Wiellagers achteras PV544

• Niels
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2025 11:59 - 01-03-2025 12:05 #1048286 door Niels
Wiellagers achteras PV544 is gemaakt door Niels
Hallo,

Willen jullie eens meedenken? Ik ben bezig met wat liefde voor onze PV544 en er zit wat speling op een van de wiellagers achter. Het is een nieuw systeem voor me zo met 1 conische lager aan elke kant, dus ik snap het nog niet helemaal.

Alles ligt klaar voor de vervanging, over het afstellen heb ik een vraag. Als ik het goed begrijp monteer je de lagers op de steekassen, sla je de lagerschalen in het ashuis tot het allemaal strak zit en meet je dan uit dat je over de hele as 0,10mm speling laat met de shims.

Moet je dan de lagerschalen ook op die afstand zetten en dat uitmeten, of loopt dat vanzelf uit en tegen de lagerkappen aan?

Dank alvast!

Niels

Laatst bewerkt 01-03-2025 12:05 door Niels.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-03-2025 19:30 #1048292 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Wiellagers achteras PV544
Beste Niels,

Als je het serieus wilt doen, moet je er de tijd voor nemen, zeker als je dat niet eerder gedaan hebt.
1/ zijn de binnenringen met rollen eraf?, Want die zitten nogal vast en daar heb je een pers voor nodig
2/ zorg dat de as delen goed schoon zijn en verhit de binnenringen bij voorkeur met een inductie aperaat, (de binnen kant is immer conisch) en het lager moet goed op zijn plaats komen.
3/ Monteer in het schoongemaakt as deel een nieuwe vetkeering met ruim vet. (zelf gemaakt "tool"

Suuycew
4/ plaats de assen en  en tik de buiten ring in het huis. Plaats aan de linker zijde het buitenschild.

5/ je zult zien dat aan  de andere zijde de buitenring naar buiten komt en plaats een aantal shims, waarvan de binnen diam. net over de buitenring van het lager valt.  
6/ check bij voor keur met een ,meet klok de totale axiale speling en voeg zo nodig meer shims toe of verwijder een aantal;Sss
Succes Fred Kok

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

• Niels
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2025 23:58 #1048293 door Niels
Beantwoord door Niels in topic Wiellagers achteras PV544
Ha,

Dank je wel! Goede foto's ook. Mooi dat 'ie 'm zelf naar buiten drukt, dat maakt het goed duidelijk wat er gedaan moet worden. Ik pak het rustig aan, stapje voor stapje. Dat is ook het leukste met zo'n klusje :-)

cheers,

Niels

• Niels
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2025 00:16 #1048302 door Niels
Beantwoord door Niels in topic Wiellagers achteras PV544
Altijd goed om iets uit elkaar te halen. De remzuigers bleken lek en verkeerd gemonteerd. Een van de cupjes zal al vol met vloeistof en het beugeltje naar de remschoen lag ernaast. Het voordeel was dat de vermoedelijk ~30 jaar geleden gemonteerde remschoenen vrijwel ongebruikt zijn ;-)

Geen idee hoe deze al die jaren z'n APK heeft gehaald.

Indertijd zijn de wiellagers vermoedelijk ook gedaan, aangezien de pakking dezelfde is als bij de setjes van de vereniging. Slijtage valt me 100% mee, alleen zit er een scherpe rand aan de lagers en is het huis waar de rolletjes in draaien niet meer het fraaiste.

Komende week ontvang ik de nieuwe remzuigers van de club en wat klein bier voor de montage van het hele spul.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD