M40 achteruitrijlicht

• Pieter Trouwborst
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2025 09:28 #1047979 door Pieter Trouwborst
M40 achteruitrijlicht is gemaakt door Pieter Trouwborst
Bij het achteruitrijden van men volvo 144 '74 ben ik er al lange tijd achter dat er geen achteruitrijlicht gaat branden. Na even gekeken te hebben zie ik ook geen draad aangesloten zitten op het contact achterop de M40 (alluminium doosje). Nu wil ik deze gaan verbinden met de lichten achter, maar na het checken van het stroomschema van het bouwjaar van de auto, staat dat er vanuit de zekeringkast een draad moet lopen het contact, en van het contact een draad naar de achteruitrijlichten, waar die ook massa maakt. Nu zie ik op het aluminium doosje maar 1 mogelijkheid om een draad aan te sluiten. En niet twee zoals ik verwachtte toen ik de tekening zag. Zie ik wat over het hoofd? Of werkt het toch even anders?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Renny Verwer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
30-01-2025 14:11 #1047980 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic M40 achteruitrijlicht
Op de 144 van '74 zit normaal gesproken aan de linker kant van het versnellingsbakdeksel de schakelaar voor de achteruitrijlampen.
In de webshop kun je zien hoe deze schakelaar er uit ziet, onderdeel nummer is 381251.
In het onderdelen boek zie je op bladzijde 22 van groep 4 de tekening van het deksel.

• Leof
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-01-2025 16:14 - 30-01-2025 16:19 #1047982 door Leof
Beantwoord door Leof in topic M40 achteruitrijlicht
Bekijk het bedradingsschema eens.

Edit: Dit is wel erg klein. Wat ik er op zie is dat er  aan de versnellingsbak 2 aansluitingen zitten. Eentje komt van zekering nummer 5. De andere gaat naar de achteruitrijlichten.

Nummer 22 is de schakelaar op de versnellingsbak. Mogelijk zit het bij jouw Volvo allemaal niet meer zoals het origineel heeft gezeten.

P544B B16A, P220VE B18A
Laatst bewerkt 30-01-2025 16:19 door Leof.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD