APK op z'n Frans

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-07-2015 21:06 #152657 door Tom Steverink
APK op z'n Frans is gemaakt door Tom Steverink
Van de week is de Amazon Combi goedgekeurd......voor 5 jaar! In dit land krijgen de "voitures de collection" gewoon 5 jaar..
De jongere moeten elke 2 jaar.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-07-2015 21:33 #152658 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic APK op z'n Frans
Tja , dat is natuurlijk een hele mooie regeling.
vanaf 2018 zijn de classics > 50 jaar hier vrijgesteld van apk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-07-2015 21:44 #152659 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic APK op z'n Frans
Vanaf 30 jaar heb je hier de keus om een klassiek kenteken te hebben en dan geldt 5 jaar voor de APK.
Ik zal eens vragen hoe het is voor de oudere klassiekers.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-07-2015 22:45 #152662 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic APK op z'n Frans
Zijn er nog restricties verbonden aan zo'n klassiek kenteken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-07-2015 08:07 #152668 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic APK op z'n Frans
Ja, 30 jaar of ouder en in principe moet de auto zo origineel mogelijk zijn. Maar dat principe wordt niet erg gecontroleerd heb ik gemerkt. De Land Rover kreeg het bij de prefecture ongevraagd, terwijl er bijna geen originele Landi te vinden is.....mijn 144 krijgt echter niet zo'n status omdat de Fransen vinden dat een LPG installatie de auto teveel heeft veranderd!!!!
Je moet hier bij registratie na import een homologatiepapier hebben en dat is er niet voor oude auto's. Daarom kun je een aanvraag met foto's etc. doen bij de FFVE, een federatie die een verklaring van authenticiteit afgeeft waarop je een kenteken met klassieke status kunt aanvragen.
Buiten de 5 jaar of 2 jaar APK en een zwart kenteken of wit kenteken is er in de praktijk verder geen verschil.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • ronald stallmann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2015 11:03 #152710 door ronald stallmann
Beantwoord door ronald stallmann in topic APK op z'n Frans

"Rene Brandt" schreef:
Tja , dat is natuurlijk een hele mooie regeling.
vanaf 2018 zijn de classics > 50 jaar hier vrijgesteld van apk.


Vind dit geen slimme set , mijn autos zijn ook bijna 50 , maar hoe ik ze onderhoud , je kunt thuis (bijna) geen remmentest doen en er zijn
toch ook wel roestplekjes die je niet zonder brug ziet/vind ,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-07-2015 11:30 #152711 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic APK op z'n Frans
Er worden steeds sleuteldagen georganiseerd en je kunt bij elke garage je auto laten checken als je dat persé wilt. Ik zie het probleem niet. Ik haal 1x per jaar de remmen los en vervang de remvloeistof elke 2 jaar. Als alles goed zit, remt hij ook goed....
Ik vind die hele APK nogal discutabel, er zijn genoeg garages waar een half vrak toch nog een goedkeuring krijgt. Zo heb ik te koop staande auto's gezien met een nieuxe APK waar ik de weg niet mee op durf!
Als je je werk wilt laten controleren zijn de sleuteldagen, maar ook de vele Volvo specialisten betere mogelijkheden.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • ronald stallmann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2015 09:13 #152724 door ronald stallmann
Beantwoord door ronald stallmann in topic APK op z'n Frans
Jazeker , maar het gaat niet om mijn autos , (die zijn veilig) , maar meer om andere weggebruikers , daar is apk zeker bij nodig ,
NIET allemaal . Maar een deel van de dagelijkse goedkoop rijdende oldtimer eigenaren

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-07-2015 11:52 #152788 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic APK op z'n Frans
Bij deze auto wordt al aangegeven dat hij na 2017 APK-vrij is, maar juist bij dit soort auto's met een bedenkelijk onderhoud is een APK wel nuttig, ook na 50 jaar: link.marktplaats.nl/m947272375
Mijn Amazon is van hetzelfde jaar, maar ik heb al besloten iedere twee jaar een APK-gelijkende keuring te laten uitvoeren.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-07-2015 13:34 #152790 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic APK op z'n Frans
Dat doe je goed Joop :)
het valt mij op dat er veel tegenstanders hier op het forum zijn.
in een ander topic is dit al eerder aan bod gekomen er is toen m.i. fel gereageerd op mijn mening dat ik het prima vind.
het schrikbeeld van het pré a.p.k. tijdperk , ik meen 1984 of 1985 , opgevulde kokerbalken met kranten en plamuur , papier maché
en kippegaas, de jaren erna , de gouden tijd voor garagebedrijven , ongeveer alles wat niet zo de fabriek uitkwam was apk afkeur.
en daarna nadat de rdw zich realiseerde dat het e.e.a. was doorgeschoten de afbouw van de apk.
puur veiligheid en milieu , remmen , wielophanging ,verlichting , banden en uitstoot,
eigenlijk het verhaal van kwikfit e.d.
deze punten zijn ook redelijk eenvoudig te controleren , veelal door een optische inspectie langs de weg .
ik zie het probleem niet.
de verantwoordelijkheid voor de technische staat is voor de eigenaar/bestuurder , dit was zo en dit blijft zo..
het besluit is op europees niveau genomen en voor zover mij bekend is de vkv geen tegenstander , net als fehac , bovag , knac
ik heb er in ieder geval niets van gehoord.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD