Leeftijd banden

• Jan Dragt
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-08-2010 17:41 #48861 door Jan Dragt
Leeftijd banden is gemaakt door Jan Dragt
<p>In de kofferbak van mijn 444 liggen al meer dan 32 jaren 2 reservewielen. Ik ben nieuwsgierig naar de leeftijd van deze banden, maar kan zo gauw geen tabel vinden waarop ik de leeftijd kan terug vinden.</p><p>Dit zijn de gegevens:</p><p>BF Goodrich 5.50/5.90-15 07937HLG en 27037HSK</p><p>Kan iemand mij hiermee helpen?</p><p>Groeten, Jan</p><p> </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-08-2010 18:06 #96165 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Leeftijd banden
Ze zijn in ieder geval ouder dan 32 jaar ,dus ik zou er maar niet meer mee gaan rijden.Ik heb ook wel eens geprobeerd om achter de leeftijd van een oude band te komen,dat is me toen niet gelukt.Ik meen dat er vroeger nog geen leeftijdscode op stond.De band waar het toen om ging was een michelin X band.Ik heb alleen ontdekt ,dat daar in 1967 reclame voor werd gemaakt en het was een 165 15 band.Dus deze had al de moderne maataanduiding.De band zat gewoon dit jaar op een amazon (gelukkig niet een van de mijne).Jouw maataanduiding doet een erg hoge leettijd vermoeden.Misschien weet een ander het.Succes.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-08-2010 20:59 #96164 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Leeftijd banden
<p>Absoluut te oud voor gebruik, dat is bij een leeftijd van 10 jaren al het geval... De rubbersamenstelling is niet consistent, verandert onvermijdelijk, waardoor de rijeigenschappen achteruitgaan met het klimmen van de jaren, of de band nu gebruikt wordt of niet. </p><p> </p>

• Jan Dragt
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-08-2010 17:31 #96163 door Jan Dragt
Beantwoord door Jan Dragt in topic Leeftijd banden
<p>Nee hoor, ik ben absoluut niet van plan om deze banden te gebruiken. Dat is niet verantwoord, het is gewoon pure nieuwsgierigheid. Bedankt voor de reacties. </p><p>Gr. Jan</p>

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2010 12:52 #96162 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Leeftijd banden
breng ze naar het banden museum

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-08-2010 22:55 #96161 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic Leeftijd banden
10 jaar zou ik zeker niet aanbevelen. ik had laatst een klapband met een 7 jaar oude band door verdroging. (kever). Ik zou echt na 5 jaar mijn banden vernieuwen. PS de Dotcode is makkelijk te herkennen (kijk anders eerst op Google hoe je die kunt vinden op je band)

groeten van mij en mijn volvo ('s)

• H.J. van Bussel
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-08-2010 15:17 #96160 door H.J. van Bussel
Beantwoord door H.J. van Bussel in topic Leeftijd banden
Ik heb in 1993 4 nieuwe XZX banden laten monteren. De voorsten zijn verwisseld i.v.m. canvasbreuk(dikke bobbel-bij de een merkte ik het niet, zag het toevallig, bij de ander stuurde de auto heel slecht daardoor) Maar acher zitten de banden er nu al 17 jaar op en ik zie er niets aan!

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-08-2010 21:57 #96159 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Leeftijd banden
Zoals Gert ook al schrijft, zal de rubbersamenstelling hoe dan ook veranderen. Het rubber hardt langzaam uit, of hij nu gebruikt wordt of niet. Dit zul je aan de buitenkant niet zien.
Daarom wordt voor caravanbanden zelfs aangeraden om ze na 6 jaar te vervangen.

• Adriaan Nagel
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
28-08-2010 14:10 #96158 door Adriaan Nagel
Beantwoord door Adriaan Nagel in topic Leeftijd banden
<p>Ik heb begrepen dat banden ouder dan 6 jaar ( zie DOTcode) niet door de APK komen.</p><p>Ik had nog prachtige banden, 6 mm profiel, maar door leeftijd ontstond een interne gordelbreuk en kon ik niet harder dan 50 rijden zonder van de weg te rammelen.</p>

122S
C70 Cabrio Soft

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD