CNC Huisvlijt
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
11-09-2016 19:12 #163390
door Joost Buiting (GAST)
CNC Huisvlijt is gemaakt door Joost Buiting (GAST)
Buiten mijn Volvo hobby heb ik ooit ook een CNC freesmachine gebouwd waarmee ik hout en kunststof kan frezen.
Vandaag lekker aan het "prutsen'geweest
onderstaande foto heb ik als model gebruikt, ik heb de foto over getekend met het programma incscape.
Gewoon alle lijnen van de auto overtrekken, best veel werk maar goed te doen.
Deze vector tekening sla je op als een dxf-bestand.
Met een ander programma kan je dit bestand nu omzetten in een code voor de freesmachine z.g. G-code het programma waarmee ik dit doe is Cambam.
Nog even het één en ander erbij getekend en geschreven.
En een best leuk resultaat!!
gegraveerd in een oud stukje plexiglas (helaas zitten er wat krassen in)
en led verlichting eronder gezet.
Vandaag lekker aan het "prutsen'geweest
onderstaande foto heb ik als model gebruikt, ik heb de foto over getekend met het programma incscape.
Gewoon alle lijnen van de auto overtrekken, best veel werk maar goed te doen.
Deze vector tekening sla je op als een dxf-bestand.
Met een ander programma kan je dit bestand nu omzetten in een code voor de freesmachine z.g. G-code het programma waarmee ik dit doe is Cambam.
Nog even het één en ander erbij getekend en geschreven.
En een best leuk resultaat!!
gegraveerd in een oud stukje plexiglas (helaas zitten er wat krassen in)
en led verlichting eronder gezet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
11-09-2016 19:45 #163393
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic CNC Huisvlijt
Wauw, fantastisch resultaat man!
Als je een serie maakt ben je ze in een uur kwijt op de komende beurs.
Nu ben ik ook wel nieuwsgierig geworden naar de CNC-machine zelf, of moeten we daarvoor overschakelen naar het CNC-zone forum
Ik ben af en toe ook wel eens bezig met verkennen van de mogelijkheden (EMC2 van linux) maar kan mij nog net bedwingen want er moet eerst een combi af, een buitenboordmotorproject,een slaapkamer, het huis schilderen.......
Hoop hier nog eens vaker iets van je kunsten te bewonderen.
Als je een serie maakt ben je ze in een uur kwijt op de komende beurs.
Nu ben ik ook wel nieuwsgierig geworden naar de CNC-machine zelf, of moeten we daarvoor overschakelen naar het CNC-zone forum
Ik ben af en toe ook wel eens bezig met verkennen van de mogelijkheden (EMC2 van linux) maar kan mij nog net bedwingen want er moet eerst een combi af, een buitenboordmotorproject,een slaapkamer, het huis schilderen.......
Hoop hier nog eens vaker iets van je kunsten te bewonderen.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
11-09-2016 22:24 - 11-09-2016 22:25 #163397
door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic CNC Huisvlijt
Hoi Jan,
tja de CNC machine is een verhaal apart.
Op mijn werk werd een inpakmachine weggegooid daarop zaten wat stappen motoren, drivers, liniare geleidingen en meer bruikbare spullen.
Van al deze 'rommel" heb ik een CNC machine gebouwd en deze staat bij mij in de computer als het "nul"euro-project.
Natuurlijk heeft het wel wat gekost (de spindelmotor maar dat was ook het enige) maar vooral veel tijd en uitzoekwerk.
Je begint met een berg spullen waarvan je niet weet hoe het werkt of hoe dat je het draaiend moet gaan krijgen.
Internet is een onuitputtelijk bron en ook in het CNC gebeuren is natuurlijk een forum met techneuten.
Ondertussen geleerd om met autocat wat te tekenen en om te zetten in bruikbare codes leuk voor in de winter want dit kan lekker binnen.
hier nog ff een foto van de machine.(let eens op het vaatje bovenop de schakelkast! )
Ondertussen ben ik opnieuw onderdelen aan het verzamelen voor de bouw van veel betere machine die stabieler en zuiverder is.
tja de CNC machine is een verhaal apart.
Op mijn werk werd een inpakmachine weggegooid daarop zaten wat stappen motoren, drivers, liniare geleidingen en meer bruikbare spullen.
Van al deze 'rommel" heb ik een CNC machine gebouwd en deze staat bij mij in de computer als het "nul"euro-project.
Natuurlijk heeft het wel wat gekost (de spindelmotor maar dat was ook het enige) maar vooral veel tijd en uitzoekwerk.
Je begint met een berg spullen waarvan je niet weet hoe het werkt of hoe dat je het draaiend moet gaan krijgen.
Internet is een onuitputtelijk bron en ook in het CNC gebeuren is natuurlijk een forum met techneuten.
Ondertussen geleerd om met autocat wat te tekenen en om te zetten in bruikbare codes leuk voor in de winter want dit kan lekker binnen.
hier nog ff een foto van de machine.(let eens op het vaatje bovenop de schakelkast! )
Ondertussen ben ik opnieuw onderdelen aan het verzamelen voor de bouw van veel betere machine die stabieler en zuiverder is.
Laatst bewerkt 11-09-2016 22:25 door Joost Buiting (GAST).
- Saskia De Vos
- Verbannen
Minder
Meer
12-09-2016 08:25 #163402
door Saskia De Vos
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
Beantwoord door Saskia De Vos in topic CNC Huisvlijt
Klinkt allemaal als Chinees voor mij, maar het eindresultaat spreekt wel boekdelen. Knap!
...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
Minder
Meer
12-09-2016 16:19 #163412
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic CNC Huisvlijt
Een echte techneut dus.
12-09-2016 20:20 #163427
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic CNC Huisvlijt
Ik was al erg onder de indruk van wat je allemaal kunt Joost, maar het wordt steeds "indrukker" :lol: :blink: :blush: :S :whistle:
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
12-09-2016 22:43 #163432
door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic CNC Huisvlijt
Ha Joost mooooi zeg, echt goed hergebruik van kostbare materialen !!
Expansietankje bovenop komt mij idd wel bekend voor, volvo for live
Verder zie ik een circulatiepomp van een CV, kosten gebruikt geen drol en pompen als een dolle.
Wat heerlijke ruimte heb je om je machine heen zeg, dat is op zich al een genot.
Ik hoop in de toekomst nog wat meer van je kunsten te zien in de babbelbox, dat is altijd leuk en leerzaam.
Groet Jan
Expansietankje bovenop komt mij idd wel bekend voor, volvo for live
Verder zie ik een circulatiepomp van een CV, kosten gebruikt geen drol en pompen als een dolle.
Wat heerlijke ruimte heb je om je machine heen zeg, dat is op zich al een genot.
Ik hoop in de toekomst nog wat meer van je kunsten te zien in de babbelbox, dat is altijd leuk en leerzaam.
Groet Jan