- Berichten: 44
Daktent op Amazon
- Hessel Berends
- Senior lid
- 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Minder
Meer
06-01-2024 16:18 #1043644
door Hessel Berends
Daktent op Amazon is gemaakt door Hessel Berends
Ik en een kameraadzijn van plan in september naar de noordkaap te rijden en terug. Omdat overnachten wat aan de prijs kan zijn met zon rit heb ik bedacht een daktent op de Amazon te monteren. Nu heb ik een paar oude foto's hier en daar gezien van volvos met dak tenten dus ik denk dat het goed moet gaan. Daarnaast verloopt de route langs de kust van noorwegen omhoog waar voornamelijk 80 gereden kan worden.
Maar ik dacht toch even hier navragen of er mensen zijn met ervaring op dit gebied. Het betreft een Amazon sedan.
Vriendelijke groet,
Hessel
Maar ik dacht toch even hier navragen of er mensen zijn met ervaring op dit gebied. Het betreft een Amazon sedan.
Vriendelijke groet,
Hessel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 98
06-01-2024 17:08 - 06-01-2024 17:18 #1043647
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Daktent op Amazon
Hallo Hessel, goed plan: kamperen in een daktent!
Mijn zoon en ik hebben in 2016 een rondtrip door Denemarken en Zweden gemaakt op weg naar naar het Volvo museum in Gothenburg met een daktent op onze Volvo 940 turbo intercooler.
Met een Amazon moet dat ook lukken, immers daktenten zag je in de jaren '50 al op de Fiats 500, VW Kevers en Trabantjes. Mijn ervaring in Noorwegen ,destijds met onze Saviem SG4 camper uit 1967 met 3.3 liter MAN diesel, is dat niemand zit te drukken achter jou als je de 90 km/uur niet haalt, hardrijders kwamen we daar ook niet veel tegen. Dat is anders zodra je Duitsland weer inrijdt.
Wij zijn toen vanuit Kristianstad langs de fjordenkust richting Stavanger gereden (mis de Trollstigen niet, leuke haarspeldbochten!) en toen dwars naar het Oosten overgestoken over de Hardangervidda richting Lillehammer en toen via Oslo weer terug. Het rijden is daar erg relaxed, de boetes voor snelheidsovertredingen zijn niet mals.
Je moet even uitzoeken wat de dynamische dakbelasting van een Amazon is, dus hoeveel kilo het dak mag dragen als je er mee rijdt. De statische dakbelasting is grofweg 400% keer zoveel als de dynamische dakbelasting. Bij een Volvo 940 mag er officieel 100 kg op het dak (het dak kan veel meer aan, maar Volvo speelt op safe), mijn Maggiolina daktent woog 60 kg en we lieten de slaapzakken etc in de tijd tijdens het rijden. Tijdens het overnachten mag er bij een 940 (740 en 240 ook) dus 400 kg op het dak ( 60 kg daktent, dus nog 320 kg over voor personen en spullen.).
Het mooie is dat je overal kunt kamperen waar je maar met de auto kan komen: bovenop een fjord, pal aan een meertje etc. Veel plezier!
groet,
Pascal
Mijn zoon en ik hebben in 2016 een rondtrip door Denemarken en Zweden gemaakt op weg naar naar het Volvo museum in Gothenburg met een daktent op onze Volvo 940 turbo intercooler.
Met een Amazon moet dat ook lukken, immers daktenten zag je in de jaren '50 al op de Fiats 500, VW Kevers en Trabantjes. Mijn ervaring in Noorwegen ,destijds met onze Saviem SG4 camper uit 1967 met 3.3 liter MAN diesel, is dat niemand zit te drukken achter jou als je de 90 km/uur niet haalt, hardrijders kwamen we daar ook niet veel tegen. Dat is anders zodra je Duitsland weer inrijdt.
Wij zijn toen vanuit Kristianstad langs de fjordenkust richting Stavanger gereden (mis de Trollstigen niet, leuke haarspeldbochten!) en toen dwars naar het Oosten overgestoken over de Hardangervidda richting Lillehammer en toen via Oslo weer terug. Het rijden is daar erg relaxed, de boetes voor snelheidsovertredingen zijn niet mals.
