Hebbedingetje in oude glorie

  • Cor Mulder
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-09-2024 13:07 - 10-09-2024 10:28 #1046605 door Cor Mulder
Hebbedingetje in oude glorie is gemaakt door Cor Mulder
Soms kom je onverwacht iets bijzonders tegen en lukt het ook nog om dat te kopen.
In het buitenland werd een gebruikt B20-blok aangeboden en mijn oog viel op het kleppendeksel, waarop Ellemann-Jakobsen (Deens tuning-bedrijf) stond. Ik wist al dat deze kleppendeksels zeldzaam zijn en nauwelijks worden aangeboden.
De verkoop van het motorblok ging via de zoon van de eigenaar en op mijn vraag of hij het kleppendeksel los zou willen verkopen kreeg ik een ontkennend antwoord. Wel had ik aangegeven dat ik graag van de verkoper zou willen vernemen als hij toch van gedachten zou veranderen. Dat was akkoord.
Intussen hield ik de advertentie in de gaten, maar het blok werd niet verkocht en na een paar weken liet de verkoper weten dat hij het kleppendeksel toch wel los wilde verkopen en hij vroeg een zeer redelijke prijs, waar na enige onderhandeling nog wat af ging. Kennelijk was hij niet op de hoogte van de zeldzaamheid.
Geld overgemaakt en na drie dagen had ik het kleppendeksel in huis. 

Dat zag er zo uit:

 

Na veel schuren, polijsten, spuiten en engelengeduld weer in oude glorie hersteld:

 

Ik ben er blij mee en voel mij hiermee wel een geluksvogel.
 
Laatst bewerkt 10-09-2024 10:28 door Cor Mulder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Stijn van der Linde
  • Moderator
  • Moderator
Meer
09-09-2024 19:10 #1046612 door Stijn van der Linde
Beantwoord door Stijn van der Linde in topic Hebbedingetje in oude glorie
Heel gaaf Cor! Gefeliciteerd!

De foto in de auto volgt nog wel toch?!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joris van Nispen
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-09-2024 20:29 #1046617 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Hebbedingetje in oude glorie
Proficiat, Cor! Geweldige vondst. Zullen we een Ellemann-Jakobsen Register beginnen ;-) ? Ik heb er binnen de VKV nog weinig gezien. Niels-Peter was inderdaad van oorsprong een Deen, maar het tuningbedrijf was gevestigd vlak bij Göteborg (Partille). Zoon Jan zette het voort, maar overleed helaas nog niet zo heel lang geleden. Die E-J deksels en andere onderdelen zijn erg gewild, steeds moeilijker te vinden en erg prijzig. Dus prijs je zeker maar gelukkig…

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Cor Mulder
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-09-2024 10:32 #1046620 door Cor Mulder
Beantwoord door Cor Mulder in topic Hebbedingetje in oude glorie
Stijn en Joris, dank voor jullie reacties en informatie.
Vanmorgen gelijk maar het kleppendeksel gemonteerd.
Hij zit nu op een gereviseerde en licht getunede B18B in een 123GT die ik nu aan het opbouwen ben (totaalrestauratie).

 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joris van Nispen
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-09-2024 17:30 #1046626 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Hebbedingetje in oude glorie
Schitterend!

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Emo van Halsema
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-09-2024 19:18 #1046627 door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic Hebbedingetje in oude glorie
Prachtig. Ik heb zelf een soortgelijk kleppendeksel (met de zeer originele tekst 'volvo'. Deze is bevestigd met vier van een soort vleugelmoeren. Die vier korte boutjes is altijd maar pielen..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joris van Nispen
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-09-2024 22:01 #1046628 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Hebbedingetje in oude glorie
Aanrader / alternatief voor bevestiging is de set van 4 torenbouten die de Vereniging in de winkel verkoopt. Passen beter op (en ook bij) de zwaardere aftermarket aluminium klepdeksels. Enige nadeel vind ik de bijgeleverde draadeindjes, die feitelijk te kort zijn. Ook met Loctite krijg je die moeilijk goed vast. Ik heb er zelf uiteindelijk maar gewoon langere in gezet en sindsdien sluit alles altijd direct perfect.

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD