- Berichten: 1354
iemand ervaring met een kruistafel?
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
22-03-2015 19:17 #149710
door Hansw
iemand ervaring met een kruistafel? is gemaakt door Hansw
Na het lezen van het topic waarin Lars info vraagt over een draaibank (samen met mijn vader hebben we er twee, een met 12cm en een met 50cm tussen de centers) las ik iets over een kruistafel. Nooit geweten dat je met een stevige kolomboor ook kunt frezen. heeft iemand hier ervaring mee? en evt voorbeelden wat je ermee kunt maken? lijkt me prachtig gereedschap!
Hans
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 445
22-03-2015 20:25 #149716
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic iemand ervaring met een kruistafel?
Er zit er een, zoals dat hoort, op mijn freesmachine. In tegenstelling tot wat je schrijft kun je met een gewone kolomboor niet frezen. Frezen geeft krachten op de boorspindel in zijdelingse richting. Deze is daar doorgaans niet dik genoeg voor en bovendien ontbreekt de benodigde lagering. Verder is er geen voorziening voor een aantrekstang die de frezen in de opname vasthoudt. Een frees in een gewone boorkop laat tijdens het frezen los met alle gevolgen van dien.
Er zijn wel boor/freesmachines. Misschien bedoel je die?
Hoe dan ook, net als een draaibank zijn het hele handige machines. Voor beide geldt dat je ze niet echt zult "terugverdienen" met het maken van onderdelen voor je auto, maar soms komen ze enorm van pas.
Voorbeelden van wat ik ermee gemaakt heb: poelietrekkers, remtrommeltrekker, pennen en bussen, lagertjes voor bijvoorbeeld de gasstangen, speciaal gereedschap, niet meer verkrijgbare onderdelen voor de brommer van een collega, etc.
Er zijn wel boor/freesmachines. Misschien bedoel je die?
Hoe dan ook, net als een draaibank zijn het hele handige machines. Voor beide geldt dat je ze niet echt zult "terugverdienen" met het maken van onderdelen voor je auto, maar soms komen ze enorm van pas.
Voorbeelden van wat ik ermee gemaakt heb: poelietrekkers, remtrommeltrekker, pennen en bussen, lagertjes voor bijvoorbeeld de gasstangen, speciaal gereedschap, niet meer verkrijgbare onderdelen voor de brommer van een collega, etc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1354
22-03-2015 22:45 #149723
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic iemand ervaring met een kruistafel?
Bernard bedankt. De voordelen van een draaibank ken ik wel. Maar ik dacht te lezen dat een kruistafel ook op een betere (tafel) kolomboor kon. En dat wist ik niet. En dat klopt dus.. Kan ook niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 931
22-03-2015 22:54 #149724
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic iemand ervaring met een kruistafel?
Natuurlijk is een echte freesmachine nodig voor serieus werk, maar als je wat kleinere zaken in aluminium of messing (zoals ik) wilt maken, dan kom je prima uit met een goed gelagerde kolomboor (die sowieso onmisbaar is in een werkplaats) en een kruistafel.
Mijn boor heb ik al heel lang en drie jaar geleden kocht ik een kruistafeltje bij HBM (altijd lekker goedkoop) dat nog geen €100,00 kostte en dat heb ik er inmiddels dubbel en dwars uit.
Een echte freesbank zou mooi zijn, maar ik heb een vriendje met zo'n ding en dat is prima voor de weinige keren dat ik er echt behoefte aan heb (dit jaar nog niet nodig gehad). Voor vlakken van cylinderkoppen heb je echt "dik spul" nodig en dan moet je naar een revisiebedrijf.
Ik heb o.a. gemaakt: RVS nummerplaatdrager, gasstangopname voor mijn dubbele Webers, hevels voor gasstangen (voor vele merken), aluminium blokje voor de bevestiging van de choke, bevestiging voor de electrische benzinepomp, etc.
Motto: "veel voor weinig".
Teun
Mijn boor heb ik al heel lang en drie jaar geleden kocht ik een kruistafeltje bij HBM (altijd lekker goedkoop) dat nog geen €100,00 kostte en dat heb ik er inmiddels dubbel en dwars uit.
Een echte freesbank zou mooi zijn, maar ik heb een vriendje met zo'n ding en dat is prima voor de weinige keren dat ik er echt behoefte aan heb (dit jaar nog niet nodig gehad). Voor vlakken van cylinderkoppen heb je echt "dik spul" nodig en dan moet je naar een revisiebedrijf.
Ik heb o.a. gemaakt: RVS nummerplaatdrager, gasstangopname voor mijn dubbele Webers, hevels voor gasstangen (voor vele merken), aluminium blokje voor de bevestiging van de choke, bevestiging voor de electrische benzinepomp, etc.
Motto: "veel voor weinig".
Teun
Bijlage kolomboor-2.jpeg niet gevonden
Bijlage kolomboor-1.jpeg niet gevonden
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.