verwijderen breekbouten

• Emo van Halsema
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-05-2007 17:01 #51252 door Emo van Halsema
verwijderen breekbouten is gemaakt door Emo van Halsema
<p>Ik bouw mijn 142E om van automaat naar handgeschakeld (M41). Hiervoor moet ik uiteraard een koppelingspedaal plaatsen. Om het frame met rempedaal te vervangen door een frame met rem + koppelingspedaal moet ik bij de stuurstang twee bouten verwijderen. Dit zijn zogenaamde breekbouten met vlakke kop. Wie kan me een tip geven hoe ik deze kan verwijderen? (bijv. er even een oud boutje op lassen? </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-05-2007 17:54 #85258 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic verwijderen breekbouten
<p>Meestal lukt het wel door er met de centerpons een deuk in de slaan zo ver mogenlijk aan de buitenrand en daarna de centerpons gebruiken om hem al tikkend los te draaien. Om hem goed rond te krijgen, zijn vaak twee deukjes tegen over elkaar nodig.</p><p> </p><p>Mocht een centerpons hem niet pakken, dan wil een scherpe houtbeitel ook wel eens.</p><p> </p><p>Als hij er dan een stukje uitsteekt, dan kun je hem pakken met een nijptang en hem er verder uit draaien.</p><p> </p><p>Succes!</p><p>Groeten Lars</p>

• Emo van Halsema
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-05-2007 18:57 #85257 door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic verwijderen breekbouten
Bouten zitten dus eigenlijk naar net iets meer dan handvast. Wel jammer van je houtbeitel dus (laat mijn buurman, timmerman, dat maar niet horen).

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2007 10:11 #85256 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic verwijderen breekbouten
Je kan er ook met een ijzerzaagje een gleuf in de kop zagen zodat je ze er met een schroevendraaier uit kan draaien. Zo heb ik het voor elkaar gekregen bij de breekbouten van mijn ES.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-05-2007 11:25 #85255 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic verwijderen breekbouten
<p>met Peter's ijzerzaag methode slaagde ik er ook ooit eens in breekbouten te verwijderen, miischien tip: met mini-slijpschijfje van Dremel gaat maken van gleuf misschien vlugger en gemakkelijker?</p>

• Emo van Halsema
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-05-2007 20:58 #85254 door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic verwijderen breekbouten
Ze zijn eruit! Moertje oplassen ging niet. Met een dremeltje een gleufje maken ging wel, maar met de schroevenbdraaier zet je te weinig kracht. Oplossing was met een scherpe beitel rond te tikken. Pedalenset van de automaat inmiddels vervangen voor een schakelversie, en de pook van de stuurschakeling van de automaat aangepast voor bediening van de toekomstige OD. (door de pook naar beneden te bewegen wordt een (remlicht) schakelaartje ingedrukt.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD