1e keer zelf doorsmeren PV544, hoe doe ik dat?

• Maikel van de Sande (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-08-2010 19:32 #48824 door Maikel van de Sande (GAST)
1e keer zelf doorsmeren PV544, hoe doe ik dat? is gemaakt door Maikel van de Sande (GAST)
<p>Hallo,</p><p>Aanstaande zaterdag wil ik maar eens zelf de 544 gaan doorsmeren. Dus ga ik kopen een vetspuit + vet (is dat altijd hetzelfde vet?) en weet ik inmiddels waar alle smeernippels zitten. Maar de vraag is: en dan? Moet ik vet blijven spuiten tot het niet meer lukt, of tot het er ergens anders uitloopt of gewoon een paar keer pompen? Ik hoor graag hoe ik dat aan moet pakken. </p><p>Alvast bedankt!</p><p>Maikel. </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-08-2010 22:31 #96348 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic 1e keer zelf doorsmeren PV544, hoe doe ik dat?
<p>Maikel,</p><p>Net zo lang pompen totdat je het vet eruit ziet komen; dan is het goed.</p><p>Let er wel even op dat je smeernippels schoon zijn voordat je begint te pompen, anders pomp je het vuil mee naar binnen</p><p>Sommige smeernippels zitten een beetje onhandig, dus een flexibele slang is wel lekker</p><p> </p><p>Controleer ook even of er zich geen vuil heeft opgehoopt tussen het subframe en de "snip". Als er in het verleden iets te kwistig met vet is omgesprongen houdt dit het zand op deze plaats vast en is het een broeinest voor roest.</p>

• Erik Verstraaten (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-08-2010 10:34 #96347 door Erik Verstraaten (GAST)
Beantwoord door Erik Verstraaten (GAST) in topic 1e keer zelf doorsmeren PV544, hoe doe ik dat?
<p>Maikel,</p><p>Het is handig en verstandig om de auto op te krikken en de voorwielen te demonteren , dan hangt tevens de wierophanging vrij en gaat e.e.a. makkelijker en smeert beter door.Daarnaast is het handig als iemand even een paar keer aan het stuur draait van uiterst links naar uiterst rechts terwijl je doorsmeert.Uiteraard wel veilig en stabiel opkrikken , maar dat wist je zelf ook wel !</p><p>succes,</p><p>Erik</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-08-2010 14:29 #96346 door Maikel van de Sande (GAST)
Beantwoord door Maikel van de Sande (GAST) in topic 1e keer zelf doorsmeren PV544, hoe doe ik dat?
Bedankt voor de tips, als het morgen wat droger is dan vandaag ga ik een poging wagen.

• Bezoeker
  • Bezoeker
30-08-2010 21:09 #96345 door
<p>Probeer het vet dat er her en der uitkomt, meteen op te vangen en/of te verwijderen. Meestal is de gehele wielophanging/fusee van een katterug een bonk vet en smeer geworden. Men pompt er vaak alleen maar vet bij, het vet dat er her en der uitloopt laat men dan zitten en hier kleeft weer allemaal meuk en zand aan.</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2010 10:30 #96344 door Maikel van de Sande (GAST)
Beantwoord door Maikel van de Sande (GAST) in topic 1e keer zelf doorsmeren PV544, hoe doe ik dat?
Volgens mij is het afgelopen weekend aardig gelukt. Zat inderdaad een berg oud vet aan, maar dat heb ik er met een stoomcleaner afgespoten. Kon alleen niet all smeernippels uit het werkplaats handboek vinden (aandrijfas) en vond er wel die er niet in stonden (spoorstang). Kan ik nu nog even een maandje rijden en dan gaat ie voor groot onderhoud als winterproject de schuur in. Dank voor jullie hulp en tips.

• Erik Verstraaten (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2010 13:04 #96343 door Erik Verstraaten (GAST)
Beantwoord door Erik Verstraaten (GAST) in topic 1e keer zelf doorsmeren PV544, hoe doe ik dat?
<p> </p><p> </p><p>Maikel,</p><p>Achter in het instruktieboekje van een PV 544 staat een totaal overzicht van alle (door)smeerpunten .</p><p>Mocht je het niet hebben kun je er een kopen bij het onderdelenmagazijn van de club voor ongeveer 8a 10 euro denk ik.</p><p>De smeerpunten die jij niet kon vinden waren waarschijnlijk de smeernippels van alle kruiskoppelingen (3) van de aandrijfas en die van het schuifstuk (1).</p><p>Ik wil je eventueel ook wel een copie sturen voor het smeerschema als je mij jouw adres geeft.</p><p>Erik</p><p> </p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-09-2010 10:05 #96342 door Maikel van de Sande (GAST)
<p>Hoi Erik,</p><p>Dank voor je aanbod, nu heb ik dat boekje zelf ook. Zie daar inderdaad de spoorstangen ook bij staan, dus dat had ik gemist. Aandrijfas, kruiskoppeling en schuifstuk zal ik dinsdag nog eens kijken, dan staat ie op de brug. </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD