- Berichten: 170
Overdrive type D blijft op druk
- Eric Dezittere
- Elite lid
Minder
Meer
07-03-2021 15:40 #192901
door Eric Dezittere
Overdrive type D blijft op druk is gemaakt door Eric Dezittere
Heeft iemand hier ervaring mee. Ik ben teneinde raad.
Heb al zker een 10 tal overdrives gereviseerd. Nu opnieuw een OD type D. bij de eerste test op de testbank bouwde de oliedruk bij ingeschakelde klep mooi op naar 37 kg/cm2. Maar, toen ik de spanning van de klep loskoppelde bleef ie op druk staan, ook na uitschakelen va, de aandrijving bleef de oliedruk omzeggens op druk. Uiterst traag bouwde die af naar ongeveer 10kg/cm2 om dan daar te blijven.
Ik heb intussen alles geprobeert, met weggenomen deksel tot de gaffel die de stuurklep bediend,manueel de gaffel bewogen, de plunjer vervangen door een ander, de kogel vervangen door een ander, telkens komt bij test ogenblikkelijk de volle druk van 37 kg, zelfs zonder dat het spoel bekrachtigd word. Ik heb geprobeert om de hydraulische kring te volgen, en de wijze waarop de ontwerper alles heeft bedacht. Zeer moeilijk gezien alle geboorde hydraulische gaatjes nadien zijn afgestopt met een kogeltje, en daarna drukverzeld. In de plunjer onderaan zit een uiterst klein gaatje, een paar tienden mm groot, ik vraag mij af of dit de weg is die de olie moet volgen bij uitgeschakelde toestand, want dat is de enige weg die ik vind die open komt met uitgeschakelde solenoide? Gezien de kogel dan gelost is kan de olie theoretisch langs deze weg naar het carter. Maar dat gebeurd niet, zelfs met verwijderde kogel blijfd de druk zich nog steeds opbouwen. Kan mij ook niet voorstellen dat alle olie die de pomp geeft, langs dit kleine gaatje zou moeten ontsnappen en geperst worden. MAAR langs waar moet de oliedruk dan wel weg? en waarom gebeurt dit met deze OD aan geen kanten.
Wie herkent hier dit probleem? Er zij meen ik een aantal gespecialiseerde OD mensen binnen de club die hier eventueel een antwoord zouden kunnen geven. Ikzie en vind de weg die de olie volgt niet. Indien er een weg is! kan die eventueel verstopt geraakt zijn?
Eric
Heb al zker een 10 tal overdrives gereviseerd. Nu opnieuw een OD type D. bij de eerste test op de testbank bouwde de oliedruk bij ingeschakelde klep mooi op naar 37 kg/cm2. Maar, toen ik de spanning van de klep loskoppelde bleef ie op druk staan, ook na uitschakelen va, de aandrijving bleef de oliedruk omzeggens op druk. Uiterst traag bouwde die af naar ongeveer 10kg/cm2 om dan daar te blijven.
Ik heb intussen alles geprobeert, met weggenomen deksel tot de gaffel die de stuurklep bediend,manueel de gaffel bewogen, de plunjer vervangen door een ander, de kogel vervangen door een ander, telkens komt bij test ogenblikkelijk de volle druk van 37 kg, zelfs zonder dat het spoel bekrachtigd word. Ik heb geprobeert om de hydraulische kring te volgen, en de wijze waarop de ontwerper alles heeft bedacht. Zeer moeilijk gezien alle geboorde hydraulische gaatjes nadien zijn afgestopt met een kogeltje, en daarna drukverzeld. In de plunjer onderaan zit een uiterst klein gaatje, een paar tienden mm groot, ik vraag mij af of dit de weg is die de olie moet volgen bij uitgeschakelde toestand, want dat is de enige weg die ik vind die open komt met uitgeschakelde solenoide? Gezien de kogel dan gelost is kan de olie theoretisch langs deze weg naar het carter. Maar dat gebeurd niet, zelfs met verwijderde kogel blijfd de druk zich nog steeds opbouwen. Kan mij ook niet voorstellen dat alle olie die de pomp geeft, langs dit kleine gaatje zou moeten ontsnappen en geperst worden. MAAR langs waar moet de oliedruk dan wel weg? en waarom gebeurt dit met deze OD aan geen kanten.
Wie herkent hier dit probleem? Er zij meen ik een aantal gespecialiseerde OD mensen binnen de club die hier eventueel een antwoord zouden kunnen geven. Ikzie en vind de weg die de olie volgt niet. Indien er een weg is! kan die eventueel verstopt geraakt zijn?
Eric
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07-03-2021 19:47 #192904
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Overdrive type D blijft op druk
Tot hoe ver heb je de OD gedemonteerd ? om de oliedrukklep en reduceerventiel te demonteren heb je speciaal gereedschap nodig, vermoedelijk zit het reduceerventiel verstopt, ik zou ook de klep (operating valve aan de zijkant demonteren ontroleren op slijtage en de zaak goed schoonmaken.
Overigens is de drukopbouw zonder belasting minder betrouwbaar dan belast, maar de oliedruk lijkt ok, dat is een begin...
Overigens is de drukopbouw zonder belasting minder betrouwbaar dan belast, maar de oliedruk lijkt ok, dat is een begin...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 378
09-03-2021 15:04 - 09-03-2021 15:06 #192941
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic Overdrive type D blijft op druk
Beste Eric,
Wist je niet dat er verschil in druk afbouw in oudere en jongere "D" typen bestaat Kijk in bijgevoegd copy uit duidstalig garage handboek
Succes Fred
Wist je niet dat er verschil in druk afbouw in oudere en jongere "D" typen bestaat Kijk in bijgevoegd copy uit duidstalig garage handboek
Succes Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Laatst bewerkt 09-03-2021 15:06 door Fred Kok.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 170
10-03-2021 16:58 #192983
door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Overdrive type D blijft op druk
Bedankt voor de info Fred? wist het inderdaad niet, toevallig altijd met dezelfde uitvoering te maken gehad. Het probleem is huidig inderdaad opgelost.
Mvg eric
Mvg eric
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- T Tristan (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 1
11-03-2024 20:08 #1044367
door T Tristan (GAST)
Beantwoord door T Tristan (GAST) in topic Overdrive type D blijft op druk
Hoi,
Ik heb een klein vraagje welke schroefdraad is de meet poort? en hoe ziet de orginele special tool er uit of de zelfgemaakte variant die gebruikt is?
Ik heb een klein vraagje welke schroefdraad is de meet poort? en hoe ziet de orginele special tool er uit of de zelfgemaakte variant die gebruikt is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29-03-2024 16:46 #1044623
door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Overdrive type D blijft op druk
Hallo,
Ik heb de originele plug (380284) besteld bij de webshop. Na opmeten kom ik op 1/2" UNF draad. Een nieuwe moer kan ik er met de hand soepel opdraaien.
Hoe het gereedschap er origineel uit ziet ben ik ook wel benieuwd naar.
zie ook www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/870609...drive-d-type-opmeten
Ik heb de originele plug (380284) besteld bij de webshop. Na opmeten kom ik op 1/2" UNF draad. Een nieuwe moer kan ik er met de hand soepel opdraaien.
Hoe het gereedschap er origineel uit ziet ben ik ook wel benieuwd naar.
zie ook www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/870609...drive-d-type-opmeten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.