- Berichten: 12
Overdrive
- Hans van der Horst
- Nieuw lid
Minder
Meer
12-09-2020 22:04 #190076
door Hans van der Horst
Overdrive is gemaakt door Hans van der Horst
Mijn overdrive functioneert prima, tot ik bij lange rit, een stop maak om de benen te strekken of te tanken, dan werk hij soms niet. Olie peil is in orde. Heeft iemand een verklaring?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-09-2020 10:31 #190081
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Overdrive
Denk dat het om een D-type gaat .... denk dat de druk door verhitting van de olie te laag wordt. Enig idee hoe veel km je er mee hebt gereden ? Ik vermoed al aardig wat en dan slijten de rubbers in de zuigertjes, druk wordt langzaam minder....
Je zou nog 80W90 olie erin kunnen doen, die blijft wat dikker.
Je kunt de oliedruk meten, kijk maar in de technische boeken bij de OD van 210 of Amazon.
Je zou nog 80W90 olie erin kunnen doen, die blijft wat dikker.
Je kunt de oliedruk meten, kijk maar in de technische boeken bij de OD van 210 of Amazon.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-09-2020 11:44 #190084
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Overdrive
Dag Ed, is dan een setje nieuwe zuigers 380275 of alleen de ringen 380299 voldoende? Of is de boring vaak uitgesleten? Als mijn 1800S weer op de weg is, gaat de D-type onder mijn 145 vandaan. Die slipte eerst, maar schakelt inmiddels helemaal niet meer...
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hans van der Horst
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 12
13-09-2020 13:05 #190087
door Hans van der Horst
Beantwoord door Hans van der Horst in topic Overdrive
Het is wel een j overdrive, ik ga het proberen met de door jou aangegeven olie. Dankjewel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14-09-2020 13:01 #190096
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Overdrive
Voor de J-type is het meeste nog wel verkrijgbaar bij het VKO of CVI, soms in Engeland.
Meestal is het voldoende om het rubber ringetje - die als een soort compressie ring werkt voor de zuiger- te vervangen, er zijn ook dikkere ringen verkrijgbaar.
Je kunt het pas goed bekijken als je de OD uit elkaar hebt op de werkbank, met de OD nog onder de wagen kun je de oliedruk wel meten.
Soms moeten de cilinders worden gehoond, probleem is dat de overmaat zuigertjes lastig verkrijgbaar zijn.
Ik gebruik wel eens een opruw apparaatje met drie kleine hoonsteentjes in combinatie met dikkere ringetjes, is wel geen standaard revisie methode maar werkt wel ...
Meestal is het voldoende om het rubber ringetje - die als een soort compressie ring werkt voor de zuiger- te vervangen, er zijn ook dikkere ringen verkrijgbaar.
Je kunt het pas goed bekijken als je de OD uit elkaar hebt op de werkbank, met de OD nog onder de wagen kun je de oliedruk wel meten.
Soms moeten de cilinders worden gehoond, probleem is dat de overmaat zuigertjes lastig verkrijgbaar zijn.
Ik gebruik wel eens een opruw apparaatje met drie kleine hoonsteentjes in combinatie met dikkere ringetjes, is wel geen standaard revisie methode maar werkt wel ...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3471
15-09-2020 00:52 #190103
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Overdrive
Beste Ed, 80W90 , 20W50 of SEA30 die men voorschrijft maken qua dikte niet veel uit zie bijgevoegde sheets.
Een 80W140 of een SAE40 of 50 die zullen het wel beter doen in een overdrive met versleten O ringen c.q. zuigertjes vooral wanneer de ovevrdrive warm wordt.
Want als een overdrive begint te slippen, in het begin bijna onmerkbaar wordt deze wel beduidend warmer een dikkere olie zoals ik voorstel kan dan de oplossing geven.
Ik heb zelf ook een tijdje met SAE50 in de bak gereden gaat uitstekend.
Maar of het goed is ???????
Maar omdat het beginnend is zou ik met SAE40 aan de slag gaan.
succes
Johan Geers
Een 80W140 of een SAE40 of 50 die zullen het wel beter doen in een overdrive met versleten O ringen c.q. zuigertjes vooral wanneer de ovevrdrive warm wordt.
Want als een overdrive begint te slippen, in het begin bijna onmerkbaar wordt deze wel beduidend warmer een dikkere olie zoals ik voorstel kan dan de oplossing geven.
Ik heb zelf ook een tijdje met SAE50 in de bak gereden gaat uitstekend.
Maar of het goed is ???????
Maar omdat het beginnend is zou ik met SAE40 aan de slag gaan.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15-09-2020 12:39 #190106
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Overdrive
Dank Johan, ik val natuurlijk door de mand als 'autodidact' , dacht altijd dat 80W90 dikker was... enfin ik haal alle info in principe uit de Green Manuals en dat wordt aangevuld met wat ik zie aan de gedemonteerde OD's.
OK een J-type, heb je het idee dat hij slipt als hij het nog doet Hans ?
OK een J-type, heb je het idee dat hij slipt als hij het nog doet Hans ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sjef van Giersbergen
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 136
17-09-2020 08:11 #190122
door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Overdrive
Nog een Ed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.