- Berichten: 167
OPGELOST: aansluiting carterontluchting en vacuümleiding rembekrachtiger
- Lo Bouwens
- Elite lid
Minder
Meer
29-09-2023 12:26 - 03-12-2023 12:25 #204822
door Lo Bouwens
OPGELOST: aansluiting carterontluchting en vacuümleiding rembekrachtiger is gemaakt door Lo Bouwens
ik heb verschillende berichten over de carterontluchting op het forum gelezen, maar herken mijn situatie (nog) niet.
Ik heb volgens de motorcode een B18D motor, aan de zijkant zit een ovaal "doosje" in de rode kleur van het motorblok met naar boven gericht een uitgaand pijpje, kennelijk bedoeld om een slang of een ijzeren leiding op aan te sluiten.
Ik heb op één van mijn twee luchtfilters een haakse koperen nippel gemonteerd die bestemd is om vanaf de ontluchting een slang of buis op aan te sluiten. Probleempje is, dat de diameter van de nippel op het luchtfilter groter is dan het uitgaande pijpje van de carterontluchting.
Twee waarschijnlijk domme vragen:
1) Bestaat hiervoor een verloopnippel, dus om twee rubberslangen van verschillende diameter met elkaar te verbinden.? Misschien iets (koper) van de loodgieter gebruiken? Het moet immers stevig genoeg zijn dat er slangklemmen op kunnen.
2) Als ik op de nippel op het luchtfilter een passende slang gebruik, waarmee kan ik dan het uitgaande pijpje aan de zijkant van het blok zodanig "verdikken" dat die slang daar ook op past? Omwikkelen met isolatietape lijkt me ongeschikt, dat overleeft de hitte van het carter en de eventuele uitstromende olie niet.
Ik sprak trouwens iemand die zei dat bij hem de ontluchting via een slang gewoon open naar buiten loopt. Is dat bezwaarlijk? Of komt er behalve lucht ook ollie mee naar buiten - en dus op straat? Veel kan dat overigens niet zijn, anders zou het luchtfilter in de kortste keren verstopt raken.
Dan een bijna vergelijkbaar probleem met de vacuümslang van de rembekrachtiger.
Hiervoor heb ik rechtstreeks in het inlaatspruitstuk een nippel geschroefd waar een rubberslang vanaf de rembekrachter aan moet. Maar ook hier is de diameter van deze nippel groter dan de uitgaande nippel op de rembekrachtiger. Ook moet er ergens in de slang of aan de bekrachtiger een terugslagklep zitten. Misschien zit die in mijn geval al op de bekrachtiger zelf. Ik voeg foto's bij die misschien duidelijkheid verschaffen...
Deze vragen dus:
1) bestaat er een verloopnippel tussen de uitgaande maat van de bekrachtiger en de ingaande nippel in het spruitstuk?
2) is het haakse deel op de rembekrachtiger waar de uitgaande nippen aan zit inderdaad de terugslagklep?
Bij voorbaat excuus voor mijn stomme vragen.
Ik heb volgens de motorcode een B18D motor, aan de zijkant zit een ovaal "doosje" in de rode kleur van het motorblok met naar boven gericht een uitgaand pijpje, kennelijk bedoeld om een slang of een ijzeren leiding op aan te sluiten.
Ik heb op één van mijn twee luchtfilters een haakse koperen nippel gemonteerd die bestemd is om vanaf de ontluchting een slang of buis op aan te sluiten. Probleempje is, dat de diameter van de nippel op het luchtfilter groter is dan het uitgaande pijpje van de carterontluchting.
Twee waarschijnlijk domme vragen:
1) Bestaat hiervoor een verloopnippel, dus om twee rubberslangen van verschillende diameter met elkaar te verbinden.? Misschien iets (koper) van de loodgieter gebruiken? Het moet immers stevig genoeg zijn dat er slangklemmen op kunnen.
2) Als ik op de nippel op het luchtfilter een passende slang gebruik, waarmee kan ik dan het uitgaande pijpje aan de zijkant van het blok zodanig "verdikken" dat die slang daar ook op past? Omwikkelen met isolatietape lijkt me ongeschikt, dat overleeft de hitte van het carter en de eventuele uitstromende olie niet.
Ik sprak trouwens iemand die zei dat bij hem de ontluchting via een slang gewoon open naar buiten loopt. Is dat bezwaarlijk? Of komt er behalve lucht ook ollie mee naar buiten - en dus op straat? Veel kan dat overigens niet zijn, anders zou het luchtfilter in de kortste keren verstopt raken.
Dan een bijna vergelijkbaar probleem met de vacuümslang van de rembekrachtiger.
Hiervoor heb ik rechtstreeks in het inlaatspruitstuk een nippel geschroefd waar een rubberslang vanaf de rembekrachter aan moet. Maar ook hier is de diameter van deze nippel groter dan de uitgaande nippel op de rembekrachtiger. Ook moet er ergens in de slang of aan de bekrachtiger een terugslagklep zitten. Misschien zit die in mijn geval al op de bekrachtiger zelf. Ik voeg foto's bij die misschien duidelijkheid verschaffen...
Deze vragen dus:
1) bestaat er een verloopnippel tussen de uitgaande maat van de bekrachtiger en de ingaande nippel in het spruitstuk?
2) is het haakse deel op de rembekrachtiger waar de uitgaande nippen aan zit inderdaad de terugslagklep?
Bij voorbaat excuus voor mijn stomme vragen.
Laatst bewerkt 03-12-2023 12:25 door Lo Bouwens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lo Bouwens
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 167
29-09-2023 18:10 - 26-11-2023 14:59 #204829
door Lo Bouwens
Beantwoord door Lo Bouwens in topic probleem opgelost: carterontluchting en vacuümleiding rembekrachtiger
ik heb de vacuümslag van de rembekrachtiger op het inlaatspruitstuk aangesloten door twee maten rubber leiding met elkaar te verbinden met als verbindingsstuk er binnen in gelijmd een stuk koperen waterleiding en versterkt met slangklemmen. Voelt stevig en zit heel vast.
Op dezelfde manier ook de carterontluchting met het luchtfilter verbonden. Ik hoop dat deze beide aansluitingen volstaan, dan is het probleem opgelost.
Ik voeg een foto bij.
Op dezelfde manier ook de carterontluchting met het luchtfilter verbonden. Ik hoop dat deze beide aansluitingen volstaan, dan is het probleem opgelost.
Ik voeg een foto bij.
Laatst bewerkt 26-11-2023 14:59 door Lo Bouwens. Reden: goede tip gekregen van Rob Versteeg an de onderdelenwebshop!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 270
29-09-2023 22:29 #204831
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic probleem opgelost? carterontluchting en vacuümleiding rembekrachtiger
OP de 340 zitten vele vacuumslangen, voor rembekrachtiger en voor automatische koppeling, voor EMVK/CVT, eventueel voor econometer.
De meeste daarvan hebben geen of nauwelijks slangenklemmen. Dit kan omdat het vacuumslangen betreft, met een onderdruk erin. Ze worden dus eerder door de buitenlucht ineen/aaneen gedrukt dan van elkaar geschoven . Plat gezegd: luchtdicht is en blijft ook wel luchtdicht, verschuivingen door mechanische bewegingen daargelaten.
De meeste daarvan hebben geen of nauwelijks slangenklemmen. Dit kan omdat het vacuumslangen betreft, met een onderdruk erin. Ze worden dus eerder door de buitenlucht ineen/aaneen gedrukt dan van elkaar geschoven . Plat gezegd: luchtdicht is en blijft ook wel luchtdicht, verschuivingen door mechanische bewegingen daargelaten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 378
30-09-2023 11:02 #204834
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic probleem opgelost? carterontluchting en vacuümleiding rembekrachtiger
Beste Lo,
zoek even op "carter ventilatie" en je zult het juiste antwoord vinden met plaatjes |
Succes Fred
zoek even op "carter ventilatie" en je zult het juiste antwoord vinden met plaatjes |
Succes Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.