Oliewissel versnellingsbak en achterbrug doen of niet ?

  • Ivo Philips - Van Dyck
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2024 20:47 #1046951 door Ivo Philips - Van Dyck
Oliewissel versnellingsbak en achterbrug doen of niet ? is gemaakt door Ivo Philips - Van Dyck
Ik had gepland om behalve de motor olie en filter eveneens de versnellingsbak en achterbrug olie te verversen toen ik in juli onze Amazon kocht.

Nu hoor ik hier en daar dat dit geen goed idee is en gewoon bijvullen voldoende is. Er zou risico zijn op meer lawaai als de bak en brug olie ververst.

Wat zijn de meningen hier ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-10-2024 01:17 #1046955 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Oliewissel versnellingsbak en achterbrug doen of niet ?
Volgens Olieslager versnelingsbak om de 20000km en achteras heb ik nog nooit ververst zit ook geen aftapplug op alleen bijvullen is genoeg SAE80 en bovende 30gr SAE90.
Ik doe de versnellingsbak om de 10000km is aan te raden als je veel schakelt.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • P. Hanot
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-10-2024 07:59 - 19-10-2024 08:20 #1046956 door P. Hanot
De differentieel-olie van mijn 544 heb ik 3 jaar geleden vervangen. Er zit inderdaad geen aftapplug in, ik heb het met een pompje en slangetje leeggezogen.
Het was geen olie meer wat eruit kwam, eerder een stinkende dikke zwarte teerachtige smurrie.
Omdat je via de invulplug niet alles meekrijgt heb ik daarna een jaar gereden om te spoelen en dan nog eens ververst met Kroon classic gear SAE80 of ZC90
Dat het met verse olie meer lawaai zou maken zou ik heel vreemd vinden, ik heb eerder het gevoel dat het stiller wordt met frisse olie.
Als ik het slijtage metaalslijpsel op de magnetische aftapplug van de versnellingsbak zie bij een verversing, dan zal dit slijpsel in het differentieel ook wel zitten en lijkt het mij beter dat het dan ook wel eens eruit kan via een oliewissel.
Naast de 544 heb ik nog een Peugeot 203 met bronzen onderdelen in het differentieel, dit moet jaarlijks vervangen worden met CB-40, ook wel bekend onder de namen ricinusolie of sla-olie. Andere olie lossen het brons langzaam op. Gelukkig heeft Volvo geen gebruik gemaakt van bronzen tandwielen.
 
Laatst bewerkt 19-10-2024 08:20 door P. Hanot.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-10-2024 11:46 #1046961 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Oliewissel versnellingsbak en achterbrug doen of niet ?
In al die claims van "life long" vulling geloof ik niet zo. Wat is tenslotte levenslang? Misschien is je Volvo al aan zijn negende leven bezig. Heb dezelfde ervaring als P. Hanot, met een enkele keer zelfs bruin of blauw uitgeslagen lagers, ten gevolge van oververhitting en/of te laag oliepeil. Sindsdien controleer ik bij elke beurt het niveau in het cardan en vervang de olie na uiterlijk 100.000 km.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kevin de Graan
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-10-2024 11:53 #1046963 door Kevin de Graan
Beantwoord door Kevin de Graan in topic Oliewissel versnellingsbak en achterbrug doen of niet ?
Ik heb het ook wel aantal jaren terug. vervangen. Kan nooit kwaad lijkt me. Kan je ook alles goed schoon maken aan de buitenkant. Kost je een pakking en wat Olie. Wellicht wat verf als je alles weer even netjes wil maken aan de buitenkant. Weet je in ieder geval hoe het er uit ziet.  Geen toename in geluid gehad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Philips - Van Dyck
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2024 12:02 #1046965 door Ivo Philips - Van Dyck
Beantwoord door Ivo Philips - Van Dyck in topic Oliewissel versnellingsbak en achterbrug doen of niet ?
Bedankt voor alle meningen, dit bevestigt mijn gevoel, ga dus tijdens de winterstop de bak en achterbrug olie verversen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD