OPGELOST accu laadt niet bij

  • Lo Bouwens
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-06-2024 10:29 - 17-06-2024 14:58 #1045508 door Lo Bouwens
OPGELOST accu laadt niet bij is gemaakt door Lo Bouwens
Gisteren voor het eerst een uurtje gereden in de Amazon combi, binnenweg en snelweg. Hij loopt als een zonnetje en accelereert als een malle met de gereviseerde B18D motor met dubbele carburateurs en het "snelle" cardan achter. Even met 120 langs een vrachtwagen is geen enkel probleem. Maar toen ik hem thuis op zijn plekje onder de carport wilde parkeren geen stroom meer. De accu was volledig leeg. Onderweg geen probleem gehad. Ik realiseerde me toen achteraf wel dat bij het aanzetten van het contact alleen het oliedruklampje op het dashboard ging branden (en keurig weer uit zodra de motor liep) maar dat het lampje van de laadstroom niet aan en daarna uit ging. Er is de laatste weken door de garage een en ander in het motorcompartiment gedaan (o.a. nieuwe dubbele choke kabel), misschien is daarbij per ongeluk ergens een draad losgeraakt. Hoe kan ik dat controleren? Welke draad vanaf de dynamo moet waarheen gaan? NB: ik heb een tijdje geleden een nieuwe spanningsregelaar geplaatst ter vervanging van de oude. omdat er weliswaar door de vorige eigenaar, die met de restauratie was begonnen, een wisselstroom generator in was gezet maar de oude stroomverdeler van de oorspronkelijke dynamo er nog in zat. Ook daarbij kan qua bedrading iets fout gedaan zijn. Ik heb de accu intussen met de acculader weer op maximale spanning gebracht. Aan de accu zelf ligt het dus niet.
Graag suggesties en/of adviezen.
Laatst bewerkt 17-06-2024 14:58 door Lo Bouwens. Reden: OPGELOST

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lo Bouwens
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-06-2024 12:49 - 17-06-2024 14:31 #1045513 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic accu laadt niet bij
Ik heb trouwens nog een voltmeter van VDO liggen, decoratief klein rond klokje. Heeft het zin om die ergens aan te sluiten om, zonder het ampèrelampje, permanent te kunnen zien  of de accu wordt opgeladen tijdens draaiende motor? Zo ja, waar moet ik de twee draden van dat metertje op aansluiten? Op de opgeladen accu aangesloten (zonder draaiende motor) geeft hij aan dat er 13,5 volt in zit. Optimaal, dus aan de accu ligt het niet.
Misschien aan de wisselstroom dynamo of de spanningsregelaar, of anders misschien bij het contactslot. Dat het controlelampje niet brandt zou misschien ook op een verbroken verbinding kunnen wijzen. Maar dit is allemaal theorie van de koude grond. Helaas heb ik van elektronica geen  verstand. Ik zou de wisselstroomgenerator graag even op de voltmeter willen aansluiten om te testen, maar ik heb geen idee welke kleuren de uitgaande 12 volt en massa zijn. In het bedradingsschema staat alleen de bedrading van een gewone gelijkstroom dynamo.
Graag advies/reacties.
Laatst bewerkt 17-06-2024 14:31 door Lo Bouwens. Reden: was niet volledig

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lo Bouwens
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-06-2024 15:04 #1045514 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic OPGELOST accu laadt niet bij
Probleem opgelost! Logisch denken helpt vaak, ook nu. Vanaf de dynamo de bedrading gevolgd op zoek naar een eventueel los contact. En dat vond ik al direct bij de spanningsregelaar. Eén van de pootjes van de aansluiting was verbogen waardoor en geen contact meer was. Is waarschijnlijk gebeurd in de garage tijdens sleutelen aan de choke, draad tussen dynamo en spanningsregelaar losgetrokken en iets te ruw weer aangedrukt. Enfin, kan gebeuren. Na eenvoudig recht buigen alles weer OK, het laadstroomlampje brandt zodra het contact wordt aangezet en gaat uit als de motor loopt. Geen reacties meer nodig dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hans W.
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-06-2024 11:38 #1045525 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic OPGELOST accu laadt niet bij
Mooi dat je het met logisch nadenken hebt gevonden! 
Dan, je kunt de voltmeter gewoon op de Plus en de min vanaf de accu aansluiten. Bij normaal rijden moet hij rond de 14 of 14,4 volt aangeven. Dan heb je een goede laadspanning. Maar een voltmeter zegt niks over hoeveel ampère de dynamo bij laadt, en dat is vaak minstens zo belangrijk. 

Groeten, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lo Bouwens
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-06-2024 17:24 #1045558 door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic OPGELOST accu laadt niet bij
Bedankt voor je reactie. Hij laadt erg goed bij. Gisteren heen en weer naar Lunteren geweest (Dries Bakkenes) en niks aan de hand. Integendeel, accu-niveau bij terugkeer was 13,5 Volt.. Kortom alles OK.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD