betrouwbaarheid amazone
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2005 17:12 #53013
door
betrouwbaarheid amazone is gemaakt door
Hallo,
Omdat autorijden met moderne auto's wel erg duur wordt, ben ik me aan het orienteren op rijden in een klassieker. Hierbij denk ik ook aan een volvo amazone. graag wil ik weten hoe betrouwbaar een amazone is bij dagelijks gebruik, en als een amazone het hele jaar buiten staat, hoe is het dan met de roestgevoeligheid.
alvast bedankt voor de reacties.
groeten, Ronald Kramer
Omdat autorijden met moderne auto's wel erg duur wordt, ben ik me aan het orienteren op rijden in een klassieker. Hierbij denk ik ook aan een volvo amazone. graag wil ik weten hoe betrouwbaar een amazone is bij dagelijks gebruik, en als een amazone het hele jaar buiten staat, hoe is het dan met de roestgevoeligheid.
alvast bedankt voor de reacties.
groeten, Ronald Kramer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2005 17:24 #76586
door
Beantwoord door in topic betrouwbaarheid amazone
Bezint eer ge begint. Ik zelf rij nu bijna 40 jaar Amazon, de laatste 25 jaar met een andere auto erbij. Elke Amazon is nu 35+ jaar oud. Auto's uit die periode hebben meer periodiek onderhoud nodig dan moderne auto's. Als je dat allemaal uitbesteed aan de merkdealer kan je beter in een moderne auto blijven rijden. Als je begint met een exemplaar dat in zeer goede staat van onderhoud is, en je veel zelf kunt en wilt doen, dan kan een oudere auto best economisch zijn. Maar als er sprake is, en dat moment komt onherroepelijk, dat er onderdelen wegens slijtage aan vervanging toe zijn, dan mag je in de buidel tasten. Los daarvan kunnen ook Volvo's roesten, maar dat doen ze wel langer dan de meeste andere auto's... Dit schrijvende meld ik ook, dat ik op de moderne auto van mijn echtgenote in de eerste jaren per jaar fl. 10.000 heb afgeschreven. Nauwelijks onkosten gehad, maar toch... Als je valt voor het model en het rijgevoel, dan kan een Amazon een prima dagelijkse auto zijn, maar dat hangt af van meerdere factoren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2005 18:34 #76585
door
Beantwoord door in topic betrouwbaarheid amazone
De vraag was betrouwbaarheid en roestgevoeligheid. Amazons zijn betrouwbaar - naar mijn ervaring minstens net zo betrouwbaar (mits in goede staat van onderhoud natuurlijk) als moderne auto's (zo niet betrouwbaarder : stuk minder elektronica ....). Moderne auto's zijn natuurlijk wel een stuk minder roestgevoelig, zeker als je je auto op straat moet laten staan.Slijtage en onderhoudskosten is weer een heel ander verhaal : dat hangt inderdaad af van hoeveel je zelf wilt en kunt doen. Maar in mijn ervaring zijn onderdelen erg goedkoop .... tenminste, als je lid bent. Bovendien kun je aan een moderne auto in de praktijk veel minder zelf doen, en dan moet je bij de garage pas echt in je buidel tasten ! Als ik daarbij de besparing op wegenbelasting en afschrijving optel, ben ik nog steeds een zeer tevreden Amazon bezitter (als enige auto).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2005 18:59 #76584
door
Beantwoord door in topic betrouwbaarheid amazone
Ik deel de mening van rob. Een beurtje voor een moderne auto kost al gauw tussen de 500 en 1000 euri. In ieder geval wel bij mijn alfa destijds die nog geen 2 jaar oud was. 2 keer zo'n beurt voor een moderne auto en je kunt aardig wat verspijkeren aan je amazon voordat je aan hetzelfde bedrag komt. Onderdelen zijn zoals ik het ervaar ook niet duurder. Motorisch zijn de volvo's zeker betrouwbaar. Wel maakt het zelf dingen kunnen en durven doen het rijden in een klassieker beduidend goedkoper maar ook veel bevredigender. De amazon is een van de betrouwbaarste en minst roestgevoelige klassiekers getuige de hoeveelheid exemplaren die je dagelijks nog op de weg tegenkomt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2005 19:04 #76583
door
Beantwoord door in topic betrouwbaarheid amazone
Je hebt gelijk, een amazon rijdt goedkoper, tenminste in verbruik dan, en als je het onderhoud zelf doet. <br> Ik zeg er altijd 1 ding over: als je niet van oude auto`s houdt, koop er dan geen, je ergert je dood. Als je ervan houdt, prima auto, betrouwbaar, degelijk, komt goed mee met het verkeer en kan het hele jaar door gebruikt worden. Koop bij aanschaf niet een exemplaar voor een klein prijsje, dat levert je een hoop ellende. <br> Wil je een iets modernere oldtimer, kijk dan naar een volvo 240 of een mercedes W123 serie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2005 23:07 #76582
door
Beantwoord door in topic betrouwbaarheid amazone
blijft altijd een leuke discussie, waar je uiteraard extremen tegenkomt: mensen die, hoe dan ook, zullen en moeten bewijzen dat een klassieker goedkoper en degelijker is dan een moderne auto, of andersom. Prima, maar laat ik proberen een objectieve mening te geven, gebaseerd op mijn ervaringen. Die ervaringen bestaan uit een 40 auto's die ik heb gehad en de klassiekers en moderne auto's die ik nu rij. Momenteel rij ik dagelijks in een Astra turbodiesel van 5 jaar oud afgewisseld met een Amazon B18 op lpg uit 1961. De Amazon is een uitstekend en zeer betrouwbaar exemplaar waar ik gewoon mee rij alsof het een moderne auto is, en ook klassieke rally's rij. Wordt niet ontzien.
T.a.v. de veiligheid kan een klassieker (en dus ook de Amazon) niet tegen een moderne auto op: airbags, kreukelzone, remmen, wegliiging, airco, cruise control, ergonomische zit, verwarming etc. etc.
De kosten van beide auto's houd ik goed bij en de Astra is (inklusief afschrijving) per kilometer beduidend goedkoper dan de Amazon. De Astra gebruikt i op 19 diesel en heeft pas om de 30.000 een niet al te dure beurt nodig. De Amazon loopt 1 op 7,5 op lpg en heeft elke 5000/10000 het nodige onderhoud nodig. De Astra heeft nu ruim 200.000 gelopen zonder noemenswaardige slijtage; de slijtage onderdelen van de Amazon halen dat absoluut niet, zeker niet als je er regelmatig stevig mee rijdt. Onderhoudkosten kan je nog wel wat beperken door zelf alles te doen, maar bij mij is tijd ook geld en elke dag dat de auto niet zou kunnen rijden vind ik vreselijk....
Een Amazon zal iets minder snel roesten dan een Alfa uit de 70er jaren, maar roesten doet ie vroeg of laat toch echt wel, zeker als de auto buiten staat. Op de Astra moet ik de eerste roestplek nog ontdekken. Ik heb ook klassieke amerikanen (gehad), en dat zijn de enige klassiekers waar ik nauwelijks roestproblemen mee heb gehad. Als ik een klassieker voor alle dag moest hebben kocht ik meteen een comfortabele amerikaan uit de 70er jaren, dat slijt echt niet en met een grote gastank rijdt het redelijk goedkoop; qua veiligheid waren de amerikanen de tijd ver vooruit!
MAAR: je kan alles beredeneren en meten, maar het plezier dat je hebt met het rijden in een klassieker is niet te beredeneren, dat is emotie!
En ik vind het nog steeds heerlijk om met de Amazon rond te rijden en met het oude hok een modern middenklassertje het nakijken te geven, maar dan spreekt mijn gevoel en kijk ik niet naar de meerprijs.
Mijn advies: als het je puur gaat om de kosten, koop dan een 5 jaar oud turbodieseltje, ongeacht het merk.
Wil je klassiek, koop dan een Amerikaan uit de 70er jaren, wil je kleiner dan kan je een Amazon overwegen (of vergelijkbaar) maar koop dan meteen een goede (tussen de 6000-10000 euro) en laat de auto meteen een goede dinitrol behandeling geven. Zoek een goede specialist voor het onderhoud of volg een cursus bij de club.
T.a.v. de veiligheid kan een klassieker (en dus ook de Amazon) niet tegen een moderne auto op: airbags, kreukelzone, remmen, wegliiging, airco, cruise control, ergonomische zit, verwarming etc. etc.
De kosten van beide auto's houd ik goed bij en de Astra is (inklusief afschrijving) per kilometer beduidend goedkoper dan de Amazon. De Astra gebruikt i op 19 diesel en heeft pas om de 30.000 een niet al te dure beurt nodig. De Amazon loopt 1 op 7,5 op lpg en heeft elke 5000/10000 het nodige onderhoud nodig. De Astra heeft nu ruim 200.000 gelopen zonder noemenswaardige slijtage; de slijtage onderdelen van de Amazon halen dat absoluut niet, zeker niet als je er regelmatig stevig mee rijdt. Onderhoudkosten kan je nog wel wat beperken door zelf alles te doen, maar bij mij is tijd ook geld en elke dag dat de auto niet zou kunnen rijden vind ik vreselijk....
Een Amazon zal iets minder snel roesten dan een Alfa uit de 70er jaren, maar roesten doet ie vroeg of laat toch echt wel, zeker als de auto buiten staat. Op de Astra moet ik de eerste roestplek nog ontdekken. Ik heb ook klassieke amerikanen (gehad), en dat zijn de enige klassiekers waar ik nauwelijks roestproblemen mee heb gehad. Als ik een klassieker voor alle dag moest hebben kocht ik meteen een comfortabele amerikaan uit de 70er jaren, dat slijt echt niet en met een grote gastank rijdt het redelijk goedkoop; qua veiligheid waren de amerikanen de tijd ver vooruit!
