olie + smering

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2001 12:44 #57383 door
olie + smering is gemaakt door
De smering van mijn amazon B18a is als gevolg van sludge niet optimaal. Tijdens het rijden daalt daardoor de oliedruk na langere tijd aanzienlijk. Als ik dan (na +/- 15 min) de olie peil lijkt er haast niks meer in te zitten. Na enige dagen rust is alles toch weer teruggelopen in het carter en is het peil prima. Wat kan ik tijdens zo'n rit nou het beste doen als ik merk dat de druk erg daalt? Toch wat olie erbij gooien ook al zit er waarschijnlijk nog wel genoeg in het motorblok? Iemand een advies?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2001 21:08 #59023 door
Beantwoord door in topic olie + smering
Black sludge is een vervelend fenomeen en heeft nadelige gevolgen voor de levensduur van de motor. Het duidt er in ieder geval op dat de vorige eigenaar het onderhoud bijzonder grof in de wind geslagen heeft. Waarschijnlijk zijn er dan wel meer dingen niet in orde...Als het zeef in het carter waar de olie aangezogen wordt verstopt is, dan kan er lage druk ontstaan omdat er niet genoeg olie aangezogen kan worden.De tijd die nodig is voor de olie om terug te lopen naar het carter is m.i. veel te lang. Als er net met de auto is gereden moet er na ca. 5 min. stilstand al het grootste deel van de olie zijn teruggelopen. Als dat niet het geval is, dan is er iets erg fout. Ingeval van black sludge moet de motor intern grondig gereinigd worden.Als het onder het kleppendeksel een beetje zwartig is duidt dat nog niet op black sludge. Om zekerheid te krijgen moet je de carterpan verwijderen. Als er zich daarin een dikke stroperige massa bevindt, weet je genoeg. Het verwijderen van de carterpan is niet zo eenvoudig omdat de vooras in de weg zit. De makkelijkste optie is het zo'n 10 cm laten zakken van de vooras omdat daar het minste gereedschap voor nodig is. Het proces is niet moeilijk, wel tijdrovend. 1. Voorkant op blokken, wielen eraf, motorolie aftappen 2. Stuurstangen naar draagarmen losnemen. 3. Motor ondersteunen (niet onder carter, dat moet er immers af!) met krik. Bouten losnemen waarmee de motor op de vooras zit. 4. As met krik ondersteunen, bouten losnemen waarmee het geheel van de voortrein tegen de auto zit. Let op of je geen opvulplaatjes kwijt raakt (tussen as en chassisbalk). 5. As zo'n 10 cm laten zakken: niet te ver, denk aan de remleidingen. Op deze manier ontstaat er net genoeg ruimte om de pan te kunnen losnemen. Bij montage eerst meticuleus de oude pakking wegschrapen en nieuwe (evt. met wat vloeibare pakking als extra zekerheid) monteren. Reken op een dag werk. Als je erin bedreven bent kun je de motor uit de auto halen i.p.v. de vooras te laten zakken.Veel succes.Lennard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2001 21:14 #59022 door
Beantwoord door in topic olie + smering
Aanvulling/verbetering op mijn oorspr. antwoord:Nadat de motorbouten zijn losgenomen moet de motor blijvend ondersteund worden. Bijv. met assteun (met een beetje gewring kun je ze net onder de steunbalken krijgen waarmee de motor op de as ligt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-11-2001 09:53 #59021 door
Beantwoord door in topic olie + smering
Lennard, hartelijk bedankt voor je uitvoerige antwoord. Als ik tijd heb zal ik proberen je beschrijving op te volgen. Mocht ik krap in de tijd zitten dan breng ik hem wel weg naar iemand die hier bedreven in is. Een vraagje nog: ik heb niet direct de mogelijkheid dit te doen. Wat doe ik in de tussentijd? Morgen ga ik er weer een eindje mee rijden. Tussentijds olie bijvullen of niet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-11-2001 09:55 #59020 door
Beantwoord door in topic olie + smering
Of toch maar blijven rijden met een lagere druk? (de druk wordt zo'n 1 a 1.5 en het oliedruklampje brandt dan nog niet, bij welke druk kun je nog blijven rijden?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-11-2001 20:00 #59019 door
Beantwoord door in topic olie + smering
Ik heb even in mijn Haynes handleiding gekeken en daar wordt de volgende oliedruk voorgeschreven:"Oil pressure at 2000 rpm (engine warm) 36 - 85 lb/sq in (2.5 - 6.0 kg/sq cm)" Opmerking: lb/sq in = PSI en kg/sq cm = bar. Om deze druk te kunnen meten moet je over een professionele drukmeter beschikken want een eventuele dashboard-drukmeter is niet erg betrouwbaar. Maar als de waarde van 1 à 1,5 bar die je opgeeft bij 2000 rpm geldt en accuraat is, dan zit de druk dus ruim onder de minimale waarde en raadt ik je aan het zaakje te reviseren. Je schrijft niet welke olie je gebruikt, maar bij niet gereviseerde motoren raadt ik 15W50 of 20W50 aan. Ik heb één keer 15W40 gebruikt en die is warm zoveel dunner dat ik elke twee weken redelijk wat moest bijvullen (1 l per 5.000 km). Op 20W50 moet ik in 2 maanden een beetje bijvullen, dus die viscositeit is veel beter geschikt. En omdat die olie warm dikker blijft heb je dus ook een hogere oliedruk dan bij 15W40.Overigens is het normaal dat de oliedruk afneemt bij een warmer wordende motor. De olie wordt immers dunner. Als de druk maar boven 2,5 bar blijft bij 2000 rpm op normale bedrijfstemperatuur is het goed. Een erg lage oliedruk bij stationair toerental komt heel vaak voor bij de meest uiteenlopende auto's en is geen probleem.Dat het oliepeil in het carter daalt tijdens bedrijf is normaal, de olie wordt immers voortdurend rondgepompt. Teveel olie in het carter kan zorgen voor het ontstaan van lekken, dus nooit bijvullen boven het max.-merkteken.Groeten,LennardP.S. Nu we het toch over smering hebben: altijd een oliefilter gebruiken met non-return-valve. Die klep zorgt ervoor dat het filter niet leegloopt tijdens stilstand. Bij de start is er dan meteen oliedruk beschikbaar. Herkenbaar aan het meteen uitgaan van het oil-lampje (soms zelfs al op de startmotor!) terwijl bij een filter zonder klep pas enige seconden na de start het lampje uit gaat. Goede filters zijn o.a. die van Volvo zelf (3517857-3) of Orbitrade (14857). Ik heb me laten vertellen dat Mann filters en de oranje FRAM filters (niet de witte!) ook goed zijn, maar ik heb er geen ervaring mee. De Haynes-handleiding noemt Wix of Mann.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD