- Berichten: 74
Welke overbrenging in differentieel voor een P1800S
- Rolf Ludeke
- Senior lid
Minder
Meer
27-02-2024 13:43 #1044193
door Rolf Ludeke
Welke overbrenging in differentieel voor een P1800S is gemaakt door Rolf Ludeke
Hallo, ik ga mijn achteras zelf reviseren en zit nu met de keuze van het kroonwiel en pinion. De verhouding is nu 4.56 maar ik wil de motor aanpakken en daarom de verhouding veranderen. De keuze is nu nieuw 4.1 of net maar gebruikt 3.9. Het prijsverschil is maar 30 euro. De motor wil ik eigenlijk vervangen door een b20 met b20e kop en tt3 nokkenas. Dubbele su's en de uitlaat met spruitstuk vervangen door een simons. De versnellingsbak wordt waarschijnlijk een Ford T9.
Iemand ervaring hiermee?
Groeten Rolf
Iemand ervaring hiermee?
Groeten Rolf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
27-02-2024 14:02 #1044194
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Welke overbrenging in differentieel voor een P1800S
Hallo Rolf,
ik neem aan dat je er op gelet hebt of je een vroege "dunne" Spicer M27 of late "dikke" Spicer M30 hebt, al naar gelang van het bouwjaar van je 1800S, daar het differentieel en dus de tandwielen ervan anders zijn.
Ik rijd al vele jaren en heel veel (dus ook veel autosnelweg) met een 1800S met vroeger een B18B en later een B20B heel tevreden met een M41-D versnellingsbak in combinatie met een 4.1:1 achteras (en heb in mijn 145 een M46 dus met J-OD in combinatie met 4.1:1 achteras).
Het is natuurlijk de vraag, of je eerder (overdreven geschreven) graag stoplichtsprintjes maakt of eerder een op de autosnelweg stillere auto wilt hebben. In het eerste geval zou ik met een M41 bij de originele 4.56:1 cq bij een 1800E/ES 4.3:1 achteras blijven, in het tweede geval bij de 4.1:1 (dan t/m 4e versnelling zoals bij M40 maar met extra reductie in overdrive, met een 4.56:1 achteras gaat een deel van de winst lager toerental van de OD door de achteras verloren). Een 3.9:1 lijkt mij eerder wat voor een sterke motor en stiller op autosnelweg. maar ik ken de overbrengingen van een Ford T9 bak niet, men moet met de combinatieoverbrenging bak+achteras kijken/rekenen/vergelijken.
groeten,
Rudi
ik neem aan dat je er op gelet hebt of je een vroege "dunne" Spicer M27 of late "dikke" Spicer M30 hebt, al naar gelang van het bouwjaar van je 1800S, daar het differentieel en dus de tandwielen ervan anders zijn.
Ik rijd al vele jaren en heel veel (dus ook veel autosnelweg) met een 1800S met vroeger een B18B en later een B20B heel tevreden met een M41-D versnellingsbak in combinatie met een 4.1:1 achteras (en heb in mijn 145 een M46 dus met J-OD in combinatie met 4.1:1 achteras).
Het is natuurlijk de vraag, of je eerder (overdreven geschreven) graag stoplichtsprintjes maakt of eerder een op de autosnelweg stillere auto wilt hebben. In het eerste geval zou ik met een M41 bij de originele 4.56:1 cq bij een 1800E/ES 4.3:1 achteras blijven, in het tweede geval bij de 4.1:1 (dan t/m 4e versnelling zoals bij M40 maar met extra reductie in overdrive, met een 4.56:1 achteras gaat een deel van de winst lager toerental van de OD door de achteras verloren). Een 3.9:1 lijkt mij eerder wat voor een sterke motor en stiller op autosnelweg. maar ik ken de overbrengingen van een Ford T9 bak niet, men moet met de combinatieoverbrenging bak+achteras kijken/rekenen/vergelijken.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rolf Ludeke
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 74
27-02-2024 15:29 - 27-02-2024 15:31 #1044195
door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Welke overbrenging in differentieel voor een P1800S
Hoi Rudi, de t9 is bijna gelijk aan de m41 alleen de 5 is 0.82 voor de t9 en ik geloof 0.77 voor de overdrive van de d overdrive die ik heb. Het gaat mij niet om de stoplichtsprintjes
maar eerder om rustig op de snelweg te rijden.
Het gaat om een dana 30.
Hoeveel toeren draait jou P1800 bij 100 km per uur op de snelweg?
Het gaat om een dana 30.
Hoeveel toeren draait jou P1800 bij 100 km per uur op de snelweg?
Laatst bewerkt 27-02-2024 15:31 door Rolf Ludeke.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
27-02-2024 22:12 #1044200
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Welke overbrenging in differentieel voor een P1800S
Hallo Rolf,
dat weet ik niet en kan ik helaas nu ook niet uitproberen, maar dat zou men uit kunnen rekenen.
groeten,
Rudi
dat weet ik niet en kan ik helaas nu ook niet uitproberen, maar dat zou men uit kunnen rekenen.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rolf Ludeke
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 74
27-02-2024 22:28 #1044201
door Rolf Ludeke
Beantwoord door Rolf Ludeke in topic Welke overbrenging in differentieel voor een P1800S
Dank je Rudi, zat al een beetje te rekenen en het scheelt maar 4%.(bij 3000 toeren 120 minder) Dan ga ik toch voor de nieuwe 4.1 denk ik.
Groeten Rolf
Groeten Rolf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.