Volvo radio en Aux input
- Swen Mulderij
- Junior lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Swen Mulderij
- Junior lid
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
"Swen Mulderij" schreef:
Ik heb nog een keer op de volumepot geprobeert, echter nu op fm, en op fm blijkt dat het witte kabeltje een (heel zacht onversterkt) signaal geeft dat NIET geregeld kan worden en het witte kabelte wel! Volgens mij is mijn am voorversterker kapot want dat geluid is ongeveer half zo zacht als dat van fm. Dus de gele is de verbinding tussen section 6 en 2 naar 1. Als ik hier nu een schakelaartje tussen inbouw? Dan kan ik switchen naar radio stand of naar aux stand. Op die manier hoef ik mijn am niet te verliezen. Klopt dit?
Ha! Je bent een eind verder, mooi.
Wat jij zegt kan inderdaad; een schakelaartje tussen de gele draad om te schakelen tussen radio of aux. Nadeel is dat je dan een extra schakelaartje 'ergens' moet plaatsen. Voordeel is dat dit de makkelijkste manier is en je inderdaad je AM deel ook nog kunt gebruiken.
Als het signaal zo zwak is op de volumeregelaar, moet je er wel een weerstandsdeler tussen plaatsen anders wordt het erg irritant schakelen tussen radio en aux: je AUX signaal is veel harder (want als je daar een headsetje direct op aansluit heb je gewoon normaal volume) terwijl je het radio geluid nauwelijks kunt horen. Als je radio aan het luisteren bent op een normaal niveau en je schakelt dan naar AUX dan gaat dat veel te hard.
Dan is je vraag natuurlijk welke weerstandswaarden je dan moet gebruiken.. Ik zou beginnen met een potmetertje van 10kOhm er tussen te plaatsen en dan proberen of je hem zo ingesteld krijgt dat radio en aux even veel signaal geven richting luidspreker. Aansluitschema wordt dan zo:
Het werkt al bijna Swen!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Swen Mulderij
- Junior lid
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
"Swen Mulderij" schreef:
Super! Dan ga ik me daar mee bezig houden. Echter wit is de input op de volumeknop en geel de output! Bedankt voor het schema!
Ah, het was me qua kleurtjes niet helemaal duidelijk: "... blijkt dat het witte kabeltje een (heel zacht onversterkt) signaal geeft dat NIET geregeld kan worden en het witte kabelte wel!"
Maar je snapt 't zo wel. Je zou als test eerst zonder potmeter de boel kunnen aansluiten, als je er maar aan denkt om het volume van je AUX heel laag te zetten.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Swen Mulderij
- Junior lid
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
Veel plezier ermee!
Erik