- Berichten: 9
Achteras Volvo 164 onder een Volvo 145 van 1974 monteren
- Kees Versluys (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
17-10-2023 15:13 #205055
door Kees Versluys (GAST)
Achteras Volvo 164 onder een Volvo 145 van 1974 monteren is gemaakt door Kees Versluys (GAST)
Hoi, een vraagje.
Mijn Volvo 145 van 1974 USA import heeft een 4 v handbak. Wat getallen die op mijn achteras van de Volvo 145 staan, 4,10:1, 255802, 289026 deze staan op een messing plaatje. gegoten ???384195/P13.
Klopt het dat dat kan, o.a. die handelaar in Friesland bied dezelfde assen aan voor een 140 en 164. Ergens gelezen dat de tussenas te kort of te lang kan zijn en een fles groter e/o kleiner is, dit zijn toch redelijk makkelijk op te lossen zaken of maak ik een denkfout. De as die ik op het oog heb van een 164 heeft ook een gunstigere verhoudingsratio.
Hoor het graag en alvast bedankt.
Mijn Volvo 145 van 1974 USA import heeft een 4 v handbak. Wat getallen die op mijn achteras van de Volvo 145 staan, 4,10:1, 255802, 289026 deze staan op een messing plaatje. gegoten ???384195/P13.
Klopt het dat dat kan, o.a. die handelaar in Friesland bied dezelfde assen aan voor een 140 en 164. Ergens gelezen dat de tussenas te kort of te lang kan zijn en een fles groter e/o kleiner is, dit zijn toch redelijk makkelijk op te lossen zaken of maak ik een denkfout. De as die ik op het oog heb van een 164 heeft ook een gunstigere verhoudingsratio.
Hoor het graag en alvast bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
19-10-2023 09:21 #205086
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Achteras Volvo 164 onder een Volvo 145 van 1974 monteren
Hallo Kees,
ik zou niet weten waarom een 164 achteras niet onder een 145 zou passen. Tussenas/kardanas korter of langer zul je niet merken als je alleen de as zelf vervangt, die zit dan weer op dezelfde plek aan de bevestigingsdelen ervoor naar de karrosserie toe. De flens van een 164 zal altijd groot zijn en die van je eigen as is origineel ook groot.
groeten,
Rudi
ik zou niet weten waarom een 164 achteras niet onder een 145 zou passen. Tussenas/kardanas korter of langer zul je niet merken als je alleen de as zelf vervangt, die zit dan weer op dezelfde plek aan de bevestigingsdelen ervoor naar de karrosserie toe. De flens van een 164 zal altijd groot zijn en die van je eigen as is origineel ook groot.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-10-2023 16:39 #205103
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Achteras Volvo 164 onder een Volvo 145 van 1974 monteren
Op zich kan het, je moet weten dat de lengte van de torsie-as kan verschillen. Dus de ophanging gebruiken welke er nu onder zit.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Versluys (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
19-10-2023 17:14 #205107
door Kees Versluys (GAST)
Beantwoord door Kees Versluys (GAST) in topic Achteras Volvo 164 onder een Volvo 145 van 1974 monteren
Goed nieuws Rudi, voor een leek wat Volvo betreft duidelijk nu en ook wel weer te verwachten een Volvo 164 is eigenlijk een 140 serie met een 6 cilinder motor. Het grotere vermogen zal wel aanpassingen in overbrengingen en verstevigingen vereisen.
gr. Kees
gr. Kees
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Versluys (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
19-10-2023 17:22 #205108
door Kees Versluys (GAST)
Beantwoord door Kees Versluys (GAST) in topic Achteras Volvo 164 onder een Volvo 145 van 1974 monteren
Hoi Ed,
Bedankt voor je antwoord wat nieuws voor mij is. Nog wel een vraag wat bedoel je met die torsie-as is dat de stabilisatorstang? Ik versta onder een torsie-as de vering, schroefveren e/o bladveren i.p.v..
Hoor het graag.
Gr., Kees
Bedankt voor je antwoord wat nieuws voor mij is. Nog wel een vraag wat bedoel je met die torsie-as is dat de stabilisatorstang? Ik versta onder een torsie-as de vering, schroefveren e/o bladveren i.p.v..
Hoor het graag.
