benzine lek
- Eline Hugenholtz (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-05-2014 10:42 #140756
door Eline Hugenholtz (GAST)
benzine lek is gemaakt door Eline Hugenholtz (GAST)
Hoi,
Ik woon in Utrecht. Ik ben net terug van vakantie. Rijd ik gister in mijn Volvo amazon, heb ik volgens mij te maken met flink lek in mijn bezinetank. Binnen 45 minuten was de volle tank bijna leeg. De amazon stonk ongelooflijk naar benzine. En bij parkeren zag ik een hele streep van druppeltjes. Nou is natuurlijk het Volvo kampeerweekend bijna, waar ik me voor heb opgegeven. Maar ik weet niet hoe ik die afstand kan halen met zo'n tank (wordt wel heel vaak tanken). Is er iemand die hier iets vanaf weet? Is er iemand die zou kunnen helpen?
groet Eline
Ik woon in Utrecht. Ik ben net terug van vakantie. Rijd ik gister in mijn Volvo amazon, heb ik volgens mij te maken met flink lek in mijn bezinetank. Binnen 45 minuten was de volle tank bijna leeg. De amazon stonk ongelooflijk naar benzine. En bij parkeren zag ik een hele streep van druppeltjes. Nou is natuurlijk het Volvo kampeerweekend bijna, waar ik me voor heb opgegeven. Maar ik weet niet hoe ik die afstand kan halen met zo'n tank (wordt wel heel vaak tanken). Is er iemand die hier iets vanaf weet? Is er iemand die zou kunnen helpen?
groet Eline
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-05-2014 14:48 #140764
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic benzine lek
Da's vervelend...
Ik zou er eerst maar eens onder gaan liggen om te kijken waar de benzine werkelijk lekt :shock:
De tank? De leiding? De pomp? De carburateur?
Misschien valt t mee en ben je met een stukje benzineslang klaar.
Als t uit je carburateur komt blijft je vlotter waarschijnlijk hangen.
Succes!
Ik zou er eerst maar eens onder gaan liggen om te kijken waar de benzine werkelijk lekt :shock:
De tank? De leiding? De pomp? De carburateur?
Misschien valt t mee en ben je met een stukje benzineslang klaar.
Als t uit je carburateur komt blijft je vlotter waarschijnlijk hangen.
Succes!
Groet, Hans
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-05-2014 17:19 #140768
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic benzine lek
Hoi Eline,
Dit is een gevaarlijke situatie. Wanneer iemand een brandende peuk in de buurt van jouw auto weggooit kan er een enorme ontploffing plaatsvinden.Ik zou de wegenwacht bellen.Ik denk dat de tank zelf lek is,want als de leiding lek is zal de pomp niet goed meer werken (zuigt lucht aan ) .De motor zal dan niet voldoende brandstof krijgen.
Succes! Groeten niek de boer
Dit is een gevaarlijke situatie. Wanneer iemand een brandende peuk in de buurt van jouw auto weggooit kan er een enorme ontploffing plaatsvinden.Ik zou de wegenwacht bellen.Ik denk dat de tank zelf lek is,want als de leiding lek is zal de pomp niet goed meer werken (zuigt lucht aan ) .De motor zal dan niet voldoende brandstof krijgen.
Succes! Groeten niek de boer
25-05-2014 15:34 #140794
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic benzine lek
Hoi Eline,
Wat vervelend, het is met dit weer inderdaad gevaarlijk.... maar ik ben meer van de oplossingen.
Heb nog een tank liggen in Arnhem, voor 50 euro is hij van jou en als je wil zetten we hem er ook in.
Geef me als je belangstelling hebt een pb.
Grfpeten,
Ed
Wat vervelend, het is met dit weer inderdaad gevaarlijk.... maar ik ben meer van de oplossingen.
Heb nog een tank liggen in Arnhem, voor 50 euro is hij van jou en als je wil zetten we hem er ook in.
Geef me als je belangstelling hebt een pb.
Grfpeten,
Ed
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-06-2014 22:49 #141000
Beantwoord door Eline Hugenholtz (GAST) in topic benzine lek
Bedankt voor de reacties.
Het blijft een mysterie. Er is geen lek te ontdekken.
Heb alles langs gelopen (onder toeziend oog van kenners).
Maar er is weinig te ontdekken.
Mocht ik meer weten, dan laat ik het weten.
Als iemand anders nog een (gouden) tip heeft, hoor ik het ook graag
groet Eline
Het blijft een mysterie. Er is geen lek te ontdekken.
Heb alles langs gelopen (onder toeziend oog van kenners).
Maar er is weinig te ontdekken.
Mocht ik meer weten, dan laat ik het weten.
Als iemand anders nog een (gouden) tip heeft, hoor ik het ook graag
groet Eline
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
02-06-2014 23:12 #141002
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic benzine lek
Heb je het nalopen gedaan met draaiende motor?
Tot aan de benzinepomp opzij van je motorblok is alles drukloos, van de pomp staat alles bij draaiende motor onder druk.
Juist dat gedeelte verdient dus extra aandacht.
Ook kan het zijn dat het lek optreed / erger wordt met warme motor.
Gezien je verhaal bovenaan lijkt het mij onverstandig (en duur qua verbruik :twisted: ) weer een lang stuk te gaan rijden.
Ik had graag iets vrolijkers getypt.
Misschien is er een volvo techneut die achter je aan wil rijden naar het kampeerweekend om in geval van nood de helpende (lees reparerende) hand wil bieden?
Ben zelf nog nét niet helemaal klaar voor die tijd vrees ik........
Tot aan de benzinepomp opzij van je motorblok is alles drukloos, van de pomp staat alles bij draaiende motor onder druk.
Juist dat gedeelte verdient dus extra aandacht.
Ook kan het zijn dat het lek optreed / erger wordt met warme motor.
Gezien je verhaal bovenaan lijkt het mij onverstandig (en duur qua verbruik :twisted: ) weer een lang stuk te gaan rijden.
Ik had graag iets vrolijkers getypt.
Misschien is er een volvo techneut die achter je aan wil rijden naar het kampeerweekend om in geval van nood de helpende (lees reparerende) hand wil bieden?
Ben zelf nog nét niet helemaal klaar voor die tijd vrees ik........
Bijlage img_1325.jpg niet gevonden
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Bijlagen:
- Jan Oudijk
- Elite lid
-
Minder
Meer
03-06-2014 10:58 #141005
door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic benzine lek
Hallo Eline,
Een paar jaar geleden precies dezelfde klacht, Amazon stinken naar de benzine vooral met een raampje open!
Alles nagekeken niets kunnen vinden
De stank bleef helaas aanwezig ,tot ik het volgende heb gedaan .
Een hulpstukje gemaakt wat inplaats van de benzine dop komt ,hier een fietsventieltje opgemaakt, voor een fietspomp,
slang bij carburateur losgemaakt en dichtgestopt bijvoorbeeld met een boutje ,tank helemaal vol gedaan en daarna met de fietspomp een beetje druk op het hele systeem gezet.
Wat bleek na een tijdje begon de benzine langs de lasnaad van de vul hals van de tank door te zweten.
Als je een fietspomp met drukmeter heb is dit ideaal want dan kan je gelijk de druk bij lekkage terug zien lopen.
Veel succes, Jan.
Een paar jaar geleden precies dezelfde klacht, Amazon stinken naar de benzine vooral met een raampje open!
Alles nagekeken niets kunnen vinden
De stank bleef helaas aanwezig ,tot ik het volgende heb gedaan .
Een hulpstukje gemaakt wat inplaats van de benzine dop komt ,hier een fietsventieltje opgemaakt, voor een fietspomp,
slang bij carburateur losgemaakt en dichtgestopt bijvoorbeeld met een boutje ,tank helemaal vol gedaan en daarna met de fietspomp een beetje druk op het hele systeem gezet.
Wat bleek na een tijdje begon de benzine langs de lasnaad van de vul hals van de tank door te zweten.
Als je een fietspomp met drukmeter heb is dit ideaal want dan kan je gelijk de druk bij lekkage terug zien lopen.
Veel succes, Jan.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-06-2014 15:53 #141007
door 05703-dummy
Groet, Hans
die vulhals is inderdaad een zwak punt die vaak, zeker bij volle tank, gaat doorzweten/lekken.
maar, dan heb je geen spoor van benzine achter je auto, zoals Eline wel had...
een mysterieuze lekkage... misschien toch een vlotter die bleef hangen en die nu weer goed functioneert of zo?!?
maar, dan heb je geen spoor van benzine achter je auto, zoals Eline wel had...
een mysterieuze lekkage... misschien toch een vlotter die bleef hangen en die nu weer goed functioneert of zo?!?
Groet, Hans
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-06-2014 00:37 #141123
Beantwoord door Eline Hugenholtz (GAST) in topic benzine lek
Dank voor alle tips. Dat is zeker nuttig.
Ik ben er, samen met alleraardigste Camiel van Auto&Emotie, nog eens naar gaan kijken.
Ook hij kon in eerste instantie nergens een lek vinden, waar benzine had gezeten.
Tot we op een gegeven moment toch beter naar de carburateur gingen kijken. De carburateur is echt wel oud.
en daar was een klein spoortje te vinden, wat mogelijk benzine geweest kan zijn. In ieder geval is de carburateur nu wel in dusdanige staat dat er heel veel benzine verdampt en verspilt wordt. Er zit heel veel speling op en er is geen isolatieplaat aanwezig. Dus waarschijnlijk moet die nu dan wel binnenkort vervangen, gereviseerd gaan worden.
Iemand nog tips waar je dat goed en voordelig kan laten doen? Iemand nog iets liggen? Of een goed adresje?
Ik hoor het graag
groet Eline
Ik ben er, samen met alleraardigste Camiel van Auto&Emotie, nog eens naar gaan kijken.
Ook hij kon in eerste instantie nergens een lek vinden, waar benzine had gezeten.
Tot we op een gegeven moment toch beter naar de carburateur gingen kijken. De carburateur is echt wel oud.
en daar was een klein spoortje te vinden, wat mogelijk benzine geweest kan zijn. In ieder geval is de carburateur nu wel in dusdanige staat dat er heel veel benzine verdampt en verspilt wordt. Er zit heel veel speling op en er is geen isolatieplaat aanwezig. Dus waarschijnlijk moet die nu dan wel binnenkort vervangen, gereviseerd gaan worden.
Iemand nog tips waar je dat goed en voordelig kan laten doen? Iemand nog iets liggen? Of een goed adresje?
Ik hoor het graag
groet Eline
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-06-2014 10:05 #141125
door 05703-dummy
Groet, Hans
Doe er snel wat aan! Onder je carburateur zit je uitlaatspruitstuk, het heetste deel van je auto. Slechte combinatie met lekkende benzine :shock:
Groet, Hans