Wetgeving oldtimer rijden in België

• Luus Callens (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2009 16:50 #49501 door Luus Callens (GAST)
Wetgeving oldtimer rijden in België is gemaakt door Luus Callens (GAST)
<p>In Belgi&euml; is de wetgeving zo dat je met een oldtimer enkel tussen zonsopgang en zonsondergang mag rijden en dit enkel in een straal van 25 km rond je woonplaats. De enige uitzonderingen zijn dat je onderweg naar een meeting bent of een rondrit met andere oldtimers maakt.</p><p>Is dit omdat Belgische oldtimerverzekeringen het niet toelaten?</p><p>Als ik als Belg zijnde met Belgisch paspoort met nederlands rijbewijs met mijn Nederlandse amazon (Nederlands kenteken) naar mijn familie in Belgi&euml; rij val ik dan onder de Nederlandse wetgeving of de Belgische?</p><p>Klopt het dat ik mij daar dan geen zorgen om hoef te maken omdat mijn Nederlandse autoverzekering ook schade veroorzaakt in het buitenland dekt?</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niels Brugman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-09-2009 17:45 #93117 door Niels Brugman
Beantwoord door Niels Brugman in topic Wetgeving oldtimer rijden in België
Omdat ik nu ook wel benieuwd ben hoe het zit heb ik even snel op 't internet gekeken. Als ik de informatie daar zo zie zou ik zeggen dat u geen probleem heeft. In Belgi&euml; kun je er schijnbaar voor kiezen een voertuig niet langer jaarlijks te keuren als deze een bepaalde leeftijd heeft. De wagen krijgt dan een kenteken beginnend met 'O' en gelden er de beperkingen die u al noemde. Ik kwam 't onderwerp o.a. op Autozone tegen. Zie www.autozone.be/auto_j2ee/art/pag/a_oldt..._az.jsp?locale=nl_BE onder het kopje "Mag je onbeperkt met een oldtimer rijden?". Ook wikipedia meldt iets vergelijkbaars, zie nl.wikipedia.org/wiki/Oldtimer_(voertuig) .

• S. Livens - v.d. Bult (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-09-2009 18:57 #93116 door S. Livens - v.d. Bult (GAST)
Beantwoord door S. Livens - v.d. Bult (GAST) in topic Wetgeving oldtimer rijden in België
De wetgeving in belgie heeft het niet over de woonplaats maar over de standplaats van het voertuig .
Ook testritten mogen binnen de straal van 25 km.
Indien de auto jaarlijks gekeurd is (groen schouwingsbewijs) mag deze wel dag en nacht gebruikt worden.
Het heeft niets met de verzekering te maken .
Aje je in Nederland woonachtig bent mag je met nederlandse platen rijden , maar als je in belgie woonachtig bent mag je enkel met belgische platen rijden .
Groeten Steven

• Luus Callens (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-09-2009 11:24 #93115 door Luus Callens (GAST)
Beantwoord door Luus Callens (GAST) in topic Wetgeving oldtimer rijden in België
<p>Dus voor ons geen avondklok in Belgi&euml;!</p><p>Bedankt, gr. Luus</p>

• denis wauters (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2009 14:26 #93114 door denis wauters (GAST)
Beantwoord door denis wauters (GAST) in topic Wetgeving oldtimer rijden in België
<p>Ja ik ben belg en ja ik ben woonachtig in Antwerpen, en ja ik heb met een Amazon rondgereden als 'oldtimer' en rijd nu met een Amazon als 'normaal' voertuig.</p><p>In Belgi&euml; 'hangt' de nummerplaat vast aan de persoon, en niet aan het voertuig zoals in Nederland en vele andere landen (alle?).</p><p>Dus als je van voertuig veranderd, neem je je nummerplaat mee, en hangt het op 't volgend voertuig. Bij een nieuw voertuig, moet een inschrijving aangevraagd worden.</p><p>Bij de inschrijving heb je de keuze: ofwel als oldtimer (lage inschrijvingstaks, lage verzekering, geen jaarlijkse keuring (enkel bij inschrijving 1x naar de keuring waar lichten, remmen en gevarendriehoek-!- wordt gecheckt)), maar waarbij je effectief in een straal van 25km moet blijven van de standplaats, niet 's nachts mag rijden, en geen dagelijks vervoer mee mag doen (dus geen woonwerk verkeer, boodschappen doen of kinderen naar school enz). Het rijden is dan voor echte pleziertochtjes, en/of om tochtjes om een technisch iets te controleren. Deze beperkingen vallen weg als je van of naar een goedgekeurde manifestatie ga. De wetgevers gaan ervan uit dan zo'n voertuig okkazoineel rijdt, en dat de gebruiker een fanaticus is en dat het daarom goed onderhouden wordt, en daarom niet meer naar de keuring hoeft .... . Bij de aanvraag voor een kentekenplaat, moet je documenten ondertekenen waarbij je je akkoord verklaart met deze wetgeving. De platen vanaf 1999 aangevraagd beginnen dan met de letter O van oldtimer.</p><p>Gezien ik m'n Amazon wel gebruik als dagelijks voertuig, heb ik ervoor gekozen om een 'normale'inschrijvingsplaat te hebben. De inschrijvingstaks is nog steeds wat lager dan normaal (voertuig ouder dan 25jaar). Maar dan zijn er ten minste geen beperkingen meer, en telkens je politie ziet, niet meer moet nadenken wat voor 'n smoesje je zult verzinnen als je tegengehouden wordt!</p><p>Groetjes, Denis</p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD