- Berichten: 11
M46 met P/J-type overdrive werkt ineens niet meer
- BEL-45
- Nieuw lid
Minder
Meer
17-04-2022 10:48 #198607
door BEL-45
M46 met P/J-type overdrive werkt ineens niet meer is gemaakt door BEL-45
Dag Volvo liefhebbers/ sleutelaars,
In december van vorig jaar heb ik een M46 (kilometerstand onbekend) achter de B18 motor van mijn Amazon Combi gemonteerd. Met behulp van een gedraaid koppelingshuis en een aangepaste tunnel was dit één van de beste upgrades tot nu toe aan mijn Amazon. Bij montage is alle oude ATF olie vervangen door nieuwe ATF-F (geen Dextron variant, gewone ATF type F van Kroon). Van Januari tot deze week donderdag deed de overdrive het perfect (kleine 1500km meegereden). Het inschakelen gebeurd d.m.v. een afvalschakeling. De overdrive schakelt dus enkel in de 4de versnelling in.
Het probleem:
Afgelopen donderdag met mijn vriendin een paar dagen Ardennen gepland. Aangezien ik liever over de gewone banen rij met Amazon, had ik een complete route binnendoor naar onze eindbestemming uitgestippeld. Ongeveer halverwege na ongeveer 70km een kleine tussenstop gedaan (20tal minuutjes). Nadien werd de reis vervolgd richting onze eindbestemming en vanaf dan was met geen mogelijkheid de overdrive meer in te schakelen. Dus werd het nog 2 uur rijden met enkel 4 versnellingen.
Wat ik reeds heb gedaan:
Alvast bedankt voor het meedenken!!
In december van vorig jaar heb ik een M46 (kilometerstand onbekend) achter de B18 motor van mijn Amazon Combi gemonteerd. Met behulp van een gedraaid koppelingshuis en een aangepaste tunnel was dit één van de beste upgrades tot nu toe aan mijn Amazon. Bij montage is alle oude ATF olie vervangen door nieuwe ATF-F (geen Dextron variant, gewone ATF type F van Kroon). Van Januari tot deze week donderdag deed de overdrive het perfect (kleine 1500km meegereden). Het inschakelen gebeurd d.m.v. een afvalschakeling. De overdrive schakelt dus enkel in de 4de versnelling in.
Het probleem:
Afgelopen donderdag met mijn vriendin een paar dagen Ardennen gepland. Aangezien ik liever over de gewone banen rij met Amazon, had ik een complete route binnendoor naar onze eindbestemming uitgestippeld. Ongeveer halverwege na ongeveer 70km een kleine tussenstop gedaan (20tal minuutjes). Nadien werd de reis vervolgd richting onze eindbestemming en vanaf dan was met geen mogelijkheid de overdrive meer in te schakelen. Dus werd het nog 2 uur rijden met enkel 4 versnellingen.
Wat ik reeds heb gedaan:
- Relais nagekeken, deze werkt.
- Solenoid, krijgt spanning (11V meet ik met stilstaande motor), weerstand over de 2 contacten bedraagt 5ohm en wanneer deze wordt ingeschakeld klinkt er een duidelijk klik. Nadien ook de solenoid gedemonteerd en getest (de plunjer beweegt wanneer deze opspanning wordt gezet)
- Grove filter zeefje, dit was proper
- Het ventieltje dat de oliedruk bepaald (linkse stop boven het platte zeefje), de veren hiervan zijn nog in goede staat en niet gebroken
- Fijne filter (ronde filter), dit was proper
- Olie, deze afgelaten en vervangen door nieuwe. Ditmaal 10W40 (kan ook volgens de voorschriften).
Alvast bedankt voor het meedenken!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17-04-2022 21:44 - 17-04-2022 21:44 #198615
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic M46 met P/J-type overdrive werkt ineens niet meer
Tja, gaat het lampje aan als je de OD inschakelt ?. Als het zo plotseling gebeurt is het vaak iets elektrisch, massa wellicht ? even contactjes schoon maken, alle draadjes zitten vast ? .
De meest elektra heb je al gecheckt.
Als ik olie wissel laat ik gedurende de nacht de wagen met de voorzijde opgekrikt staan zodat de olie naar de OD loopt, check nog eens het olie niveau.... misschien toch iets simpels als dit.
Vervelende is dat je alleen met de OD in werking de oliedruk kunt meten...
Op de p1800pictures.com vindt je een trouble shoot boekje met storingen en waar aan te denken stap voor stap
Het is toch terug naar A en dan verder ... hoop dat je het euvel vindt, we horen het graag, succes
De meest elektra heb je al gecheckt.
Als ik olie wissel laat ik gedurende de nacht de wagen met de voorzijde opgekrikt staan zodat de olie naar de OD loopt, check nog eens het olie niveau.... misschien toch iets simpels als dit.
Vervelende is dat je alleen met de OD in werking de oliedruk kunt meten...
Op de p1800pictures.com vindt je een trouble shoot boekje met storingen en waar aan te denken stap voor stap
Het is toch terug naar A en dan verder ... hoop dat je het euvel vindt, we horen het graag, succes
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 17-04-2022 21:44 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3470
18-04-2022 02:00 #198617
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic M46 met P/J-type overdrive werkt ineens niet meer
De auto aan de achterzijde omhoog krikken en op assteunen zetten, dan de auto starten en met de overdrive schakelen en luisteren of je iets hoort.
Je kunt ook de solonoid schakelen met stilsttaande auto even een draad van de solonoid naar de plus van de accu.
Er kan ergens ook een grote oevergangsweerstand zitten in je schakeling en die sluit je dan uit d.m.v. de draad van de accu.
succes
Johan Geers
Je kunt ook de solonoid schakelen met stilsttaande auto even een draad van de solonoid naar de plus van de accu.
Er kan ergens ook een grote oevergangsweerstand zitten in je schakeling en die sluit je dan uit d.m.v. de draad van de accu.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.