afstellen BW35 automaat

• Paul Bos
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-09-2024 13:52 #1046588 door Paul Bos
afstellen BW35 automaat is gemaakt door Paul Bos
Hallo, mijn BW35 automaat heeft onderhoud nodig. De handle op de stuurkolom krijg ik niet in de juiste stand en als ik hem in de achteruit zet krijg ik een enorme bonk te horen en schiet hij naar achteren. Vooruit schakelt hij nog wel goed. Iemand enig idee? Wie kan mij hiermee helpen?

Groeten,
Paul Bos

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anno Huidekoper (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2024 16:25 #1046592 door Anno Huidekoper (GAST)
Beantwoord door Anno Huidekoper (GAST) in topic afstellen BW35 automaat
Ken je deze?

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

• Paul Bos
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-09-2024 08:54 #1046603 door Paul Bos
Beantwoord door Paul Bos in topic afstellen BW35 automaat
Hallo Anno, bedankt voor jouw reactie. Ja deze manual ken ik maar het is voor mij te technisch om zelf de problemen op te lossen, zelfs met deze uitgebreide manual. Daarom hoop ik iemand te vinden die mij daarin metterdaad kan helpen. Misschien wel op de VKV-beurs eind september in Rosmalen maar ik weet nog niet of ik daar zonder problemen kan komen met mijn ama.
Groeten, Paul

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-09-2024 16:05 #1046609 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic afstellen BW35 automaat
Je schrijft dat hij vooruit nog wel goed schakelt en achteruit wil blijkbaar ook wel, zij het wat bruusk. In welke stand kun je hem dan niet zetten?
Het kan zijn dat het mechanisme van de schakelstangen enige afstelling behoeft. Belangrijk is ook een goede afstelling van de kickdown-kabel. Een beschrijving daarvan is bv. te vinden in de Haynes-manual of op dit forum: www.volvokv.nl/forum/motor/21558-goed-af...an-de-kickdown-kabel

• Paul Bos
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-09-2024 17:20 #1046610 door Paul Bos
Beantwoord door Paul Bos in topic afstellen BW35 automaat
Hallo Gert, Ik kan de versnelling in ale standen zetten en dan rijdt hij ook goed. Echter het aanwijzertje zit te veel naar rechts achter het glaasje op mijn stuurkolom. Het glaasje kan ik echter niet verder naar links zetten zonder te forceren. En dit samen met het bonken en schokken in zijn achteruit, doet mij denken aan een afstellingsprobleem. De kick-down gebruik ik niet echt maar als ik dat dan sporadisch doe, reageert de bak goed.

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
09-09-2024 18:36 #1046611 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic afstellen BW35 automaat
Dat de indictator niet goed staat, bevestigt in mijn ogen dat Gert wel eens gelijk kan hebben. Afstellen van de schakelstangen kan dan wonderen doen, zeker als de bak zelf wel lijkt te werken. Bij allebei mijne 340s waren er ooit busjes uit gesleten/verdwenen, dan kun je schakelen wat je wil, maar de speling maakt dat het een beetje gokken is. De 245 had ook zoiets, ooit.  Nieuwe busjes erin en het werkte weer als bedoeld.
Nu is bij stuurschakeling het stangenstelsel vast anders, mogelijk complexer en gevoeliger voor slijtage? (ze zijn er niet voor niets van afgestapt denk ik).
Ik zou dus eerst de stangen, geleeiders en bussen/boutjes etc een sgoed op speing nalopen!

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-09-2024 19:40 #1046614 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic afstellen BW35 automaat
Dat de kickdown goed werkt, wil nog niet zeggen dat de kabel optimaal is afgesteld. Een bruuske reactie bij het schakelen kan daar een gevolg van zijn.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD