- Berichten: 75
Schorsing bij langdurige stilstand
- Kees Kleinendorst
- Senior lid
Hij staat in een droge loods en is niet zichtbaar vanaf de openbare weg.
Tot nu toe laat ik hem ieder jaar weer braaf opnieuw schorsen, al-dan-niet na 'aanmaningen' van de RDW.
Kost 27 euro, dus ook niet zo'n wereldbedrag (en goedkoper dan een WA-verzek.).
Ik krijg wel eens -als ik tvergat te velengen - een boetebedrag opgelegd, dat weer werd teruggedraaid als ik mijn vergeetachtigheid memoreerde.
De regels zijn simpel: schorsen, dan géén autoverzekering; niet schorsen, dan wél een (WA)verzekering.
Mijn vraag:
Welk reeel risoco loop ik als ik de auto nu weer aanmeld en dus ontschors, maar ook niet verzeker? Hij is inmiddels vrijgesteld van wegenbelasting.
Vooral: hoe zit dat juridisch, want schorsen is toch geen garantie voor "niet-op-de-weg"komen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Elite lid
- Berichten: 285
Bij een niet geschorst en niet verzekerd voertuig krijg je automatisch een boete.
Een geschorst voertuig mag niet op de openbare weg, als uitzondering mag er wel mee naar een APK station gereden worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Toen ik dat aan de lijve heb ondervonden waren de bedragen uit m'n hoofd:
- Geen APK = 75 euro
- Geen verzekering = 375 euro
Zoals P. Hanot aangeeft, de pakkans is tegenwoordig 100% omdat het zo uit de administratie rolt.
Het is dus tegenwoordig echt schorsen of verzekeren.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11019-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 337
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Elite lid
- Berichten: 285
Zodoende had hij dus geen schorsing of verzekeringsprobleem. Als je op voorhand weet dat de auto zeer lange tijd stilstaat voor restauratie, zou je in theorie je auto kunnen exporteren, dan met je ook van dat administratieve gedoe af. (en ben je helaas ook je originele kenteken kwijt)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Scherp! Goede aanvulling. Ik schreef het met mijn eigen Amazon situatie in gedachten.J. Smeets schreef : Als ik mij niet vergis is de auto bij NIET schorsing, niet alleen verzekeringsplichtig maar ook APK plichtig, tenzij je auto 50 jaar of ouder is.
Voor de auto uit dit topic geldt het inderdaad niet en deze is ook APK plichtig.
Ja, is zeker een optie.P. Hanot schreef : Ik had een collega die ooit een Ford Anglia gekocht had in Zweden en 12 jaar gewacht had met importeren en tenaamstelling bij de RDW. Hij heeft de auto uiteindelijk ingevoerd met een 12 jaar oude aankoopfactuur.
Zodoende had hij dus geen schorsing of verzekeringsprobleem. Als je op voorhand weet dat de auto zeer lange tijd stilstaat voor restauratie, zou je in theorie je auto kunnen exporteren, dan met je ook van dat administratieve gedoe af. (en ben je helaas ook je originele kenteken kwijt)
Volgens mij kun je zelfs in veel gevallen wel het originele kenteken weer terugkrijgen, zie RDW: Kenteken omwisselen voor historisch of oorspronkelijk kenteken
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Kleinendorst
- Senior lid
- Berichten: 75
In december 2014 kreeg ik opnieuw bericht dat deze in aanmerking komt voor volledige vrijstelling; in maart 2019 kreeg ik voor de 3e keer een dergelijke mededeling van de RDW ( nu ivm 40-jarige leeftijd)..
Truc met exporteren lijkt me inderdaad zonde want dan ben je originele kenteken kwijt.
Ik zal het maandag eens voorleggen bij de RDW. Hopeliojk komt er dan een inhoudelijke reaktie en geen standaardbrief.......
Dank voor alle reakties tot nu toe.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.