- Berichten: 266
Brug maar welke.?
- Serge van Ruyssevelt
- Elite lid
Ik heb bij ons in de garage ook wel 1 a 2 ongevalletjes meegemaakt met een 2 palenbrug maar telkens de fout van de mekanieker die de wagen er had op gezet en niet van de brug en 1x hij van de grond staat kan je overal vrij aan werken onderaan wat bij een 4 palen echt niet het geval is ( mijn opinie)
In Belgie zijn de ( proffesionele bruggen onderworpen aan keuring en vind je regelmatig ( voor proffecionelen) afgekeurde bruggen die je voor een klein prijsje kan kopen , maar de nieuwe zijn met de jaren steeds goedkoper geworden
Life is fine in Hungary and to be the only Amazon Combi
1991 trabant combi´
1972 1800 ES
1965 Amazon combi
1965 duett
1957 pv444 l
1956 chevrolet Bel air 2dr http
1956 Chevrolet Nomad (needs full resto)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Serge van Ruyssevelt schreef : Rene het is zoals je schrijft hij staat op zijn 4 wielen dus om daaraan te werken moet je de wagen nog gaan opkrikken , wat ik dan weer niet handig vind zeker niet als hij met de 4 wielen los moet
Ik heb bij ons in de garage ook wel 1 a 2 ongevalletjes meegemaakt met een 2 palenbrug maar telkens de fout van de mekanieker die de wagen er had op gezet en niet van de brug en 1x hij van de grond staat kan je overal vrij aan werken onderaan wat bij een 4 palen echt niet het geval is ( mijn opinie)
In Belgie zijn de ( proffesionele bruggen onderworpen aan keuring en vind je regelmatig ( voor proffecionelen) afgekeurde bruggen die je voor een klein prijsje kan kopen , maar de nieuwe zijn met de jaren steeds goedkoper geworden
Klopt wat je zegt het is een overweging die je maakt. Maar wij zijn geen profs en ik vraag mij af wanneer je dan bij een 4 koloms de auto volledig los van de brug moet hebben. Meestal werk je aan de voorkant van de auto of aan de achterkant dus staat de auto altijd met 2 wielen op de brug. Daarin tegen heb je voor de 4 koloms hele mooie hydraulische systemen die je tussen de rijplaten monteerd en dan kan de auto ook met 4 wielen los van de rijplaten in mijn ogen een veel stabielere situatie dan met een 2 of 1 koloms. Wat betreft de bereikbaarheid van de onderdelen als een auto op de 4 kolommer staat tov een 2 of 1 kolommer maakt niets uit bereikbaarheid is net zo goed is mijn ervaring. Voordeel van een 4 kolommer is dat je de rijplaten ook als werkbank kan gebruiken om je gereedschap en onderdelen op te leggen. Een nadeel heeft een 4 kolommer natuurlijk ook en dat is dat je de auto op de rijplaten moet rijden en dat hoogte verschil is groot tov een 1 of 2 kolommer. Als je auto niet start dan is het afzien om hem in je 1tje op de 4 kolommer te krijgen daarom heb ik ook een electrische lier aan het eind van mijn werkplaats
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van den Berg
- Nieuw lid
- Berichten: 17
Mijn hartelijke dank hiervoor ,ga nu alle voor en tegens op een rijtje zetten, en kan een besluit nemen.
Vriendelijke groet jan vd berg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
Zeer late reactie. Heb zelf nog geen brug maar wel de wens en n.a.v. dit topic ben ik er maar opnieuw ´ingedoken´.
Een paar aanvullingen :
Een 2-koloms vereist i.h.a. meer ruimte in de breedte dan een 4-koloms brug (in jouw geval met 6 mtr wellicht geen enkel probleem, tenzij je een schuin dak hebt).
Schaarbruggen bleven onderbelicht.
Tom S noemde zijn poetsbrug. Poets- of banden schaarbruggen heffen maar tot max ca 1 mtr en die heeft hij gekozen ivm hoogtebeperking in zijn garage. Maar er zijn natuurlijk ook schaarbruggen die tot 1,8 - 2,0 m kunnen heffen en net zo veilig zijn als 4-koloms bruggen.
Het aanbod in oprij schaarbruggen (waar je met 4 wielen op staat) is beperkt en duur; die laat ik hier verder gemakshalve buiten beschouwing.
Wielvrije schaarbruggen zijn er echter zat en kunnen aantrekkelijk zijn want nemen weinig plaats in (indien verzonken / ingebouwd in de vloer wordt dit zelfs nul-komma-nul). Hebben natuurlijk wel het nadeel van minder toegankelijkheid van de zijkant. Zie bijv www.bandenwisselaarshop.nl/producten/tyr...2i-inbouw-schaarbrug
Er kan echter een probleempje met schaarbruggen zijn : nl de carosserielengte tussen voor- en achterwiel, waarbij je rekening moet houden met eventuele spatlappen e.d. Dat wordt niet genoemd op sites van aanbieders (´vergeten¨ ?). De meeste wielvrije schaarbruggen hebben een ´tafel´lengte van 1,4 - 1,5 m standaard en zijn vaak aan 1 of 2 zijden uitschuifbaar tot een totale lengte van wel 2 m.
Bij mijn Ama Combi is de beschikbare lengte zo´n 1,8 m dus dat gaat wel passen. Maar ..... ik heb ook nog een Lada Niva en die is extreem kort. Beschikbare lengte tussen spatlap voor en het achterwiel is slechts ca 1,3 m - dat gaat dus nooit passen ! Bij een 2-koloms of 4-koloms brug speelt dit probleem natuurlijk niet.
Wat ik hier wil aangeven is dat - naast persoonlijke voorkeuren - de beschikbare ruimte EN het wagenpark de doorslag zullen geven.
Heb je veel ruimte (en hoogte !) plus krachtstroom, dan zal je voor weinig een 2e hands 4-koloms brug kunnen oppikkken.
Zo niet, wordt het goed afwegen van de verschillende wensen / eisen.
Voor de hobby-ist die zo´n brug maar af- en toe gebruikt lijkt een schaarbrug of 4-kolomsbrug wel zo veilig. Maar ook 4-kolomsbruggen bestaan in zeer verschillende maten (en prijzen) !
Neem bijv internbv.nl/korte%20208.htm - deze is super klein (236 x 340 cm B xL), maar heeft slechts 47 cm ruimte tussen de rijplaten - daar doe je dus niet veel mee onder de auto ......
Anderszijds biedt het standaard model internbv.nl/int-208-1.htm van 266 x 433 cm wel ruim 95 cm tussen de rijplaten - dat lijkt wel werkbaar.
Maar je hebt bijv ook www.cleverlift.com/caracteristiques van 268 x 459 cm (lengte excl oprijplaten, eveneens met ruim 95 cm tussen de rijplaten), maar wel met een heel ander prijskaartje !
(er zijn natuurlijk ook professionele 4-koloms bruggen met in de breedte verschuifbare rijplaten, maar dan gaat het iha over een hele ander prijsklasse).
Installatie / opbouwen is ook nog een puntje. Dit spul is nogal ´gewichtig´. Hoge schaarbruggen komen per heftafel al gauw op zo´n 400 kg. Twinbusch geeft aan dat de rijplaten van hun 4-koloms bruggen niet te tillen zijn - dan heb je een vorkheftruck oid nodig met veel ruimte aan de zijkant. Hiervoor genoemde Internbv geeft aan dat alle onderdelen met 2 man te tillen zouden zijn ... (?)
Ben benieuwd waar jouw keuze op valt ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
En het gewicht: mijn schaarbrug woog in de verpakking 600 kg (!!) en dat was nog een hele toer om hem in de garage te krijgen via het grind!!
Ik had ivm de stabiliteit een zware gekozen maar geen rekening gehouden met hoe hem in de garage te krijgen..
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Ik heb dus de koni 3500 met de verschuifbare rijplaten. Deze 4 koloms koni bruggen maar ook andere merken staan geregeld te koop voor niet al teveel geld. Zag er van de week nog 1 op mp staan voor €400. Je moet er geluk mee hebben. Ik kocht de mijne voor een oud ijzer prijs van €200 want de verkoper kon hem niet werkend laten zien. Moest alleen een schakelaar kopen en een val veiligheids ring, ik had er 1 tekort.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Edwin Jongejan
- Premium lid
- Berichten: 120
nl.wikipedia.org/wiki/Steinmetzschakeling
Zo heb ik mijn Koni 3500 4 koloms ook draaiend gekregen. Uiteraard wordt het vermogen wel kleiner maar blijft voldoende.
Ik moet nu met geopend daalventiel de motor starten en dan het daalventiel sluiten.
Zelfs onze camper van 2800 kg trekt ie zo de lucht in.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.