverlichting Amazon Combi
Ik kan dat vermoeden wel bevestigen, ik hield immers een relais over na het inbouwen van de ruitenwisserunit. 
Klein probleem is dat er nergens lossen kabelschoentjes hangen. ik zou dus niet weten waar dat dat ding moet hebben gezeten.
Aanvankelijk dacht ik dat er gewoon nog een van de knipperlichten op de berg kabels had gelegen. Die zal echter toch wel van de knipperlichten zijn.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-01-2025 13:14 #1047706 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic alarmverlichting Amazon Combi
Losse kabelschoentjes zijn voor een origineel relais waarschijnlijk niet te verwachten, eerder een "stopkontaktje" / bakelieten doosje waarin je het kunt steken (is tenminste bij mijn P1800 zo, bij mijn Amazon weet ik niet), dat zou ook verklaren waardoor het eenvoudig los kon vallen.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Harris Visser
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2025 10:06 #1047719 door Harris Visser
Dat is een interessante suggestie en inderdaad een verklaring. Ga ik zeer binnenkort onderzoeken.

• Harris Visser
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2025 16:01 #1048232 door Harris Visser
ik heb weer gekeken en kan niets vinden waar dat relais gezeten zou kunnen hebben. 
ik zal als de stoelen er uit zijn ( die ga ik opnieuw bekleden) nog eens heel goed kijken, maar ik verwacht niet meer te vinden. Voorlopig heb ik in elk geval een truc, knipperlicht uit naar rechts of links en dan alarmknop uittrekken, dan werkt het ook tenslotte. kennelijk verbind de alarmknop de knipperlichten van beide kanten en knipperen beide kanten dan.

Ik heb het knipperlichtrelais niet weggehaald tijdens het vervangen van de ruitenwisserunit, dus die opmerking dat ik kennelijk ben vergeten het originele knipperlichtrelais terug te plaatsen gaat mijns inziens niet op.

• Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
24-02-2025 17:42 #1048236 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic alarmverlichting Amazon Combi
Harris, bij sommige schakelaars zit het relais aan de achterzijde van de schakelaar ingestoken; daar zie je van onder niets van..

gr. Cor.

• Harris Visser
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2025 22:23 #1048275 door Harris Visser
interessant. je bedoeld dan de knipperlicht schakelaar? kun je iets speciefiker zijn, ik heb geen idee hoe ik dat relais met de achterzijde van de schakelaar zou moeten verbinden, maar okay, het moet ergens hebben gezeten

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-02-2025 23:54 #1048278 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic alarmverlichting Amazon Combi
Achter in de waarschuwingslichtschakelaar.
Helaas heb je nog steeds geen foto van die schakelaar (en gevonden relais) geplaatst, anders zou het waarschijnlijk meteen duidelijk zijn.
Als er een originele Volvo uit die tijd gemonteerd is heb je een zwarte knop met rood glaasje met in wit "warning" erop, die heeft een eigen (aluminium rond en redelijk lang) relais in de achterkant nodig, daarvoor heeft het schoentjes waar het gewoon in gestoken kan worden.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Ronald Zwerus
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
01-03-2025 19:20 #1048290 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic alarmverlichting Amazon Combi

hierbij foto van de schakelaar met relais (relais is zonder huis)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD