volgorde van restauratie

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-11-2001 20:17 #57362 door
volgorde van restauratie is gemaakt door
Nu alle plaatwerk zo'n beetje spuitklaar is,vraag ik mij af wat de beste volgorde is om de auto te laten spuiten.Moet ik b.v eerst de (4) deuren apart laten spuiten,en dan de ramen inbouwen,moet ik eerst de deuren afstellen? Moet ik de deuren afstellen voor ik de spatborden er definitief op plaats? Op dit moment heb ik een auto staan die van binnen gespoten is,met nieuwe deuren,spatborden,motorkap,kofferdeksel, maar alles zit nog los. Als iemand tips heeft hoor ik dat graag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-11-2001 20:45 #59091 door
Beantwoord door in topic volgorde van restauratie
Ik heb meegeholpen met de restauratie van een 1966 Ford Mustang. Dat werd een witte auto, en bij die kleur was het niet zo van belang of de losse onderdelen tegelijkertijd danwel eerder/later gespoten werden. Nadat het hemeltje erin zat was de volgende stap was het terugplaatsen van de voor- en achterruit, met z'n tweeën is dat bij de '66 Mustang een eenvoudig karwei want de ruiten zijn vrij vlak. Daarna de motorkap want bij het uitlijnen van de deuren en spatborden moet van een richtpunt uitgegaan worden. Aangezien de motorkap een vast referentiepunt heeft (onder voorruit), moet je daarmee beginnen. Vervolgens de deuren. Deuren moeten voorzien zijn van de ruiten vanwege het gewicht. Deuren stellen is niet moeilijk (wèl tijdrovend). De truc is om, als de deur eenmaal teruggeplaatst is, niet teveel scharnieren tegelijk los te nemen. Een scharnier bestaat uit twee losse delen (pen even vergeten) het gedeelte dat tegen de A-stijl gaat en het gedeelte dat tegen de deur gaat. Als je gaat stellen steeds één scharnierdeel losmaken, alle andere delen laten zitten! Dit klinkt vreemd, maar het is de enige "makkelijke" manier. Ook al zitten de andere delen vast, de deur kun je genoeg bewegen. Met de scharnieren tegen de A-stijlen stel je de hoogte van het portier in en je draaiing zodat de spleten evenwijdig zijn. Ook kun je met die scharnierdelen heen en weer om aan beide kanten de spleten even breed te maken. Met de delen die tegen de deur aan zitten stel je in hoe dicht de deur tegen de sponning aan zit. Om te kijken of de deur goed hangt zul je geregeld de spatborden moeten plaatsen en verwijderen (bij de Mustang zijn de scharnierbouten alleen goed bereikbaar als het spatbord eraf is). Tot slot hang en stel je de spatborden definitief. Maar onze ervaring was dat het netjes hangen de meest tijdrovende klus van alles geweest is. Groeten,LennardP.S. Ik zou pas gaan hangen als alles gespoten is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-11-2001 09:06 #59090 door
Beantwoord door in topic volgorde van restauratie
Lees mijn restauratieverslag op www.volvo-klassiekers.nl van de 99-31-eu maar eens door. De manier die ik gebruikt heb heeft perfekt gewerkt. Overigens..... zoveel mogelijk afstellen als deuren nog niet gespoten zijn, maar lees het verslag en het zal je zeker lukken!Succes. Dries

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2001 09:23 #59089 door
Beantwoord door in topic volgorde van restauratie
Je ziet er zijn vele wegen die naar Rome leiden.Ik heb goede ervaring met alles los spuiten, mijn 164 is in twee keer gespoten, eerst alle losse delen (spatschermenen,voorfront, portieren enz.) en toen de body. Ik geef toe dat het in elkaar zetten en afstellen van de onderdelen met nodige voorzichtigheid moet gebeuren, maar je kunt niet zien dat de auto overgespoten is aan spuitmist of afplak randjes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2001 20:20 #59088 door
Beantwoord door in topic volgorde van restauratie
Gerard,Het beste is om de deuren eerst aan de binnenkant te spuiten en de deurstijlen ook. Dan de deuren goed af te stellen en de spatborden aan de binnenzijde eerst te spuiten (de kant aan de deurzijde, want die zit in het zicht). Als laatste de spatborden afhangen en de buitenkant van de auto in 1 keer spuiten. Dan heb je een heel mooie auto.Succes, Joep

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2001 00:19 #59087 door
Beantwoord door in topic volgorde van restauratie
Zet het schutbord en de bodem en alle 'onzichtbare staaldelen eerst in de ontdreuningscompound, of isoleer deze delen met ontdreuningsmatten (bijv. Isomat VM en Vibraflex ST. Ik kan beroepsmatig aan deze materialen komen, maar dit kanaal staat alleen open voor de industrie. Moet door centrale inkoop via de klub of ander verkooppunt georganiseerd worden. Vr.gr. Frans de Wolff, Utrecht

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD