- Berichten: 49
Tussenstuk J type
- Ruben Schipper
- Senior lid
Minder
Meer
17-10-2020 22:01 #190521
door Ruben Schipper
Tussenstuk J type is gemaakt door Ruben Schipper
Ik wil graag zelf een M41 bak met D type overdrive ombouwen naar een M41 met met J type. Dus met nieuwe J as en onderste as plus alle lagers en veren.
Op een tussenstuk staat no. 380183 ( aluminium) en komt uit een P1800. De andere combinatie heeft heeft een stalen tussenstuk zonder nummer.
Op foto's meen ik toch verschil te ondekken tussen D en J type verbindingsflens. Dikker uitgevoerd.
Nu is echter mijn vraag of het tussenstuk voor een D type en een J type verschillen. En welk nummer heeft dit onderdeel.
Mvg
Ruben
Op een tussenstuk staat no. 380183 ( aluminium) en komt uit een P1800. De andere combinatie heeft heeft een stalen tussenstuk zonder nummer.
Op foto's meen ik toch verschil te ondekken tussen D en J type verbindingsflens. Dikker uitgevoerd.
Nu is echter mijn vraag of het tussenstuk voor een D type en een J type verschillen. En welk nummer heeft dit onderdeel.
Mvg
Ruben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17-10-2020 23:15 #190524
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Tussenstuk J type
Beste Ruben, onderdelen van de D en J-type zijn NIET uitwisselbaar, zelfs de M41 is verschillend qua primaire as, er zijn vele kleine verschillen zo heeft de 1800ES een dikkere primaire as
Als je bij documenten kijkt en zoekt bij 1800, die heeft standaard M41 met OD, kun je zien dat het tussenhuis voor de D-type nummer 380434 is en voor de J-type 380570.
Het tussenhuis voor de D-type is zeldzaam, er zijn remakes bv in Duitsland en die zie je bij de Volvo Onderdelenbeurs vaak liggen voor veel geld, Tip van Flip ga voor een M41 met J-type.
Controleer bij aankoop het serienummer, de J-type is ook onder Engelse wagens geleverd en kijk goed dat de M41 de juiste (hogere) vulopening heeft en overeenkomt met het plaatje onderop... je ziet nog al eens een conversie van een M40 en 'exotische 'J-type OD.
Als je meer wil weten mag je me ook een pb sturen
Als je bij documenten kijkt en zoekt bij 1800, die heeft standaard M41 met OD, kun je zien dat het tussenhuis voor de D-type nummer 380434 is en voor de J-type 380570.
Het tussenhuis voor de D-type is zeldzaam, er zijn remakes bv in Duitsland en die zie je bij de Volvo Onderdelenbeurs vaak liggen voor veel geld, Tip van Flip ga voor een M41 met J-type.
Controleer bij aankoop het serienummer, de J-type is ook onder Engelse wagens geleverd en kijk goed dat de M41 de juiste (hogere) vulopening heeft en overeenkomt met het plaatje onderop... je ziet nog al eens een conversie van een M40 en 'exotische 'J-type OD.
Als je meer wil weten mag je me ook een pb sturen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 378
18-10-2020 11:44 - 18-10-2020 11:48 #190530
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic Tussenstuk J type
Hi Ruben/Ed,
Misschien ter verduidelijking: plaatje van een "D" en "J" lange as.
Het lagerhuis 389425
Verschilt met het lagerhuis "J", De "J" heeft een groter (dia) eind lager nl 6306. De "D" heeft 6206..**
Helaas geen plaatje van een "J" lagerhuis, maar te herkennen aan de olie kanalen , zitten veel meer naar buiten.
Het tussenhuis van de "J" is zeer schaars, maar er is een her productie. Onze VKO heeft ze nr 380570. Het verdient aanbeveling om het eerder genoemde lager huis van de "D" te gebruiken, ivm de olie toevoer naar de OD.
Het nieuwe huis heeft ivm sterkte (aluminium) een iets dikkere wand, maar voor de olie circulatie is een extra sleuf aangebracht.
Op de foto is die olie uitloop nog klein, maar is later gewijzigd in een veel bredere sleuf over de gehele lengte.
Inmiddels heb ik enkele units van "D" naar "J" omgebouwd en die functioneren naar behoren.
Alle tandwielen kunnen overgezet worden. De stationaire as in het torentandwiel, kan een z.g. dikke of dunne zijn wat gehandhaafd kan worden. Uiteraard wel met het bijbehorende torentandwiel en de boring in de versnellingsbak.
** Let op het 6206 lager is ook dunner dan een 6306, met monteren komt voor de circlip 190684 een extra vulring, maar wel pas gemaakt op de juiste dikte ivm axiale speling
Ge ziet het is allemaal te doen!
succes fred
Misschien ter verduidelijking: plaatje van een "D" en "J" lange as.
Het lagerhuis 389425
Verschilt met het lagerhuis "J", De "J" heeft een groter (dia) eind lager nl 6306. De "D" heeft 6206..**
Helaas geen plaatje van een "J" lagerhuis, maar te herkennen aan de olie kanalen , zitten veel meer naar buiten.
Het tussenhuis van de "J" is zeer schaars, maar er is een her productie. Onze VKO heeft ze nr 380570. Het verdient aanbeveling om het eerder genoemde lager huis van de "D" te gebruiken, ivm de olie toevoer naar de OD.
Het nieuwe huis heeft ivm sterkte (aluminium) een iets dikkere wand, maar voor de olie circulatie is een extra sleuf aangebracht.
Op de foto is die olie uitloop nog klein, maar is later gewijzigd in een veel bredere sleuf over de gehele lengte.
Inmiddels heb ik enkele units van "D" naar "J" omgebouwd en die functioneren naar behoren.
Alle tandwielen kunnen overgezet worden. De stationaire as in het torentandwiel, kan een z.g. dikke of dunne zijn wat gehandhaafd kan worden. Uiteraard wel met het bijbehorende torentandwiel en de boring in de versnellingsbak.
** Let op het 6206 lager is ook dunner dan een 6306, met monteren komt voor de circlip 190684 een extra vulring, maar wel pas gemaakt op de juiste dikte ivm axiale speling
Ge ziet het is allemaal te doen!
succes fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Laatst bewerkt 18-10-2020 11:48 door Fred Kok. Reden: tekst niet compleet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruben Schipper
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 49
18-10-2020 23:39 #190549
door Ruben Schipper
Beantwoord door Ruben Schipper in topic Tussenstuk J type
Hallo Ed en Fred,
Mag ik jullie beiden bedanken voor de hulpvaardige informatie en neem de tips ter harte. Dus maar even ombouwen is er niet bij.
Ik ga nog even puzzelen wat de definitieve oplossing gaat worden. Zaterdag eerst langs TinusTuning om nog wat aanpassingen aan de motor te doen.
Merci, Ruben
Mag ik jullie beiden bedanken voor de hulpvaardige informatie en neem de tips ter harte. Dus maar even ombouwen is er niet bij.
Ik ga nog even puzzelen wat de definitieve oplossing gaat worden. Zaterdag eerst langs TinusTuning om nog wat aanpassingen aan de motor te doen.
Merci, Ruben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.