MAAR: je kan alles beredeneren en meten, maar het plezier dat je hebt met het rijden in een klassieker is niet te beredeneren, dat is emotie!
En ik vind het nog steeds heerlijk om met de Amazon rond te rijden en met het oude hok een modern middenklassertje het nakijken te geven, maar dan spreekt mijn gevoel en kijk ik niet naar de meerprijs.
Mijn advies: als het je puur gaat om de kosten, koop dan een 5 jaar oud turbodieseltje, ongeacht het merk.
Wil je klassiek, koop dan een Amerikaan uit de 70er jaren, wil je kleiner dan kan je een Amazon overwegen (of vergelijkbaar) maar koop dan meteen een goede (tussen de 6000-10000 euro) en laat de auto meteen een goede dinitrol behandeling geven. Zoek een goede specialist voor het onderhoud of volg een cursus bij de club.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-09-2005 00:34 #76581
door
Beantwoord door in topic betrouwbaarheid amazone
Oi Pieter, waarom bedoelen we hetzelfde maar gebruiken we andere woorden ervoor? Mooi verwoord!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-09-2005 01:12 #76580
door
Beantwoord door in topic betrouwbaarheid amazone
Wat mij opvalt is zijn de grote prijs verschillen tussen de volvo's; dwz. je koopt en auto in de zelfde uitvoering/staat maar het prijsverschil kan zo 1000 euro of meer schelen !?!
Ik wil ook een amazone kopen (als 2de auto), kan zelf aardig sleutelen, maar als ik een amazon met APK koop voor minder dan 2000 euro, koop ik dan andermans ellende?
Ik wil ook een amazone kopen (als 2de auto), kan zelf aardig sleutelen, maar als ik een amazon met APK koop voor minder dan 2000 euro, koop ik dan andermans ellende?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-09-2005 02:16 #76579
door
Beantwoord door in topic betrouwbaarheid amazone
Klassieke Volvo's zijn misschien wel de leukste klassiekers die er zijn: niet pretentieus, wel karaktervol. Geen status, wel cult. Maar ook een hoop gedoe! En kostbaar, als je pech hebt. En dat weet je nooit helemaal zeker vooraf. Investeren in de aankoop is een goed begin (als je een kenner meeneemt of bent). En zelf kunnen klussen is een tweede voorwaarde (was ik niet en dat heeft mijn portemonnee wel gemerkt, ondanks gereduceerde tarieven bij mensen uit het volvo circuit). Maar qua betrouwbaarheid: ik ben daar een beetje op afgeknapt bij de klassiekers als ik eerlijk ben. Om de redenen die Pieter aanhaalde: je hebt geen airbags, ABS, stuurbekrachtiging, Airco etc. En je hebt een oude auto: er kan iets mis gaan met een verroest schroefje...Dat allemaal in in een tijd waarin de weg overbevolkt is (in de randstad) vind ik het best wel een risico. Ondanks dat chauffeurs van klassiekers vaak betere rijders zijn: andere weggebruikers zijn dat niet altijd. Maar dit gaat meer over veiligheid. Puur qua financieen: koop de allersaaiste Japanner die je vinden kunt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-09-2005 07:54 #76578
door
Beantwoord door in topic betrouwbaarheid amazone
Ik heb 2 Volvo's, een klassieker (144 uit '73) en een heel wat modernere 940. Beide rijden fijn met hun eigen charmes, maar goedkoop zijn ze niet echt. En betrouwbaar... de 144-er is tot nu toe betrouwbaarder.<br>
Het verhaal van "koop de saaiste Japanner" kan ik beamen, dat heb ik ook gedaan en ik maak de woon-werk kilometers met een Mazda-323 uit 1990 en daar is nooit wat aan (ff afkloppen).<br>
Het verhaal dat klassiekerrijden goedkoop is klopt in mijn beleving daarom van geen kanten, die paar tientjes HSB doen het hem echt niet.<br>
Maar, als liefhebber, het rijden met de klassieker, het onderhouden ervan, ik vind het geweldig.<br><br>
Groetjes,<br>
Jan
Het verhaal van "koop de saaiste Japanner" kan ik beamen, dat heb ik ook gedaan en ik maak de woon-werk kilometers met een Mazda-323 uit 1990 en daar is nooit wat aan (ff afkloppen).<br>
Het verhaal dat klassiekerrijden goedkoop is klopt in mijn beleving daarom van geen kanten, die paar tientjes HSB doen het hem echt niet.<br>
Maar, als liefhebber, het rijden met de klassieker, het onderhouden ervan, ik vind het geweldig.<br><br>
Groetjes,<br>
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.