veren of schokdemper kapot?
- Bezoeker
-
28-11-2007 12:57 #50736
door
veren of schokdemper kapot? is gemaakt door
<p>hallo
betreft 544, bouwjaar 1965.
tijdens het rijden valt het me op dat als ik bv over de autoweg rijd en de weg is iets ongelijk, de auto aan de achterkant ongelijk blijft naveren. met name met 4 personen is het onverantwoord. volgens mij zit het probleem linksachter. wie is nu de boosdoener? de veren of de schokbreker??? zelf denk ik de veren. is het een moeilijke klus om die te vervangen?
alvast bedankt
roel</p>
betreft 544, bouwjaar 1965.
tijdens het rijden valt het me op dat als ik bv over de autoweg rijd en de weg is iets ongelijk, de auto aan de achterkant ongelijk blijft naveren. met name met 4 personen is het onverantwoord. volgens mij zit het probleem linksachter. wie is nu de boosdoener? de veren of de schokbreker??? zelf denk ik de veren. is het een moeilijke klus om die te vervangen?
alvast bedankt
roel</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-11-2007 13:13 #87548
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic veren of schokdemper kapot?
Een schokdemper moet de veerbeweging dempen. Als de auto na over een oneffenheid te rijden blijft naveren, is de demper stuk.
Als een veer kapot is, is hij gebroken. Dat moet je kunnen zien. Meestal staat de auto dan ook iets scheef.
Ik heb geen 544, maar bij de andere typen is het vervangen een kleinigheid. Vervang wel de beide dempers van 1 as. Anders krijg je een verschil in de demping. Bovendien is doorgaans als de ene kapot is de tweede ook wel versleten.
Laatste tip: koop Bilsteins. Wel even slikken qua prijs, maar daarna nooit meer last.
Als een veer kapot is, is hij gebroken. Dat moet je kunnen zien. Meestal staat de auto dan ook iets scheef.
Ik heb geen 544, maar bij de andere typen is het vervangen een kleinigheid. Vervang wel de beide dempers van 1 as. Anders krijg je een verschil in de demping. Bovendien is doorgaans als de ene kapot is de tweede ook wel versleten.
Laatste tip: koop Bilsteins. Wel even slikken qua prijs, maar daarna nooit meer last.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-12-2007 20:26 #87547
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic veren of schokdemper kapot?
Zelf heb ik ook een 544 van 1960. Daar heb ik enige tijd geleden de schokbrekers van vervangen. Een wereld van verschil! En gewone Monroe-schokbrekers. Niet duur. De voorveren heb ik ook vervangen, helaas alleen optisch beter. Tijdens het rijden merk je er niets van. Achterveren heb ik nog liggen maar zie daar voorlopig het nut niet van in. Succes, Ben
- Bezoeker
-
03-12-2007 00:07 #87546
door
Beantwoord door in topic veren of schokdemper kapot?
zaterdag eens onder de auto gekeken en ik kon niks verdachts ontdekken aan de veren. zelf was ik in de veronderstelling dat het "dansen" op de weg kwam door de achterkant (vering of schokbrekers). nu heb ik eens stevig op de spatborden gedrukt en het viel me op dat het achter vrij stug was terwijl ik de voorkant vrij makkelijk kon indrukken m.a.w. hoe kom ik erachter welke schokbrekes vervangen moeten worden??? voor of achter?
- Dop Dobbel (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
16-12-2007 21:39 #87545
door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic veren of schokdemper kapot?
<p>Makkelijk in of uitveren maakt niet veel uit. Het geeft alleen aan hoe stug de veren zijn. Wellicht zitten er achter verzwaarde veren waardoor het zwaarder gaat dan voor.</p><p>Waar je op moet letten is het terug komen van de auto, nadat je hebt ingeduwd. Dus laat de auto een paar keer op en neer wippen, zodra je hiermee stopt moet de auto vrijwel meteen stil komen te liggen. (als gevolg van de dempers). volgens mij mag officieel de auto nog één keer nadeinen. Daarna moet hij echt stil liggen.</p>
- Bezoeker
-
20-12-2007 23:54 #87544
door
Beantwoord door in topic veren of schokdemper kapot?
ik vermoedde reeds dat het rechtsachter of linksvoor mis moest zijn. vandaag de auto aan de onderkant bekeken en de schokbreker rechtachter lekte. nieuwe schokbrekers zijn reeds besteld.
bedankt voor de reacties.
bedankt voor de reacties.