- Berichten: 167
opgelost: koppelingspedaal moet heel diep ingetrapt
- 17600-dummy
- Elite lid
Minder
Meer
04-11-2024 16:03 #1047104
door 17600-dummy
koppelingspedaal moet heel diep ingetrapt is gemaakt door 17600-dummy
Ik heb mijn amazon verkocht aan een ontzettend leuke en enthousiaste jeugdige liefhebber. Nu heb ik ook nog andere oldtimers, o.a. een Triumph Stag, en ik ben ook lid van de Stag club, maar die vereniging heeft geen ledenforum. Dus ben ik zo vrij om nog éénmaal een beroep te doen op de uitstekende technische kennis die in het Volvo forum aanwezig is, vooral omdat het in dit geval om een een m.i. niet merk-gebonden vraag gaat.
Het koppelingspedaal van mijn Stag moet ik tot diep in de vloerbedekking tegen de vloer drukken om in de vrij te komen en te kunnen schakelen. Het went en ik kan er gewoon probleemloos mee schakelen en rijden, maar normaal lijkt het me niet. Er moet iets versleten of kapot zijn, maar ik krijg tegenstrijdige adviezen die qua reparatiekosten nogal uiteen lopen.
Men zegt dat je een versleten koppeling herkent aan het heel hoog al aanpakken van het pedaal. Dus dat hij gelijk als je het pedaal maar een centimeter intrapt vrij gaat en vaak slipt als je de koppeling dan dat kleine stukje weer laat opkomen. Dat is bij mij absoluut niet het geval. Zodra ik de koppeling vanaf die diep ingetrapte stand vanaf de vloer laat opkomen, pakt hij en trekt de auto uitstekend op, zonder te slippen. Idem met het over- en terugschakelen.
Maar het zou volgens anderen kunnen komen door een lekkage of een verstopping in het hydrolische systeem. Een koppelingsrevisie kost heel wat meer dan een mogelijk hydrolisch probleem oplossen, o.a. omdat dan de bak niet los hoeft.
Is er iemand die het probleem kan duiden? Heel graag! Bij voorbaat bedankt.
Het koppelingspedaal van mijn Stag moet ik tot diep in de vloerbedekking tegen de vloer drukken om in de vrij te komen en te kunnen schakelen. Het went en ik kan er gewoon probleemloos mee schakelen en rijden, maar normaal lijkt het me niet. Er moet iets versleten of kapot zijn, maar ik krijg tegenstrijdige adviezen die qua reparatiekosten nogal uiteen lopen.
Men zegt dat je een versleten koppeling herkent aan het heel hoog al aanpakken van het pedaal. Dus dat hij gelijk als je het pedaal maar een centimeter intrapt vrij gaat en vaak slipt als je de koppeling dan dat kleine stukje weer laat opkomen. Dat is bij mij absoluut niet het geval. Zodra ik de koppeling vanaf die diep ingetrapte stand vanaf de vloer laat opkomen, pakt hij en trekt de auto uitstekend op, zonder te slippen. Idem met het over- en terugschakelen.
Maar het zou volgens anderen kunnen komen door een lekkage of een verstopping in het hydrolische systeem. Een koppelingsrevisie kost heel wat meer dan een mogelijk hydrolisch probleem oplossen, o.a. omdat dan de bak niet los hoeft.
Is er iemand die het probleem kan duiden? Heel graag! Bij voorbaat bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2089
04-11-2024 17:02 #1047105
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic koppelingspedaal moet heel diep ingetrapt
Als het al altijd zo was vermoed ik dat er met de instelling van de koppeling iets fout gedaan is (te veel vrije slag).
Als het vroeger goed was en ondertussen zo geworden is vermoed ik een defect/slijtage: als het een hydraulisch probleem is zal de koppelingsgaffel te weinig bewegen tov de beweging van het voetpedaal (bij een hydraulisch systeem gaat op den duur de hulpkoppelingcilinder, en eventueel ook de hoofdkoppelingcilinder, inwendig lekken), pas als de beweging van de koppelingsgaffel goed is en de vrije slag juist / klein genoeg is verwacht ik een probleem met de koppeling zelf.
Als het vroeger goed was en ondertussen zo geworden is vermoed ik een defect/slijtage: als het een hydraulisch probleem is zal de koppelingsgaffel te weinig bewegen tov de beweging van het voetpedaal (bij een hydraulisch systeem gaat op den duur de hulpkoppelingcilinder, en eventueel ook de hoofdkoppelingcilinder, inwendig lekken), pas als de beweging van de koppelingsgaffel goed is en de vrije slag juist / klein genoeg is verwacht ik een probleem met de koppeling zelf.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 17600-dummy
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 167
05-11-2024 08:51 #1047114
door 17600-dummy
Beantwoord door 17600-dummy in topic koppelingspedaal moet heel diep ingetrapt
Bedankt voor deze heldere uitleg. Ik maak een afspraak met een specialist (Nico Baas Triumph Center) voor een definitieve diagnose en reparatie. Telefonisch trokken zij dezelfde conclusies als u.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 17600-dummy
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 167
05-11-2024 16:15 - 06-11-2024 10:45 #1047116
door 17600-dummy
Beantwoord door 17600-dummy in topic opgelost: koppelingspedaal moet heel diep ingetrapt
Probleem opgelost. Vanmiddag even voor aanvankelijk alleen een diagnose naar Nico Baas Triumph Center geweest. Inderdaad een scheve en fout afgestelde gaffel die de koppelingscilinder bedient en waardoor de cilinder inwendig lek was geworden. Er was tijd om een nieuwe cilinder te plaatsen en de bedieningsstang te richten. Alles werkt nu weer zoals het hoort. Hulde aan de monteur, diens vakkennis en bereidheid om mee te denken naar een oplossing.
Laatst bewerkt 06-11-2024 10:45 door 17600-dummy. Reden: koppeling is gerepareerd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.