- Berichten: 153
Dikte remband overdrive type J
- Eric Dezittere
- Premium lid
Minder
Meer
13-08-2024 22:47 #1046193
door Eric Dezittere
Dikte remband overdrive type J is gemaakt door Eric Dezittere
Weet iemand hoe dik de remband van een overdrive type J minimum moet zijn? Ik kan dit nergens terugvinden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14-08-2024 00:03 - 05-09-2024 14:09 #1046195
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic weg
weg
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 05-09-2024 14:09 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 153
14-08-2024 18:09 #1046202
door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Dikte remband overdrive type J
Dag Ed; als je dit voor mij AUB eens zou willen doen! Heb je ook enig idee wat de minimum dikte zou zijn om te vervangen? Alvast bedankt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 382
17-08-2024 15:47 - 17-08-2024 17:30 #1046249
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic Dikte remband overdrive type J
Beste Eric,
Als je de voering dikte van een nieuwe remband (binnen en Buiten) opneemt en dit ook doet bij eentje die er bijv. 150K km op heeft en zitten en misschien ook slipt, zul je tot de conclussie komen dat ze beiden nagenoeg even dik zijn Dit geldt ook deels voor de "D" typen. Dus slijtage sporen?
Hierbij een paar plaatjes van een J en D
Probleem is veel meer het z.g. "verglazen" van de voeringen, waardoor de wrijving afneemt en het slippen erger.
Groet Fred
Als je de voering dikte van een nieuwe remband (binnen en Buiten) opneemt en dit ook doet bij eentje die er bijv. 150K km op heeft en zitten en misschien ook slipt, zul je tot de conclussie komen dat ze beiden nagenoeg even dik zijn Dit geldt ook deels voor de "D" typen. Dus slijtage sporen?
Hierbij een paar plaatjes van een J en D
Probleem is veel meer het z.g. "verglazen" van de voeringen, waardoor de wrijving afneemt en het slippen erger.
Groet Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Laatst bewerkt 17-08-2024 17:30 door Fred Kok. Reden: Tekst in beter volgorde topv de foto's
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 153
17-08-2024 17:43 #1046251
door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Dikte remband overdrive type J
Dag Fred. Intussen heb ik de dikte van een remband type J kunnen opmeten bij een vriend volvo garage, die had nog een nieuwe (old stock, origineel volvo) in het magazijn liggen. daar is de remband 1,6 mm dan is de 1,24 mm van deze die ik heb nog prima. Blijkbaar mogen ze slijten tot een dikte van 0,8 mm, dan wordt aangeraden een nieuwe remband te plaatsen. uiteraard is dit blijkbaar allemaal waarheid op voorwaarde dat bij het eerste gevoel van mogelijke slip, je ogenblikkelijk ingrijpt. Gouden raad van mijn vriend; vervang om de 100.000 km zeker de O ringen van de zuigers, en controleer de druk die voor een Amazon rond de 32 kg/cm2 moet zijn. Hij heeft mij de ringetjes om de druk per 2 kg te regelen bezorgd; die zijn 0,2 mm dik. Intussen is alles weer gemonteerd, en ik heb 1 dergelijk ringetje moeten bijplaatsen om zo een druk te hebben van 33 kg/cm2 met warme versnellingsbak. Verglazing krijg je blijkbaar enkel door toch door te rijden als er slip optreed, en of als de hydrauliek druk zo laag zakt dat de inschakeling te traag gaat en er dus telkens wat slip optreed bij het inschakelen. Bij mij was nog niets van verglazing te merken, en de remvlakken spiegelglad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Zon
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 214
17-08-2024 20:48 #1046254
door Zon
Beantwoord door Zon in topic Dikte remband overdrive type J
Ik dacht dat je het beste kunt in schakelen met koppeling in?
Dan komt er weinig kracht op de voering en slipt ie sowieso niet?
En gaat dus langer mee.
Dan komt er weinig kracht op de voering en slipt ie sowieso niet?
En gaat dus langer mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-08-2024 00:50 - 05-09-2024 14:09 #1046272
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic weg
weg
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 05-09-2024 14:09 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justus van Ebbenhorst Tengbergen
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 40
25-10-2024 13:49 #1046990
door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic Dikte remband overdrive type J
Hoi!
Eens met Fred dat de dikte een minder grote rol speelt dat de staat van de rembanden (binnenste en buitenste); zijn ze niet verglaasd of verbrand en pakt de remband over het gehele oppervlak of over slechts een deel ervan..? Als de druk te laag wordt is slippen haast onvermijdelijk en dan gaat de remband eraan. Goed letten op duur inschakelen bij warme olie (als het te lang duurt voordat OD is ingeschakeld, slipt deze zeer waarschijnlijk) en regelmatig olieniveau controleren kunnen schade aan de OD voorkomen.
Eens met Fred dat de dikte een minder grote rol speelt dat de staat van de rembanden (binnenste en buitenste); zijn ze niet verglaasd of verbrand en pakt de remband over het gehele oppervlak of over slechts een deel ervan..? Als de druk te laag wordt is slippen haast onvermijdelijk en dan gaat de remband eraan. Goed letten op duur inschakelen bij warme olie (als het te lang duurt voordat OD is ingeschakeld, slipt deze zeer waarschijnlijk) en regelmatig olieniveau controleren kunnen schade aan de OD voorkomen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.