- Berichten: 2064
ANWB Kampioen: auto-techniek, maar dan anders ...
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
15-07-2015 23:38 #152819
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
ANWB Kampioen: auto-techniek, maar dan anders ... is gemaakt door Rudi
Je leert altijd weer iets nieuws als je het ANWB blad Kampioen leest.
Nummer 7/8juli 2015 aan het lezen en wat leer je dan ...
bladzijde 31, artikel over dashcams, functie motion detection (filmt als er beweging is, bijvoorbeeld 's nachts): aansluiten met een permanente voedingskabel rechtstreeks op de accu ipv op de sigarettenaansteker zorgt ervoor dat de cam 's nachts van stroom voorzien wordt zonder dat de accu leeggetrokken wordt (bij mijn auto's zit de sigarettenaansteker natuurlijk indirect op de accu aangesloten, helaas staat er geen blijkbaar stroomsparend aansluitschema erbij).
bladzijde 73, artikel over de werking van een versnellingsbak (gelezen ofschoon ik al meerdere succesvol gede/monteerd heb): onder het kopje "Hoe werkt-ie?" staat dat bij het schakelen een ring verschoven wordt waardoor een loos draaiend tandwiel wordt verbonden met de as waarop dit zich bevindt, deze ringen heten synchromeshringen (en ik maar denken dat de schuifmoffen daarvoor dienen). Maar onder het kopje "Waarom slijt-ie?" staat dat ze snelheidsverschillen in de bak moeten opvangen (had ik het dan toch goed begrepen en was het vorige fout?). Maar even de erbij geplaatste tekening goed bekeken: onderdeel 5 synchromeshring, ziet er als een los op een hevel gemonteerd klein tandwiel uit (bij mij zagen ze er heel anders uit en zaten ze om de hoofdas).
Toch maar verder gebladerd, maar niet ver, bladzijde 75: blijkbaar is een gebroken zuigerveer helemaal geen groot probleem voor een motor, de stukjes zuigerveer worden in de verbrandingsruimte van de motor (hoe komen ze daar? zuiger deels weg?) vermalen en gaan dan de uitlaat uit, daarna loopt de motor weer keurig (waarom ben ik deze zelf-heling bij mijn motoren nog niet tegengekomen en zorgden gebroken zuigerveren voor dure reparaties cq afgeschreven motoren?).
Dit staat dus in het juli nummer, niet het april nummer. Of heb ik in al die jaren alles verkeerd geleerd?
groeten, Rudi
Nummer 7/8juli 2015 aan het lezen en wat leer je dan ...
bladzijde 31, artikel over dashcams, functie motion detection (filmt als er beweging is, bijvoorbeeld 's nachts): aansluiten met een permanente voedingskabel rechtstreeks op de accu ipv op de sigarettenaansteker zorgt ervoor dat de cam 's nachts van stroom voorzien wordt zonder dat de accu leeggetrokken wordt (bij mijn auto's zit de sigarettenaansteker natuurlijk indirect op de accu aangesloten, helaas staat er geen blijkbaar stroomsparend aansluitschema erbij).
bladzijde 73, artikel over de werking van een versnellingsbak (gelezen ofschoon ik al meerdere succesvol gede/monteerd heb): onder het kopje "Hoe werkt-ie?" staat dat bij het schakelen een ring verschoven wordt waardoor een loos draaiend tandwiel wordt verbonden met de as waarop dit zich bevindt, deze ringen heten synchromeshringen (en ik maar denken dat de schuifmoffen daarvoor dienen). Maar onder het kopje "Waarom slijt-ie?" staat dat ze snelheidsverschillen in de bak moeten opvangen (had ik het dan toch goed begrepen en was het vorige fout?). Maar even de erbij geplaatste tekening goed bekeken: onderdeel 5 synchromeshring, ziet er als een los op een hevel gemonteerd klein tandwiel uit (bij mij zagen ze er heel anders uit en zaten ze om de hoofdas).
Toch maar verder gebladerd, maar niet ver, bladzijde 75: blijkbaar is een gebroken zuigerveer helemaal geen groot probleem voor een motor, de stukjes zuigerveer worden in de verbrandingsruimte van de motor (hoe komen ze daar? zuiger deels weg?) vermalen en gaan dan de uitlaat uit, daarna loopt de motor weer keurig (waarom ben ik deze zelf-heling bij mijn motoren nog niet tegengekomen en zorgden gebroken zuigerveren voor dure reparaties cq afgeschreven motoren?).
Dit staat dus in het juli nummer, niet het april nummer. Of heb ik in al die jaren alles verkeerd geleerd?
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Pars (GAST)
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 221
16-07-2015 00:12 #152820
door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic ANWB Kampioen: auto-techniek, maar dan anders ...
ja over de zuigerveer had ik mij ook al verbaasd!!!! Ik heb het stuk drie keer gelezen om te kijken of ik nu goed las
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1354
16-07-2015 06:05 #152822
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic ANWB Kampioen: auto-techniek, maar dan anders ...
En ik ben nog wel net in de meivakantie lid geworden, voor het veilige gevoel..
Scheelde wel de ik op schiphol P1 met een lege accu stond. Eerste keer in 15jr binnen verlichting een weekje laten branden. Maar ja, :idea: :idea: ik had toen ook nog niet het dashcam-aaansluitschema..
Scheelde wel de ik op schiphol P1 met een lege accu stond. Eerste keer in 15jr binnen verlichting een weekje laten branden. Maar ja, :idea: :idea: ik had toen ook nog niet het dashcam-aaansluitschema..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16-07-2015 11:01 #152824
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic ANWB Kampioen: auto-techniek, maar dan anders ...
Jouw verhaal zou ik zeker ook naar de redactie van de Kampioen sturen. Dan ben ik benieuwd of, en zo ja hoe men erop reageert..."Rudi Dortangs" schreef:
Je leert altijd weer iets nieuws als je het ANWB blad Kampioen leest...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1950
16-07-2015 19:50 #152830
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic ANWB Kampioen: auto-techniek, maar dan anders ...
Bizar he, 3 van die onzinverhalen in één blad. Nummer 5 op blz 73 is t achteruittandwiel en zeker geen synchromeshring. Dat zal nummer 2 zijn, maar volgens de ANWB is dat nou weer de hoofdas :lol:
Kortom, bedenk je even voordat je met versnellingsbakproblemen de Wegenwacht belt, hoewel, in de praktijk is t toch 9 van de 10 keer wegslepen en succes ermee vrees ik. Tenzij je Gijsbert hebt natuurlijk, die heeft echt verstand van auto's en vind het helemaal niet gek dat zuigerveren in je blok vermalen worden
En waarom noemen we dit eigenlijk met z'n allen een VERSNELLINGSBAK??? Het enige wat een bak doet is het VERTRAGEN van de uitgaande tov de ingaande as :roll: Je kan het dus beter een VERTRAGINGSBAK noemen, maar goed, die fout wordt niet alleen door de ANWB gemaakt
Kortom, bedenk je even voordat je met versnellingsbakproblemen de Wegenwacht belt, hoewel, in de praktijk is t toch 9 van de 10 keer wegslepen en succes ermee vrees ik. Tenzij je Gijsbert hebt natuurlijk, die heeft echt verstand van auto's en vind het helemaal niet gek dat zuigerveren in je blok vermalen worden
En waarom noemen we dit eigenlijk met z'n allen een VERSNELLINGSBAK??? Het enige wat een bak doet is het VERTRAGEN van de uitgaande tov de ingaande as :roll: Je kan het dus beter een VERTRAGINGSBAK noemen, maar goed, die fout wordt niet alleen door de ANWB gemaakt
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 932
18-07-2015 21:36 #152851
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic ANWB Kampioen: auto-techniek, maar dan anders ...
Ik ben in 1970 lid geworden vande ANWB en heb in 1971 mijn lidmaatschap opgezegd.
Nimmer had ik ze nodig (help u zelve).
Ik heb denk ik iets tegen het begrip "wielrijdersbond".
Teun
Nimmer had ik ze nodig (help u zelve).
Ik heb denk ik iets tegen het begrip "wielrijdersbond".
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leo Staats
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 132
19-07-2015 20:00 #152866
door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic ANWB Kampioen: auto-techniek, maar dan anders ...
Wat betreft die zuigerveren. Bij mijn Citroen HY zijn inderdaad wel eens zuigerveren op die manier verdwenen.
Maar dat was uiteraard niet de definitieve oplossing. (Wel voor de ANWB?) Bij 1 cylinder was door de weglekkende gassen een gat in de zijkant van de zuiger gebrand. Een motor revisie was uiteraard toch nog nodig.
Wel wonderbaarlijk met hoeveel schade (alle bovenste zuigerveren gebroken of weg) de motor toch nog redelijk liep.
Maar dat was uiteraard niet de definitieve oplossing. (Wel voor de ANWB?) Bij 1 cylinder was door de weglekkende gassen een gat in de zijkant van de zuiger gebrand. Een motor revisie was uiteraard toch nog nodig.
Wel wonderbaarlijk met hoeveel schade (alle bovenste zuigerveren gebroken of weg) de motor toch nog redelijk liep.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1950
21-07-2015 06:39 #152900
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic ANWB Kampioen: auto-techniek, maar dan anders ...
Ik vermoed dan toch dat de volgorde anders is geweest, eerst je zuiger kapot en daarna de -waarschijlijk al gebroken- zuigerveer in stukken verdwenen
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.