Gr., Kees
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-10-2023 09:05 #205119
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Achteras Volvo 164 onder een Volvo 145 van 1974 monteren
De juiste naam is reactiestang of supportarm in het Engels, loopt vanaf de achteras naar voren. Deze verschilt in lengte, is een detail
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Emo van Halsema
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 139
26-10-2023 21:22 #623982
door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic Achteras Volvo 164 onder een Volvo 145 van 1974 monteren
De as kun je gewoon uitwisselen. Eventueel zul jecde flens van je oude as moeten overzetten. Voor de 164 heb je assen met verschillende overbrengingsverhoudingen. Je verlaagt het toerental, maar verliest natuurlijk ook trekkracht. Afhankelijk van de overbrengingsverhoudingen van de nieuwe as zal een B20A het denk ik wel moeilijk krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 800
27-10-2023 12:07 #623983
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Achteras Volvo 164 onder een Volvo 145 van 1974 monteren
Kijk inderdaad goed naar de overbrengverhouding in de as; dit verschil mag niet te groot zijn.
Een kennis heeft dit ook gedaan maar de vierde versnelling bleek nauwelijks bruikbaar.....
gr, Cor.
Een kennis heeft dit ook gedaan maar de vierde versnelling bleek nauwelijks bruikbaar.....
gr, Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Versluys (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 9
27-10-2023 21:08 #1042738
door Kees Versluys (GAST)
Beantwoord door Kees Versluys (GAST) in topic Achteras Volvo 164 onder een Volvo 145 van 1974 monteren
Bedankt een ieder voor de reacties.
Wat is aan te raden wat ratio verhouding betreft ipv een achteras met een ratio van 4.10 en de vierde versnelling nog wel normaal te kunnen gebruiken?
Wat is aan te raden wat ratio verhouding betreft ipv een achteras met een ratio van 4.10 en de vierde versnelling nog wel normaal te kunnen gebruiken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3470
28-10-2023 01:42 #1042740
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Achteras Volvo 164 onder een Volvo 145 van 1974 monteren
Zover ik weet begon een 164 met een 118pk motor, dus je zult die richting op moeten denken om zo een as te monteren wil je nog een virerde versnelling kunnen gebuiken.
En voor de rest is het rekenen oude as tegen over de 164 as.
Engine and powertrain
The 164 was powered by a 3-litre overhead-valve B30 engine, a 6-cylinder derivative of the B20 4-cylinder engine that powered most other Volvo models.
1969–1971 models were all equipped with dual Zenith Stromberg 175CD2SE constant-depression carburettors. In 1972, Bosch's first volume-production electronic fuel injection system, D-Jetronic,[5] was offered as optional equipment. Carburettors were dropped and "D-Jet" became standard equipment for the 1974 model year. Cars equipped with the fuel injection were badged as 164E models, the "E" standing for einspritzung (German for "injection"). Like other fuel-injected Volvos, the 164E models gave improved performance and driveability with less toxic exhaust than their carburettored counterparts.
Performance:
Volvo 164E 160 PS (118 kW) DIN. Acc 0–100 km/h 8.7 sec. Acc 0–160 km/h 24.4 sec. Top speed 193.5 km/h.
Volvo 164E automatic 160 PS (118 kW) DIN. Acc 0–100 km/h 11.9 sec. Acc 0–160 km/h 35.2 sec. Top speed 188 km/h.
References: Autozeitung nr 8-1972 and Autozeitung nr 1-1973.
m.vr.gr.
Johan Geers
En voor de rest is het rekenen oude as tegen over de 164 as.
Engine and powertrain
The 164 was powered by a 3-litre overhead-valve B30 engine, a 6-cylinder derivative of the B20 4-cylinder engine that powered most other Volvo models.
1969–1971 models were all equipped with dual Zenith Stromberg 175CD2SE constant-depression carburettors. In 1972, Bosch's first volume-production electronic fuel injection system, D-Jetronic,[5] was offered as optional equipment. Carburettors were dropped and "D-Jet" became standard equipment for the 1974 model year. Cars equipped with the fuel injection were badged as 164E models, the "E" standing for einspritzung (German for "injection"). Like other fuel-injected Volvos, the 164E models gave improved performance and driveability with less toxic exhaust than their carburettored counterparts.
Performance:
Volvo 164E 160 PS (118 kW) DIN. Acc 0–100 km/h 8.7 sec. Acc 0–160 km/h 24.4 sec. Top speed 193.5 km/h.
Volvo 164E automatic 160 PS (118 kW) DIN. Acc 0–100 km/h 11.9 sec. Acc 0–160 km/h 35.2 sec. Top speed 188 km/h.
References: Autozeitung nr 8-1972 and Autozeitung nr 1-1973.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.