verschillende modellen 144

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-03-2010 22:58 #49143 door luuk verburgh (GAST)
verschillende modellen 144 is gemaakt door luuk verburgh (GAST)
<p>Ik heb in de loop van de tijd al een paar modellen "versleten"van de 144 (en 3 amazons..) , maar ik zie toch dat er veel verschillende modellen 144 zijn.</p><p> Ik heb er 1 van 1970 gehad, maar dat is redelijk herkenbaar. Moeilijker worden de modellen tussen 73-74. Ik heb een 74-er gehad met dikke bumpers en die zag er uit als een 244. (muv de gril en vast meer details, grote knipperlichten enz) Ik heb nu een 73-er met smallere bumpers maar toch dikker als de oer 144 en weer smaller dan de 74-er. trouwens met grote knipperlichten. Is dit een overgangsmodel? is er een modellen overzicht van alle bouwjaren?</p><p>Die oudere 144 modellen hadden nephout dashboard, en de nieuwere weer een zwart rubberen 244 dashbord. Sommige hebben een lint Km teller en andere weer een ronde. Mijn 144 die ik eerder had uit 1974 had een klok in het midden van het dashboard en geen toerenteller. mijn huidige 73- er weer een toerenteller en geen klok. Kortom het duizelt een beetje. Mijn angst is dat er in mijn huidige 73-er onderdelen zitten die amper te krijgen zijn zoals de bumpers. Die ervaring heb ik al eens gehad met een kever overgangsmodel.</p><p>kan iemand mij iets verduidelijken? Dank al vast voor je bijdrage! Luke</p>

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2010 07:37 #95020 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic verschillende modellen 144
Met modeljaar 1973 zijn veel veranderingen gekomen. Lichten, inliggende deurklinken, kunststof grill, ander dashboard met vierkant-met-ronde klokken. De zijdeuren hadden nog een tochtraampje. De bumper was groter dan in de vorige jaren, maar nog niet dikker.
In '74 is ook veel veranderd, zijdeuren zonder tochtraam, andere benzinetank en uitlaat, In navolging van de amerikaanse voorschriften zijn de bumpers dikker en nog groter geworden.
En er zijn voorbeelden van '73 auto's met de deuren van '74 en andere mixvormen. Ontstaan door gebruik van 'oude' onderdelen, vooruitlopend op beschikbaarheid van nieuwe. Dat zal tussen de late 144 en de 244 serie ook gebeurd zijn.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2010 08:05 #95019 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic verschillende modellen 144
<p>Verder is de 140 tot modeljaar 1972 (augustus 1971) geleverd met de "zilveren" doorlopende grille, de lange pook en de lintsnelheidsmeter.</p><p>In modeljaar 1972 komt de korte pook, de alleen in dit modeljaar gemaakte zwarte grille met de losse koplampranden, inliggende deurklinken, maar nog steeds de lintsnelheidsmeter en nephouten dashboard.</p><p> </p><p>Modeljaar 1973 brengt als gezegd een behoorlijke verandering: dikkere bumpers, nieuw dashboard en meer geluidsdemping. </p><p>Ook detailveranderingen als de verplaatsing van de ruitenwissermotor van onder het dashboard naar onder de motorkap en de bediening van de verwarming.</p><p> </p><p> </p><p>Ps Rob: de inliggende deurklinken heeft mijn 1972 al hoor!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2010 08:09 #95018 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic verschillende modellen 144
<p>Er zijn wel wat evoluties geweest, maar niet zo hapsnap als gesuggereerd wordt. De nieuwe modellen werden elk jaar in augustus gepresenteerd, je kan wel wat brochures vinden op www. Hier een aardig overzicht vd veranderingen door de jaren: www.algonet.se/~volvieo/140/history2.html </p><p>Alles is van '67 tot '74 onderling uitwisselbaar, heel handig, vandaar dat de populatie 140's er nu wat warrig uitziet.</p>

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2010 08:23 #95017 door Marc van der Marek (GAST)
Alles behalve de benzinetank van 1974, dus toch niet alles. Heel veel in elk geval, en dan kan je ook nog veel uit de vroege 240 gebruiken. Als het blikwerk van je 140 goed blijft kan je tot het einde der olievoorraden doorrijden.

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2010 12:56 #95016 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic verschillende modellen 144
dank allen. Maar als ik het goed begrijp dan zijn de bumpers van een 73-er dunner als een 74-er en dikker als een 72-er. Kortom lastig te vinden? (of gewoon de dikkere van een 74-er op zetten). nu kan ik ook een benzinetank aanschaffen van een 71-er past die wel in een 73-er?

groeten van mij en mijn volvo ('s)

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2010 13:09 #95015 door Marc van der Marek (GAST)
<p>De '73 bumpers zijn als alle voorgaande maar met een ander stootrubber erop, en wat andere bevestiging. Modeljaar 1973 heb ik het dan over, jouw '73 er kan ook modeljaar '74 zijn. Bumpers zijn er zat in alle versies, echt mooie vinden wordt wat lastiger.</p><p> </p><p>De benzinetank t/m MY '73 zit in (beter gezegd: is) de bodem van de kofferbak, die zijn allemaal hetzelfde. MY '74 heeft de tank verder naar voren, net als de 240.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD