Zoutkristallen aan buitenkant Girling koppelingreservoir P-1800

  • Reinoud ter Braake
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-04-2020 21:56 #188119 door Reinoud ter Braake
Ik heb last van verkleurende koppelingvloeistof (zwart) en een soort zoutkristallen aan de buitenkant van het Girling koppelingreservoir.
Ik heb inmiddels gevonden dat dit veroorzaakt wordt door een reactie van DOT3/4 en aluminium.

Aangezien dit een standaard hydraulisch circuitje is moet de DOT remvloeistof toch gewoon te vervangen zijn door hydraulische olie?
er van uitgaande dat de rubbers hier tegen bestand zijn natuurlijk.

Iemand dit al eens geprobeerd?

Stel niet uit, maar doe het vandaag

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-04-2020 19:54 #188126 door Han Misdom
Dag Reinoud,
Die zoutkristallen aan de buitenzijde worden volgens mij veroorzaakt als de rubber in het deksel niet meer goed afsluit, dan lekt er een klein beetje remolie naar buiten.
Dat de remolie snel zwart wordt, dat klopt. Is inderdaad een reactie met het aluminium.
Als je elke twee jaar het systeem ververst is dit geen enkel probleem.

Hydraulische olie is inderdaad een interessante gedachtegang. Op mijn BMW R1200R zit inderdaad een hydraulische olie, maar dan weel een hele speciale die BMW voorschrijft. Of gewone hydraulische olie voldoet? Geen idee. Ik verwacht wel dat je dan alle rubbers moet vervangen en het systeem goed moet spoelen.

Ik zelf ga de moeite niet nemen, rijdt al 32 jaar met dezelfde auto rond en heb een keer een lekkende cupje gehad. Ofwel, normaal onderhoud werkt afdoende voor een betrouwbaar systeem.

Succes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD