Aanschaf Katterug

  • Niels van 't Hoff
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2014 11:36 #145393 door Niels van 't Hoff
Aanschaf Katterug is gemaakt door Niels van 't Hoff
Hallo allen,

Ik ben nieuw op dit forum, omdat ik de grote overstap naar de andere Zweed probeer te maken. Ik ben een eeuwige SAAB rijder, maar wil er een katterug bij. Mijn vriendin en ik gaan volgend jaar trouwen en ik zal het erg leuk vinden als ik haar dan kan verrassen met een mooie katterug als huwelijksauto die ze kan houden. Ze heeft een zwak voor Volvo's en oldtimers (ja ik weet het, de perfecte vrouw). Het idee is om een PV544 te kopen, voornamelijk vanwege het toch wel betere B18-blok.

Wat mijn plan is, is om in december/januari een mooie (in goede staat verkerende) katterug te kopen. Ik vind veiligheid belangrijk, dus ik wil er dan gelijk schijfremmen op laten plaatsen. Ik weet als geen ander hoe dit kan bij een Saab 96/99, maar niet hoe dit kan bij een Katterug. Ik zag deze site van Bas de Koning die uitlegt hoe dat moet.

Een tweede belangrijk onderdeel lijkt mij de stoelen. De katterug stoelen zijn naar de moderne standaard gevaarlijk (whiplash), dus wil die graag vervangen voor stoelen met hoofdsteun zonder af te doen aan de klassieke look. Ik las in dit topic dat katterug rijders de stoelen nogal eens vervangen voor Recaro, 240 of 360 stoelen. De 240 of 360 stoelen schijnen zonder aanpassingen te passen? Het idee is om de stoelen (of het nou Recaro of 240/360 stoelen zijn) door een stoffeerder over te laten trekken zodat deze matcht met de achterbank.

Laatste onderdeel dat ik wil laten doen is de versnellingsbak. Ik las dat Tinustechniek de 4-bak (M40) kan vervangen voor een 240 5-bak met overdrive (M47). Iemand hier ervaringen mee?

Ik weet dat technische vragen eigenlijk in het technische topic onderdeel thuishoren, maar ik houd mijn "aankoop-topic" graag gecentreerd i.p.v. het verspreiden over diverse delen van het forum. Goed mijn vragen zijn eigenlijk als volgt na deze intro:
  1. Waar moet ik op letten bij de aankoop van een Katterug? [/*:m:2495x22z]
  2. Welke Garages zijn goed/specialist? (voorkeur voor Zuid-Holland) [/*:m:2495x22z]
  3. Iemand een schijfremtip? [/*:m:2495x22z]
  4. Iemand een stoel-tip? [/*:m:2495x22z]
  5. Iemand een versnellingsbak-tip? [/*:m:2495x22z]

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niels van 't Hoff
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2014 16:51 #145400 door Niels van 't Hoff
Beantwoord door Niels van 't Hoff in topic Aanschaf Katterug
Goed, om mijn eigen vraag alvast deels te beantwoorden:

Ik las dat je de vroege Mazda Miata stoelen in een 544 kunt zetten? Hieroder een plaatje en dat zal (wanneer de stof overgetrokken is in Volvo kleuren) niet misstaan denk ik:



Wat misschien nog mooier is en meer origineel lijkt, zijn de 1975 Triumph TR6 stoelen:


Ook heb ik wat aankooptips van volvotips.com gehaald en hier samengevat en vertaald. Als er iets tussen staat dat onjuist is, hoor ik dat graag:

Roest
  • Chassisbalken en onderstel, vooral daar waar de bouten in de chassisbalken zitten[/*:m:zc3xh2z6]
  • Dorpels, vooral bij de kriksteun[/*:m:zc3xh2z6]
  • Onder de motorkap: binnenzijde motorcompartiment en de radiatorsteun[/*:m:zc3xh2z6]
  • Onderzijde Volvo PV, dus vooral ook vloerpanelen voor en achterzijde controleren [/*:m:zc3xh2z6]
  • Onderzijde deuren.[/*:m:zc3xh2z6]
  • Achtervleugels aan de randen aan de bovenzijde[/*:m:zc3xh2z6]
  • Wielkasten en achterspatbord[/*:m:zc3xh2z6]
  • Bij de achterklep, controleer de onderkant van het reservewielcompartiment.[/*:m:zc3xh2z6]
  • Tank lek.[/*:m:zc3xh2z6]
  • Binnenzijde ramen, roestmogelijkheid door lekkage.[/*:m:zc3xh2z6]

Motor
  • Een B18 motorblok mag niet te soepel lopen, dat duidt op een versleten motor. Bij stationair dient de motor af en toe een dipje te hebben in de toeren.[/*:m:zc3xh2z6]
  • Onderdelen voor de B18 motor zijn gemakkelijker te krijgen dan voor de B4B, B14A en B16 motoren[/*:m:zc3xh2z6]
  • De B18 motoren kunnen gemakkelijk hoge kilometerstanden aan, schrik niet van een hoge kilometrage[/*:m:zc3xh2z6]
  • Controleer de uitlaat op kleur: Wanneer het complete zwart is aan de binnenzijde heft de auto een serieus probleem met de olieconsumptie. Grijs is oké. Een volgende test is de kleur van de uitlaatgassen:[/*:m:zc3xh2z6]
  • Als het grijs is, is er geen probleem[/*:m:zc3xh2z6]
  • Blauwe gassen duiden op versleten zuigers of water in de motor (door een gebroken koppakking) of de motor gebruikt te veel olie (maar het kan ook aan de klep-rubbers liggen, die niet duur zijn te vervangen)[/*:m:zc3xh2z6]
  • Zwarte gassen betekent dat de motor of de carburateur niet juist is afgesteld[/*:m:zc3xh2z6]
  • Controleer of de nokkenas tandwielset vervangen is, wanneer het niet van staal of fiber gemaakt is, of da teen stalen versie gemonteerd is. De stalen nokkenas tandwielen maken soms meer geluid, maar ze gaan een eeuwigheid mee.[/*:m:zc3xh2z6]
  • De beste indicator voor de motor is de compressietest. Een motor in goede conditie heeft een hoge compressie. Alle cilinders mogen niet onder de 10 bar komen, een gereviseerde B18 motor kan zelfs boven de 13 bar komen.[/*:m:zc3xh2z6]
  • Een andere simpele test is om tijdens de proefrit 90km/pu te gaan rijden en het gas los te laten tot de auto teruggevallen is tot 60km/pu en dan plankgas te geven. Kijk in de achteruitkijkspiegel en Als je zwart of blauwe rook ziet is het zeker dat de motor veel olie verbruikt. Dit kan veroorzaakt worden door een kleprubber, maar is in het ergste geval een kapotte zuiger. In het laatste geval moet de motor gereviseerd worden end at is duur.[/*:m:zc3xh2z6]

Versnellingbak
  • De PV544 had een M30 (Favorit, 3 versnellingen) of een M40 (standard en Sport, 4 versnellingen). Het is mogelijk deze om te bouwen naar een M41 met overdrive. Maar daarvoor moet je enkele snoeren toevoegen en een nieuw onderdeel aan de aandrijfsas toevoegen om het te laten werken[/*:m:zc3xh2z6]
  • De versnellingsbak is erg betrouwbaar, maar je moet goed luisteren voor geluiden: een hoog/whooping geluid betekent dat de lagers mogelijk gebroken zijn. Als de hoogste versnelling stiller is dan de andere ratio’s, betekent dit dat de versnellingsbak versleten is. [/*:m:zc3xh2z6]
  • Het vervangen van een versnellingsbak duur teen halve dag.[/*:m:zc3xh2z6]
  • Versnellingsbakken van oude Volvo’s zweten altijd wat olie. Dus geen paniek als de versnellingsbak een beetje nat is. Maar wanneer je olie ziet bij de lagers of de schroefas (?) is er reden tot zorgen. De onderdelen zijn niet duur, maar er komt veel arbeid bij kijken.[/*:m:zc3xh2z6]
  • Test de koppeling als volgt: Zet de auto in de derde versnelling en laat de koppeling langzaam opkomen. Wanneer de auto afslaat is de koppeling goed. Als de auto blijft draaien is de koppeling versleten.[/*:m:zc3xh2z6]
  • Wanneer je rijdt met de auto en de toeren gaan eerst wat omhoog na het omhoog schakelen is de koppeling versleten. Na het omhoog schakelen moeten de toeren direct omlaag gaan. Koppeling compleet kost ongeveer € 500[/*:m:zc3xh2z6]

Verwarming
  • Wanneer de auto goed warm gelopen is dien je de verwarming hoog en laag te zetten. Als je alleen warme of alleen koude lucht krijgt, is de heater valve kapot; een dure reparatie.[/*:m:zc3xh2z6]

Vering en stuur
  • Duw de auto in en bij opkomen dient de auto direct weer stil te staan. Wiebelt die door zijn de schokbrekers versleten. Geen dure uitgave.[/*:m:zc3xh2z6]

Interieur
  • Wanneer je de auto voor dagelijks gebruik wilt gebruiken, kan je overwegen om Volvo 240 of 360 stoelen te installeren. Hiervoor moet je dan wel een speciaal frame maken om ze in de auto te kunnen monteren[/*:m:zc3xh2z6]

Samenvatting
  • Plaatwerk: Controleer op roest, vooral bij de dorpels, deuren, voor en achter wielkasten en vloerpanelen[/*:m:zc3xh2z6]
  • Motor: Controleer op oliegebruik gedurende de testrit (rij 90km/pu, let de auto zakken naar 60km/pu en geef dan plankgas. Zwarte rook duidt op een oliegebruik probleem. Indien mogelijk; doe de compressietest.[/*:m:zc3xh2z6]
  • Schakelbak en aandrijfas: Controleer op geluid en test de koppeling (vraag om toestemming) door de auto in de derde versnelling te zetten en de koppeling op te laten komen. Als de motor uitvalt, is de koppeling goed, als die blijft lopen is de koppeling versleten en dient die vervangen te worden. Luister goed naar geluiden tijdens de testrit, een constant schreeuwend geluid en klappen betekent dat er iets mis is met de aandrijfas (niet duur om te repareren)[/*:m:zc3xh2z6]
  • Koelsysteem: Controleer de slangen, radiator en wanneer de motor warm is; test de verwarming in de auto[/*:m:zc3xh2z6]
  • Remmen: Controleer op lekkages en test tijdens de proefrit of de auto naar één kant blijft trekken (behalve de eerste keer remmen, dat kan door vuil in de trommelrem).[/*:m:zc3xh2z6]
  • Sturen en demping: Test de schokdempers en vering door de auto in te duwen. Na het loslaten moet de auto omhoog komen en gelijk stil staan. Als die blijft schommelen, moeten de schokdempers worden vervangen. Controleer op speling en geluid van de vooras tijdens de testrit.[/*:m:zc3xh2z6]
  • Wielen en banden: Controleer op schade aan de wielen, velgen en banden. De staat van de banden kan je vel vertellen over de uitlijning en conditie van de hoofdboutkogelgewricht en trekstang. Controleer de draad en leeftijd van de banden (DOT-code, banden mogen niet ouder zijn dan 6 jaar). Controleer op rolgeluiden van slechte banden en lagers.[/*:m:zc3xh2z6]
  • Interieur: Controleer op roest aan de binnenkant en de staat van de stoffering. Controleer vooral de rubbers en zeker die bij de ramen.[/*:m:zc3xh2z6]
  • Electriciteit: Controleer alle lampen en kijk of alle lampen even sterk schijnen (indien dit niet het geval is kan de auto problemen hebben met de massa). Controleer ook de conditie van alle kabelboom.[/*:m:zc3xh2z6]
  • Papiere: Controleer alle registratiepapieren en onderhoudshistorie.[/*:m:zc3xh2z6]


Ook ben ik deze site tegengekomen waar veel onderdelen nog te bestellen zijn in Zweden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-11-2014 18:02 #145401 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Aanschaf Katterug
Hoi Niels!

Ha, ha, als jij klaar bent met onderzoeken kun je de hele club van advies dienen. Zowat alles wat je hebt neergeschreven klopt. En toch zou ik een ervaren 544 rijder/kenner meenemen naar een kandidaat! Een oproepje hier of bij de katenrugclub doet wonderen!
Denk erom: de techniek is niet heel duur en/of moeilijk te vevangen, het bodywerk wel! En is dus ook kostbaar...maar dat zal bij de Saab ook zo zijn, al is volgens mij de techniek wat duurder.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niels van 't Hoff
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2014 19:32 #145402 door Niels van 't Hoff
Beantwoord door Niels van 't Hoff in topic Aanschaf Katterug
Hi Tom,

haha, ja, je moet niet alleen komen halen op een forum, ook wat brengen ;) Goede tip van het plaatwerk. Bij de Saabs is het niet veel anders voor de jaren 1960-1970 modellen, hoewel de techniek ook vaak wel geld kan kosten. Voordeel bij de Saabs qua roest is dat dit meestal gemakkelijk te vervangen onderdelen zijn (deuren, achterklep). Volgens mij was Volvo toentertijd al groter in oplagen; wat de prijs mogelijk drukt. Als ik zo ver ben dat ik een serieus bezoek ergens ga brengen zal ik eens een oproep doen. Maar ik wil eerst zelf mij goed verdiepen, ik kreeg de tip om eens bij Nordicar in Heerhugowaard langs te gaan.
Ik zit al 15 jaar in de Saabs en ben erin opgegroeid, dus daar weet ik wel wat ik doe. Maar deze wondere wereld is nieuw voor mij en dus spannend :lol: Begin er zelf ook met de dag meer verliefd op te worden, die katterug. Wat onhandig is als je rationele afwegingen moet maken bij een eventuele aankoop 8-) Deden die Zweden bij Volvo goed. Beter dan bij Saab, daar was toen de 96 in productie, toch minder 'sexy' dan een Katterug.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-11-2014 11:16 #145450 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Aanschaf Katterug
Na het lezen van dit alles rijst bij mij de vraag: heb jij of heeft je vriendin wel eens in een Katterug gereden? Ik herken maar al te goed de “verleiding” om over allerlei modificaties na te gaan denken, maar alvorens die uit te voeren of er zelfs maar in te investeren, moet je er wel zeker van zijn dat je een Katterug ook een prettige auto vindt om in te rijden. Maak voor een eventuele aankoop dus eerst een lange proefrit, bij voorkeur als het hard waait.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Henk Meijer (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-11-2014 12:00 #145489 door Henk Meijer (GAST)
Beantwoord door Henk Meijer (GAST) in topic Aanschaf Katterug
Hoi Niels,
Ik heb ook jaren Saab 96 gereden, vanaf 1974, de laatste was een erg mooie en goede Saab 96 (Two Stroke) van 1963. Ik zag een mooie Katterug ook van 1963 te koop staan in januari 2014, heb een proefrit gemaakt vervolgens de Saab binnen een week verkocht aan iemand wonende vlakbij Bordeaux. Ik heb de Saab zelf rijdend weggebracht, nu rijd ik in die Katterug van 1963 en dat is een wereld van verschil, het remt veel beter ondanks 4 trommels, het schakelt beter/prettiger, hij rijdt veel pittiger maakt minder lawaai dan de tweetakt en stinkt en rookt niet. De auto heeft iets meer ruimte dan de Saab 96, wel heb ik een stuurbekrachtiging en ik gebruik de auto hobbymatig. Kortom ik ben zeer tevreden over deze wissel van Saab naar Volvo en over "sexymodel" kunnen we twisten, ik vind de Saab 96 qua model ook erg mooi.
Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niels van 't Hoff
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2014 11:04 #145875 door Niels van 't Hoff
Beantwoord door Niels van 't Hoff in topic Aanschaf Katterug
Heren, dank weer voor de reacties.

@Gert: Ik heb er zelf nog nooit in gereden. Mijn vriendin had in haar studentenwoning een buurman die de Katterug als daily-driver gebruikte en daarin heeft zij meermaals meegereden. Wij houden naast de Katterug ook mijn Saab 9-3 Hirsch Cabrio en ik ben eigenlijk een Harley rijder; en als het over onhandig en oncomfortabel gaat, dan is Harley daar wel het ultieme voorbeeld van hahaha :lol: Maar ik zal er zelf ook eens een testrit mee gaan maken. Goede, bruikbare tip.

@Henk: Leuk, een collega Saab-rijder die overgestapt is. Ik ben helemaal met je eens dat de 96 een plaatje is. Ik heb mijn vriendin ook meermaals geprobeerd te overtuigen van de 96, maar ja, zij heeft een echt Volvo hart en het wordt voornamelijk haar auto. Goed te horen dat jij positieve ervaringen hebt met de overstap. Ik vind het ook wel echt een leuke wagen om te zien, die Katterug.

Nieuwe vraag: Ik las dat de PV544 met een B18D blok zich leent voor ombouw naar een automaat. Daarvoor wordt dan kennelijk een "Borg-Warner Type 35 auto transmissie" gebruikt. Ik ben er niet bekend mee, maar Borg-Warner klinkt als iets wat eigenlijk in de racerij thuis hoort. Iemand ervaring met ombouw naar automaat?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ziko de Kubber
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
28-11-2014 11:53 #145876 door Ziko de Kubber
Beantwoord door Ziko de Kubber in topic Aanschaf Katterug
Haha, het mag voor jou misschien zo klinken maar dit is gewoon een antieke automaat die in de Amazon geleverd is. Drie-traps en na 40 jaar meestal wel aan (dure) revisie toe.

Met vriendelijke groet, Ziko

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2014 12:23 #145878 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Aanschaf Katterug
De latere werden zelfs in Japan gemaakt, bijvoorbeeld de 71 die in mijn 780 zit. Een Aisin-Warner model 03-71 om precies te zijn.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2014 12:35 #145880 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Aanschaf Katterug

"Niels van 't Hoff" schreef:
Nieuwe vraag: Ik las dat de PV544 met een B18D blok zich leent voor ombouw naar een automaat. Daarvoor wordt dan kennelijk een "Borg-Warner Type 35 auto transmissie" gebruikt. Ik ben er niet bekend mee, maar Borg-Warner klinkt als iets wat eigenlijk in de racerij thuis hoort. Iemand ervaring met ombouw naar automaat?

Volgens mij heeft in ons land niemand hier ervaring mee. Zelf heb ik tot tweemaal toe op het punt gestaan om deze ombouw uit te voeren, maar uiteindelijk toch weer afgeblazen (en de Katterug verkocht). De transmissietunnel moet daartoe namelijk fors worden verbreed en de pedalen een stuk naar links worden verplaatst. Voor de aansluiting van het rempedaal op de hoofdremcilinder is dan nogal wat creativiteit vereist. Verder moet de cardanas worden ingekort en de baksteun worden aangepast.

De BW35 is een drietrapsautomaat met een koppelomvormer die nogal wat vermogen wegvreet van de motor, hetgeen vooral te merken is aan een veel tragere acceleratie (hoort dus zeker niet thuis in de racerij...).
Een gebruikt exemplaar wordt nog wel eens aangeboden, maar behoeft vrijwel altijd een kostbare revisie. Als dat laatste goed gebeurt, heb je echter wel een betrouwbare automaat die lang meegaat en in het drukke hedendaagse verkeer absoluut comfortverhogend werkt (mits je dus niet teveel haast hebt...).
Het inbouwen van een viertrapsautomaat, zoals de Aisin-Warner 70 of 71, die in Volvo’s vanaf 1985 werden gemonteerd, vereist bij een Katterug nog veel meer aanpassingen, dat wil je niet weten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD