Rijden in Duitsland met Volvo Amazon
- Chris Fletterman (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-04-2025 20:54 #1476908
door Chris Fletterman (GAST)
Rijden in Duitsland met Volvo Amazon is gemaakt door Chris Fletterman (GAST)
Beste allen,
Ik wil binnenkort voor het eerst met mijn 66’er Volvo Amazon Duitsland in. Echter ziet mijn auto er cosmetisch niet netjes uit. De lak is slecht, hier en daar roestplekken waaronder bij de dorpel bij het wiel rechtsachter, er mist een spatlap en er zit wat roest op de reflector van de linker koplamp. De auto is verder technisch in orde: remmen zijn gereviseerd, banden zijn goed en hebben de juiste profieldiepte, de motor loopt netjes en de bak schakelt goed. De auto lekt geen vloeistof, hoewel de motor wel wat olie zweet. Mijn vraag hierbij was of ze Duitsland strenger zijn op de staat van de auto en of ik het risico loop om van de weg afgehaald te worden.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Chris
Ik wil binnenkort voor het eerst met mijn 66’er Volvo Amazon Duitsland in. Echter ziet mijn auto er cosmetisch niet netjes uit. De lak is slecht, hier en daar roestplekken waaronder bij de dorpel bij het wiel rechtsachter, er mist een spatlap en er zit wat roest op de reflector van de linker koplamp. De auto is verder technisch in orde: remmen zijn gereviseerd, banden zijn goed en hebben de juiste profieldiepte, de motor loopt netjes en de bak schakelt goed. De auto lekt geen vloeistof, hoewel de motor wel wat olie zweet. Mijn vraag hierbij was of ze Duitsland strenger zijn op de staat van de auto en of ik het risico loop om van de weg afgehaald te worden.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
22-04-2025 22:21 - 22-04-2025 22:23 #1476910
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Rijden in Duitsland met Volvo Amazon
Interessante vraag! (zo begint chatgpt vaak ook)...
In beginsel: als je auto in NL legaal de weg op mag, dan mag die dat ook in Duitsland, en de rest van EU. (als er verschillen zin in wat je bij je moet hebben, zie anwb). Vandaar ook een opvallend aantal dieselbusjes die naar mijn mening niet door de uitstoottesten zouden moeten kunnen komen in NL, maar wel in het land van kenteken dat meestal wat verder oostelijk in EU is gelegen.
Je hebt mogelijk geen APK bewijs, want niet meer verplicht. Zou die daar nog wel aan voldoen? Of is het dan afkeur? vooral een gat in dorpel klinkt als discussiepunt. Spatlappen zijn bij mijn weten niet verplicht, zat auto's rijden zonder. Roest in koplamp is probleem als lichtbeeld niet meer zou kloppen.
Kortom: hoe ga je aantonen dat je in NL legaal de weg op mag?
Doet beetje denken aan het stuk in laatste magazine, over de ANWB Wegenwacht die noet zou moegen koemen wegens geen niet-verplicht APK bewijs...
Anderzijds, die oostelijker busjes met rookgordijn, die zijn meestal ook via Duitsland tot hier gekomen. Dus waarschijnlijk valt het in de praktijk wel mee....
In beginsel: als je auto in NL legaal de weg op mag, dan mag die dat ook in Duitsland, en de rest van EU. (als er verschillen zin in wat je bij je moet hebben, zie anwb). Vandaar ook een opvallend aantal dieselbusjes die naar mijn mening niet door de uitstoottesten zouden moeten kunnen komen in NL, maar wel in het land van kenteken dat meestal wat verder oostelijk in EU is gelegen.
Je hebt mogelijk geen APK bewijs, want niet meer verplicht. Zou die daar nog wel aan voldoen? Of is het dan afkeur? vooral een gat in dorpel klinkt als discussiepunt. Spatlappen zijn bij mijn weten niet verplicht, zat auto's rijden zonder. Roest in koplamp is probleem als lichtbeeld niet meer zou kloppen.
Kortom: hoe ga je aantonen dat je in NL legaal de weg op mag?
Doet beetje denken aan het stuk in laatste magazine, over de ANWB Wegenwacht die noet zou moegen koemen wegens geen niet-verplicht APK bewijs...
Anderzijds, die oostelijker busjes met rookgordijn, die zijn meestal ook via Duitsland tot hier gekomen. Dus waarschijnlijk valt het in de praktijk wel mee....