Je moet even uitzoeken wat de dynamische dakbelasting van een Amazon is, dus hoeveel kilo het dak mag dragen als je er mee rijdt. De statische dakbelasting is grofweg 400% keer zoveel als de dynamische dakbelasting. Bij een Volvo 940 mag er officieel 100 kg op het dak (het dak kan veel meer aan, maar Volvo speelt op safe), mijn Maggiolina daktent woog 60 kg en we lieten de slaapzakken etc in de tijd tijdens het rijden. Tijdens het overnachten mag er bij een 940 (740 en 240 ook) dus 400 kg op het dak ( 60 kg daktent, dus nog 320 kg over voor personen en spullen.).
Het mooie is dat je overal kunt kamperen waar je maar met de auto kan komen: bovenop een fjord, pal aan een meertje etc. Veel plezier!
groet,
Pascal
Laatst bewerkt 06-01-2024 17:18 door Pascal Kogelman.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 270
06-01-2024 22:18 #1043652
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Daktent op Amazon
Daktent lijkt me een mooie ervaring, maar die ervaring heb ik noeg niet. Het kamperen waar je maar wit is natuurijk ook met een gewoon tentje te doen, bv zo'n pop-up ding uit de balck and cool serie van die franse sportketen. Vooral dat zwart is handig in de midzomernachten. Maar dat zal in septemnber wel meevallen, zou dan ongeveer 12uur licht/donker zijn. Lang geleden wel gedaan met tentje achterop de fiets (niet noordkaap, wel van Ostersund naar Gallivare gegaan).
Groot voordeel van een daktent lijkt me dat je bed altijd zonder bobbels is, zoalng je de auto maar nagenoeg waterpas kunt zetten. Nadeel: bij iedere mooie foto van je auto op een mooie locatie heb je ook dat imperium weer erop staan..
Veel plezier, lezen hier graag hoe het ging, tzt!
Groot voordeel van een daktent lijkt me dat je bed altijd zonder bobbels is, zoalng je de auto maar nagenoeg waterpas kunt zetten. Nadeel: bij iedere mooie foto van je auto op een mooie locatie heb je ook dat imperium weer erop staan..
Veel plezier, lezen hier graag hoe het ging, tzt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hessel Berends
- Senior lid
- 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Minder
Meer
- Berichten: 44
08-01-2024 11:55 #1043666
door Hessel Berends
Beantwoord door Hessel Berends in topic Daktent op Amazon
Dankje beiden voor de reacties, ik heb ongeveer dezelfde getallen zien staan overal kwa dakgoot belasting van de amazon dus ik denk dat het wel los loopt. Ik ben wel van plan gebruik te maken van een 3e daksteun om het gewicht zo veel mogelijk te verdelen over de dakgoot. Gelukkig organiseert we met regio noord nog een kampeer week(end) dus wellicht dat ik het daar nog even ga testen.
Ik ben van plan om de reis bij te houden in PolarSteps als ik er aan denk probeer ik wel een linkje te posten. Het belooft wel een flinke rit te worden want de huidige route is ongeveer 9000km. Beide auto's (kameraad heeft een Lada 1300, eerste model dus eigenlijk een Fiat met dikker plaatstaal) hebben vorig jaar Slovenie overleeft met de overstromingen en ben zelf nog naar Kroatie door gereden erna dus kwa techniek ben ik er niet zo bang voor. Voornaamste probleem was oververhitting in file met 32 graden buiten temperaturen.
Hieronder een paar plaatjes.
Ik ben van plan om de reis bij te houden in PolarSteps als ik er aan denk probeer ik wel een linkje te posten. Het belooft wel een flinke rit te worden want de huidige route is ongeveer 9000km. Beide auto's (kameraad heeft een Lada 1300, eerste model dus eigenlijk een Fiat met dikker plaatstaal) hebben vorig jaar Slovenie overleeft met de overstromingen en ben zelf nog naar Kroatie door gereden erna dus kwa techniek ben ik er niet zo bang voor. Voornaamste probleem was oververhitting in file met 32 graden buiten temperaturen.
Hieronder een paar plaatjes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hanzi 145
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 64
08-01-2024 12:44 #1043668
door Hanzi 145
Beantwoord door Hanzi 145 in topic Daktent op Amazon
Leuke plannen! Let er uiteraard wel op dat je dakgootjes niet verrot zijn, maar als ik de foto's van je auto zie zal dat wel loslopen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08-01-2024 19:26 #1043675
door Frans Boeijen
__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Daktent op Amazon
Hoi Hessel, dit zijn mooie plannen! Wij reizen al vele jaren met onze Amazon met daktent erop. We zijn daarmee in 2012 begonnen en sindsdien is dit onze favoriete wijze van vakantie houden. Afgelopen jaar hebben we een roadtrip door Tsjechie, Polen en Slowakije gemaakt. In 2015 zijn we met de daktent naar Noorwegen geweest, een ronde gemaakt tot/met Trondheim en terug. De Noordkaap is een flinke uitdaging die we nog niet zijn aangegaan, ik ben benieuwd naar je ervaringen?! Wij houden onze reizen ook bij in PolarSteps en wil deze graag met je delen. Ik zal je een PB toesturen met de link.
De dynamische dakbelasting van een Amazon bedraagt volgens mij 75kg. De statische belasting mag veel hoger zijn, of dit 400% is weet ik niet. Onze daktent weegt ca 50kg en met 2 personen, beddegoed, kleding, etc. zal dat niet meer zijn dan 300kg. Wij laten tijdens het rijden ook ons beddengoed erin liggen, dit is geen probleem gebleken. Wij hebben altijd 2 dakdragers toegepast, en dat is op gewone gladde wegen afdoende gebleken. Mocht je off-road gaan en slechte wegen berijden, dan is een derde dakdrager te overwegen. Met name trillingen kunnen je dakgoten beschadigen.
Een probleem in Noorwegen kan zijn dat je daktent nat is 's morgens nat is als je deze wil inklappen. Wij hebben dit in Noorwegen opgelost door bij slecht weer een B&B te boeken, dit is ook goed te doen.
Rijden met een daktent is ook geen probleem in Noorwegen. Op de snelwegen (bijv in Duitsland >80) heb je wel veel windgeruis en zal het verbruik hoger liggen, maar tot 80kmh is dit goed te doen.
Nog een tip: laat je achterbank thuis en zet daar een koelkastje op 12V neer.
Veel plezier met de voorbereidingen! En als je vragen hebt, hoor ik het wel!
De dynamische dakbelasting van een Amazon bedraagt volgens mij 75kg. De statische belasting mag veel hoger zijn, of dit 400% is weet ik niet. Onze daktent weegt ca 50kg en met 2 personen, beddegoed, kleding, etc. zal dat niet meer zijn dan 300kg. Wij laten tijdens het rijden ook ons beddengoed erin liggen, dit is geen probleem gebleken. Wij hebben altijd 2 dakdragers toegepast, en dat is op gewone gladde wegen afdoende gebleken. Mocht je off-road gaan en slechte wegen berijden, dan is een derde dakdrager te overwegen. Met name trillingen kunnen je dakgoten beschadigen.
Een probleem in Noorwegen kan zijn dat je daktent nat is 's morgens nat is als je deze wil inklappen. Wij hebben dit in Noorwegen opgelost door bij slecht weer een B&B te boeken, dit is ook goed te doen.
Rijden met een daktent is ook geen probleem in Noorwegen. Op de snelwegen (bijv in Duitsland >80) heb je wel veel windgeruis en zal het verbruik hoger liggen, maar tot 80kmh is dit goed te doen.
Nog een tip: laat je achterbank thuis en zet daar een koelkastje op 12V neer.
Veel plezier met de voorbereidingen! En als je vragen hebt, hoor ik het wel!
__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 270
08-01-2024 23:09 - 08-01-2024 23:10 #1043681
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Daktent op Amazon
Leuk, zo met die Lada, daar ben ik achterin in opgegroeid, al was het een luxe versie: een 1500 combi in stemming oranje uit 1978. Later nog een beige 2104 (uit 1985). De tijd dat je met drie kinderen achterin lag te slapen met de bank plat of een heel jeugdelftal (Fjes) erin paste naar een uitwedstrijd....
Mogelijk is daar toch de hang naar hoekige rechttoerechtaan jaren 70 auto's is ontstaan...
Mogelijk is daar toch de hang naar hoekige rechttoerechtaan jaren 70 auto's is ontstaan...
Laatst bewerkt 08-01-2024 23:10 door BartJu.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hessel Berends
- Senior lid
- 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Minder
Meer
- Berichten: 44
09-01-2024 11:24 #1043688
door Hessel Berends
Het wind geluid ben ik bekend mee van mijn imperial die ik er eerder nog wel eens op had. Daar heb ik destijds een acryl plaat voor pas gemaakt vanaf net boven het dak naar de imperiaal werkte perfect dus even kijken of iets dergelijks ook kan realiseren voor een daktent.
Beantwoord door Hessel Berends in topic Daktent op Amazon
Dankje voor de tips, we hebben geen offroad plannen (Mijn volvo is verlaagd dus is sws wat minder daarvoor) maar de 3 drager is puur om meer oppervlakte te geven voor de daktent om te onder steunen. We hebben zelf ook gekeken om een airbnb of iets dergelijks te boeken mocht het echt minder weer zijn maar we zijn redelijk optimistisch.Hoi Hessel, dit zijn mooie plannen! Wij reizen al vele jaren met onze Amazon met daktent erop. We zijn daarmee in 2012 begonnen en sindsdien is dit onze favoriete wijze van vakantie houden. Afgelopen jaar hebben we een roadtrip door Tsjechie, Polen en Slowakije gemaakt. In 2015 zijn we met de daktent naar Noorwegen geweest, een ronde gemaakt tot/met Trondheim en terug. De Noordkaap is een flinke uitdaging die we nog niet zijn aangegaan, ik ben benieuwd naar je ervaringen?! Wij houden onze reizen ook bij in PolarSteps en wil deze graag met je delen. Ik zal je een PB toesturen met de link.
De dynamische dakbelasting van een Amazon bedraagt volgens mij 75kg. De statische belasting mag veel hoger zijn, of dit 400% is weet ik niet. Onze daktent weegt ca 50kg en met 2 personen, beddegoed, kleding, etc. zal dat niet meer zijn dan 300kg. Wij laten tijdens het rijden ook ons beddengoed erin liggen, dit is geen probleem gebleken. Wij hebben altijd 2 dakdragers toegepast, en dat is op gewone gladde wegen afdoende gebleken. Mocht je off-road gaan en slechte wegen berijden, dan is een derde dakdrager te overwegen. Met name trillingen kunnen je dakgoten beschadigen.
Een probleem in Noorwegen kan zijn dat je daktent nat is 's morgens nat is als je deze wil inklappen. Wij hebben dit in Noorwegen opgelost door bij slecht weer een B&B te boeken, dit is ook goed te doen.
Rijden met een daktent is ook geen probleem in Noorwegen. Op de snelwegen (bijv in Duitsland >80) heb je wel veel windgeruis en zal het verbruik hoger liggen, maar tot 80kmh is dit goed te doen.
Nog een tip: laat je achterbank thuis en zet daar een koelkastje op 12V neer.
Veel plezier met de voorbereidingen! En als je vragen hebt, hoor ik het wel!
Het wind geluid ben ik bekend mee van mijn imperial die ik er eerder nog wel eens op had. Daar heb ik destijds een acryl plaat voor pas gemaakt vanaf net boven het dak naar de imperiaal werkte perfect dus even kijken of iets dergelijks ook kan realiseren voor een daktent.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hessel Berends
- Senior lid
- 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Minder
Meer
- Berichten: 44
09-01-2024 11:28 #1043689
door Hessel Berends
Beantwoord door Hessel Berends in topic Daktent op Amazon
Krijgt ook veel bekijks, voornamelijk in de voormalige oost-blok landen zoals Slovenie. In Italie is het meestal andersom, daar ziet men de Lada gewoon als een Fiat. Hij is ook nog helemaal standaard, niks aan veranderd, een soort tijd capsule. Toch doe ik de ritten liever in de volvo iets meer comfort en power, al is hij door eigen modificatie een stuk luider.Leuk, zo met die Lada, daar ben ik achterin in opgegroeid, al was het een luxe versie: een 1500 combi in stemming oranje uit 1978. Later nog een beige 2104 (uit 1985). De tijd dat je met drie kinderen achterin lag te slapen met de bank plat of een heel jeugdelftal (Fjes) erin paste naar een uitwedstrijd....
Mogelijk is daar toch de hang naar hoekige rechttoerechtaan jaren 70 auto's is ontstaan...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09-01-2024 17:30 #1043694
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Daktent op Amazon
Dag Hessel, ik heb een daktent bij mijn 145. Het probleem met een derde drager is dat het dak van een Amazon niet recht is. Bij de 145 zou dat makkelijker gaan. Maar de belasting van twee personen en de tent kan makkelijk op twee dragers staan.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.