- Berichten: 1259
Soms zit het mee, soms zit het tegen.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
29-09-2015 18:15 #154467
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Soms zit het mee, soms zit het tegen. is gemaakt door Jan van Bochove
In het kader van "post ook eens een mislukking" heb ik voor u de volgende bijdrage;
Ik wilde een haakse koppeling maken 1/4"NPT naar M10x1
Zoiets dus;
Omdat ik voor de M10 aansluiting wat meer "vlees" wilde hebben moest het zeskant excentrisch worden afgedraaid.
Je kunt dat met een onafhankelijke 4-klauw doen maar als je die niet hebt kan je het werkstukje ook uit-het-midden op een plaatje solderen;
Op de stalen plaatje zat al een stukje pijp gelast waarmee het plaatje in de 3-klauw gespannen kan worden.
Op de draaibank ziet het er dan zo uit;
1/4"NPT snijden;
Gaatje boren;
Haaks daarop het gat voor het tappen van M10x1;
Tappen, eerste stukje in de boorkop voor het in lijn tappen van M10;
En dan de draad M10 zó belabberd en onoplettend met de hand er verder in draaien dat je een recht begin alsnog kunt verprutsen door scheef uit te komen.......grrrrr
Nippel er nog een keer ingedraaid, zit niet lekker, klaar einde oefening géén gepruts met LPG.
Zeskant messing was laatste stukje, humeur was eveneens laatste stukje dus schuur dichtgetrokken en gewoon in de handel besteld, prutser. :evil:
groet Jan
Ik wilde een haakse koppeling maken 1/4"NPT naar M10x1
Zoiets dus;
Omdat ik voor de M10 aansluiting wat meer "vlees" wilde hebben moest het zeskant excentrisch worden afgedraaid.
Je kunt dat met een onafhankelijke 4-klauw doen maar als je die niet hebt kan je het werkstukje ook uit-het-midden op een plaatje solderen;
Op de stalen plaatje zat al een stukje pijp gelast waarmee het plaatje in de 3-klauw gespannen kan worden.
Op de draaibank ziet het er dan zo uit;
1/4"NPT snijden;
Gaatje boren;
Haaks daarop het gat voor het tappen van M10x1;
Tappen, eerste stukje in de boorkop voor het in lijn tappen van M10;
En dan de draad M10 zó belabberd en onoplettend met de hand er verder in draaien dat je een recht begin alsnog kunt verprutsen door scheef uit te komen.......grrrrr
Nippel er nog een keer ingedraaid, zit niet lekker, klaar einde oefening géén gepruts met LPG.
Zeskant messing was laatste stukje, humeur was eveneens laatste stukje dus schuur dichtgetrokken en gewoon in de handel besteld, prutser. :evil:
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29-09-2015 19:53 #154470
door Gerben Polder
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Beantwoord door Gerben Polder in topic Soms zit het mee, soms zit het tegen.
Op zich wel mooi gedaan Jan, en ik ken het helaas ook (letterlijk). Niet te lang geleden met M3 dat in staal gedaan en toen ik zag dat hij toch scheef ging, geprobeerd iets terug en dan corrigeren. Dat koste me een tapje en een voorwerp (kreeg het veel hardere staal van de afgebroken tap er niet meer uit maar was toch scheef).
Wat ik zelf doe, zeker met blind tappen, is de tap wel in de freeskop, maar hem met de hand rond draaien terwijl ik er licht druk naar beneden op houd. Dan kun je net met een gerust hard de tap er wat verder indraaien. (met M10 zul je wel bijvoorbeeld de sleutel er in moeten laten zitten om als hefboom te dienen). Maar bedankt voor delen
Wat ik zelf doe, zeker met blind tappen, is de tap wel in de freeskop, maar hem met de hand rond draaien terwijl ik er licht druk naar beneden op houd. Dan kun je net met een gerust hard de tap er wat verder indraaien. (met M10 zul je wel bijvoorbeeld de sleutel er in moeten laten zitten om als hefboom te dienen). Maar bedankt voor delen
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1950
29-09-2015 21:48 #154472
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Soms zit het mee, soms zit het tegen.
En tóch vind ik het weer een schitterend stukje huisvlijt erg jammer dat 't dan op het laatst fout gaat.
Wel "fijn" om te zien dat 't ook bij jou wel eens niet helemaal lukt zoals je zou willen, sportief dat je ook dit deelt op t forum :lol:
Wel "fijn" om te zien dat 't ook bij jou wel eens niet helemaal lukt zoals je zou willen, sportief dat je ook dit deelt op t forum :lol:
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29-09-2015 23:32 #154476
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Soms zit het mee, soms zit het tegen.
Tja, misschien dacht hij door alle loftuitingen dat wij dachten dat iets menselijks hem vreemd was, maar voorzover we dat ooit gedacht mochten hebben denken we dat na dit topic dus niet meer"Hans Latenstein" schreef:
Wel "fijn" om te zien dat 't ook bij jou wel eens niet helemaal lukt zoals je zou willen, sportief dat je ook dit deelt op t forum :lol:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
30-09-2015 21:52 #154493
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Soms zit het mee, soms zit het tegen.
Hahaha Gert :lol: mooi verwoord.
Topic was inderdaad vooral bedoeld om te relativeren na diverse "lofuitingen".
Daarnaast altijd grappig toch om herkenning te vinden op punten die velen van ons al eens gepasseerd zijn
groet, Jan
Topic was inderdaad vooral bedoeld om te relativeren na diverse "lofuitingen".
Daarnaast altijd grappig toch om herkenning te vinden op punten die velen van ons al eens gepasseerd zijn
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.