Laatst bewerkt 22-04-2025 22:23 door BartJu.
- Olivier Philippot
- Senior lid
-
Minder
Meer
23-04-2025 01:16 - 23-04-2025 01:16 #1476911
door Olivier Philippot
Beantwoord door Olivier Philippot in topic Rijden in Duitsland met Volvo Amazon
Hallo Chris
geen fotos van uw volvo amazon voor een idee !!! ?
geen fotos van uw volvo amazon voor een idee !!! ?
Laatst bewerkt 23-04-2025 01:16 door Olivier Philippot.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2025 01:33 - 23-04-2025 01:35 #1476912
Beantwoord door Chris Fletterman (GAST) in topic Rijden in Duitsland met Volvo Amazon
@BartJu
Bedankt voor dit snelle antwoord, daar heb ik al een hele hoop aan!
Bedankt voor dit snelle antwoord, daar heb ik al een hele hoop aan!
Laatst bewerkt 23-04-2025 01:35 door Chris Fletterman (GAST).
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2025 01:34 #1476913
Beantwoord door Chris Fletterman (GAST) in topic Rijden in Duitsland met Volvo Amazon
Ik had helemaal niet aan foto’s gedacht! Ik zal ze morgen gelijk hierop plaatsen!
- P. Hanot
- Elite lid
-
Minder
Meer
23-04-2025 06:51 #1476914
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Rijden in Duitsland met Volvo Amazon
In Duitsland zijn ze heel gevoelig voor lekkages van olie of koelwater.
Imitatie whitewall banden met losse witte oplegschijven zijn ook verboden.
Wat APK betreft, een afdruk van je RDW gegevens, groen formulier verzekering en kentekenbewijs kan veel discussie voorkomen.
Imitatie whitewall banden met losse witte oplegschijven zijn ook verboden.
Wat APK betreft, een afdruk van je RDW gegevens, groen formulier verzekering en kentekenbewijs kan veel discussie voorkomen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-04-2025 12:14 - 23-04-2025 12:15 #1476920
Laatst bewerkt 23-04-2025 12:15 door Chris Fletterman (GAST).
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-04-2025 12:44 #1476921
door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Rijden in Duitsland met Volvo Amazon
Ik zou de koplamp zeker vervangen; niet alleen voor je reis naar Duitsland.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-04-2025 19:02 #1476926
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Rijden in Duitsland met Volvo Amazon
Als je deze auto in Nederland aan zou bieden voor een (vrijwillige) APK dan is het oordeel "afgekeur".
Dus het is zeer onverstandig / onverantwoord om hiermee rond te rijden. En in Duitsland is men nog een tandje strenger dan hier!
Dus het is zeer onverstandig / onverantwoord om hiermee rond te rijden. En in Duitsland is men nog een tandje strenger dan hier!
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
23-04-2025 19:15 #1476927
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Rijden in Duitsland met Volvo Amazon
Dit is nu precies waarom vrijstelling van de apk na 50 jaar een erg domme regel is.
Deze auto voldoet duidelijk niet aan de eisen. Mag in mijn beleving dan ook niet op de weg komen.
Bij een aanrijding is het maar de vraag of je ook verzekert blijkt te zijn.
Als je een WOK krijgt bij aanhouding lijkt me dat overigens best een redelijke maatregel.
Apk afschaffing is ingesteld omdat auto’s ouder dan 50 jaar bij liefhebbers verblijven waar kosten nog moeite gespaard worden om ze in topconditie te houden. Als een setje nieuwe koplampen al te veel is …………… Hoe zal de rest er dan bij staan?
En zo kan ik nog wel even door gaan.
Deze auto voldoet duidelijk niet aan de eisen. Mag in mijn beleving dan ook niet op de weg komen.
Bij een aanrijding is het maar de vraag of je ook verzekert blijkt te zijn.
Als je een WOK krijgt bij aanhouding lijkt me dat overigens best een redelijke maatregel.
Apk afschaffing is ingesteld omdat auto’s ouder dan 50 jaar bij liefhebbers verblijven waar kosten nog moeite gespaard worden om ze in topconditie te houden. Als een setje nieuwe koplampen al te veel is …………… Hoe zal de rest er dan bij staan?
En zo kan ik nog wel even door gaan.