- Berichten: 5
M410 van een 164 inbouwen in een 142
- R Hanssen (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
03-07-2023 12:27 #203686
door R Hanssen (GAST)
M410 van een 164 inbouwen in een 142 is gemaakt door R Hanssen (GAST)
Wat zijn de aanpassingen die me te verwachten staan bij het wisselen van een M41 naar een M410 uit een 164?
Koppelingshuizen aan elkaar lassen en verder?
Dank voor jullie input,
Ron
Koppelingshuizen aan elkaar lassen en verder?
Dank voor jullie input,
Ron
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 326
03-07-2023 13:25 #203687
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic M410 van een 164 inbouwen in een 142
Welk jaar is je 142? De 410 heeft korte pook, als jouw 142 een lange heeft moet e.e.a. aanpassen. Voor zover ik weet past het koppelingshuis van een 410 gewoon op een B20.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- R Hanssen (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 5
03-07-2023 13:30 #203688
door R Hanssen (GAST)
Beantwoord door R Hanssen (GAST) in topic M410 van een 164 inbouwen in een 142
Gaat om een 69’er, met lange pook. De M41 die er nu onderzit is bezweken onder het koppel (160 pk op de achterwielen).
Vandaar de ombouw naar een 410.
Vandaar de ombouw naar een 410.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
03-07-2023 14:08 - 03-07-2023 14:08 #203689
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic M410 van een 164 inbouwen in een 142
Op een M410 passen de deksels van een M41, dus men kan een deksel met lange of korte pook monteren / omzetten van de M41 op de M410.
Het koppelinghuis van een M410 van een 164 heeft een volledig andere koppelingbediening dan dat van de 140. De M410 werd maar 1 modeljaar van de P1800 gecombineerd met een B20, een koppelinghuis daarvan vinden is daarom zeer moeilijk. Koppelinghuis omlassen is dus makkelijker te reasliseren.
Bij een M46 is het deksel niet om te wisselen met dat van een M41 en steeds met korte pook, en tevens het koppelinghuis om te lassen als men niet het geluk heeft een van de zeldzame koppelinghuizen te vinden waarmee men een M45/M46/M47 aan een B20 kan schroeven (origineel alleen bij enkele M45, voor montage aan M46/M47: bij later type M46/M47, single rail, moet men het koppelinghuis iets aanpassen anders kan men niet meer in alle versnellingen schakelen).
succes,
Rudi
Het koppelinghuis van een M410 van een 164 heeft een volledig andere koppelingbediening dan dat van de 140. De M410 werd maar 1 modeljaar van de P1800 gecombineerd met een B20, een koppelinghuis daarvan vinden is daarom zeer moeilijk. Koppelinghuis omlassen is dus makkelijker te reasliseren.
Bij een M46 is het deksel niet om te wisselen met dat van een M41 en steeds met korte pook, en tevens het koppelinghuis om te lassen als men niet het geluk heeft een van de zeldzame koppelinghuizen te vinden waarmee men een M45/M46/M47 aan een B20 kan schroeven (origineel alleen bij enkele M45, voor montage aan M46/M47: bij later type M46/M47, single rail, moet men het koppelinghuis iets aanpassen anders kan men niet meer in alle versnellingen schakelen).
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 03-07-2023 14:08 door Rudi.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03-07-2023 17:16 #203692
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic M410 van een 164 inbouwen in een 142
Je hebt ook een andere koppelingsplaat nodig.
Tinustuning
kan die wel leveren.
De M410 (als je er een hebt uit een 164) heeft een dikkere ingaande as.
Ik heb een vergelijkbaar iets gedaan om 300 Nm en 130 PK goed naar de achteras te krijgen alleen ik heb een M400 gebruikt.
Zie ook
Koppelingshuis diameter van een B30 en B18/B20 verschilt nog best veel. Dus een overlap lijn / punt vinden om te lassen kon best eens een uitdaging worden.
De M410 (als je er een hebt uit een 164) heeft een dikkere ingaande as.
Ik heb een vergelijkbaar iets gedaan om 300 Nm en 130 PK goed naar de achteras te krijgen alleen ik heb een M400 gebruikt.
Zie ook
Koppelingshuis diameter van een B30 en B18/B20 verschilt nog best veel. Dus een overlap lijn / punt vinden om te lassen kon best eens een uitdaging worden.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.