- Berichten: 1286
Amazon schakelt moeilijk in 1 en achteruit
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
Minder
Meer
17-01-2020 19:04 #186672
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Amazon schakelt moeilijk in 1 en achteruit is gemaakt door Erik Ciesluk
Mijn Amazon uit 1969 begon tijdens de afgelopen wintertour steeds moeilijker te schakelen. De 1 kon ik hem bijna alleen met geweld in krijgen, en de achteruit ging alleen met veel geratel.
Tot nu toe gedaan:
- koppelingskabel was al maximaal opgesteld. Dus vervangen voor een nieuwe.
- koppelingsplaten incl drukgroep, druklager en toplager vervangen. De onderdelen zagen er nog prima uit, maar toch maar vervangen.
- ook de gaffel vervangen voor een nieuwe (met elkaar vergeleken, ik heb geen verschil kunnen ontdekken)
Na bovenstaande was er geen enkel verschil, nog steeds wilde de bak niet normaal in z'n 1 en de achteruit ratelt.
Daarom ook de bak uitgewisseld met een andere gebruikte bak. Geen enkel verschil.
Het lijkt er dus op dat de koppeling niet goed ontkoppelt, ondanks dat alles vervangen is.
Met maximaal ingetrapte koppeling is de uitgaande flens van de bak nét met de hand te draaien (je hoort de koppelingsplaten schuren, dus nog steeds niet volledig ontkoppelt)
De koppeling nog strakker zetten gaat niet, want de gaffel raakt het koppelingshuis al..
Heeft er iemand ideeën wat ik nog zou kunnen bekijken? Ik kan haast alleen nog maar bedenken dat de krukas zoveel axiale speling heeft dat het vliegwiel te ver weg staat voor de gaffel, maar dit lijkt mij heel onwaarschijnlijk.
Het gekke is dat het jaren prima gefunctioneerd heeft met dezelfde onderdelen als die ik er nu weer nieuw in gezet heb. (zelfde druklager / gaffel etc)
Tips zijn welkom..
Tot nu toe gedaan:
- koppelingskabel was al maximaal opgesteld. Dus vervangen voor een nieuwe.
- koppelingsplaten incl drukgroep, druklager en toplager vervangen. De onderdelen zagen er nog prima uit, maar toch maar vervangen.
- ook de gaffel vervangen voor een nieuwe (met elkaar vergeleken, ik heb geen verschil kunnen ontdekken)
Na bovenstaande was er geen enkel verschil, nog steeds wilde de bak niet normaal in z'n 1 en de achteruit ratelt.
Daarom ook de bak uitgewisseld met een andere gebruikte bak. Geen enkel verschil.
Het lijkt er dus op dat de koppeling niet goed ontkoppelt, ondanks dat alles vervangen is.
Met maximaal ingetrapte koppeling is de uitgaande flens van de bak nét met de hand te draaien (je hoort de koppelingsplaten schuren, dus nog steeds niet volledig ontkoppelt)
De koppeling nog strakker zetten gaat niet, want de gaffel raakt het koppelingshuis al..
Heeft er iemand ideeën wat ik nog zou kunnen bekijken? Ik kan haast alleen nog maar bedenken dat de krukas zoveel axiale speling heeft dat het vliegwiel te ver weg staat voor de gaffel, maar dit lijkt mij heel onwaarschijnlijk.
Het gekke is dat het jaren prima gefunctioneerd heeft met dezelfde onderdelen als die ik er nu weer nieuw in gezet heb. (zelfde druklager / gaffel etc)
Tips zijn welkom..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3471
17-01-2020 23:08 #186677
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Amazon schakelt moeilijk in 1 en achteruit
Is de combinatie druklager drukgroep wel juist, plaats eens een foto van de oude drukgroep met druklager.
Een foto van de gaffel onder de bak zou ook verhelederend kunnen werken.
succes
m.vr.gr.
Johan Geers
Een foto van de gaffel onder de bak zou ook verhelederend kunnen werken.
succes
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1286
18-01-2020 21:41 #186686
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Amazon schakelt moeilijk in 1 en achteruit
Hier wat foto's van druklager en gaffel.
Zoals ik schreef heb ik zowel het druklager als de gaffel vervangen voor nieuwe. De nieuwe gaffel en druklager zijn gelijk aan wat er al in de auto zat.
Het druklager zat bij de F&S koppelingsset.
Zoals ik schreef heb ik zowel het druklager als de gaffel vervangen voor nieuwe. De nieuwe gaffel en druklager zijn gelijk aan wat er al in de auto zat.
Het druklager zat bij de F&S koppelingsset.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3471
19-01-2020 00:08 #186690
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Amazon schakelt moeilijk in 1 en achteruit
Beste Eric, je zegt dat je gaffel tot tegen het koppelingshuis komt en nog ontkopelt de koppeling niet goed.
Dit kan betekenen dat het daar waar bout 32 het koppelingshuis ingaat niet goed zit. (zie bijgevoegde tekening)
Wanneer dat punt niet diep genoeg in het koppelingshuis zit kan de drukgroep niet diep genoeg ingedrukt worden.
Dus ik denk dat je daar eens moet gaan zoeken.
Succes
Johan Geers
Dit kan betekenen dat het daar waar bout 32 het koppelingshuis ingaat niet goed zit. (zie bijgevoegde tekening)
Wanneer dat punt niet diep genoeg in het koppelingshuis zit kan de drukgroep niet diep genoeg ingedrukt worden.
Dus ik denk dat je daar eens moet gaan zoeken.
Succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1198
19-01-2020 09:20 #186692
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Amazon schakelt moeilijk in 1 en achteruit
Schijnt dat er twee type koppelingskabels in omloop zijn met hetzelfde onderdeelnummer. Kun je oplossen met een opvolblokje van ik meen een 240.
Gijs Kirkels is bier ook eens tegen aangelopen.
Zoek maar eens op het forum.
Succes
Gijs Kirkels is bier ook eens tegen aangelopen.
Zoek maar eens op het forum.
Succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
19-01-2020 13:24 #186694
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Amazon schakelt moeilijk in 1 en achteruit
Het zou heel goed kunnen dat je prise-as lager kapot is, je kunt dan prachtig de koppeling vrij trappen maar het lager draait dan met zoveel weerstand dat je ingaande as van de versnellingsbak gewoon mee blijft draaien met het motortoerental.
Aangezien de achteruit ongesynchroniseerd is zal die dan ook hevig protesteren.
Aangezien de achteruit ongesynchroniseerd is zal die dan ook hevig protesteren.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1286
19-01-2020 21:44 #186699
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Amazon schakelt moeilijk in 1 en achteruit
Het prise-as-lager of toplager heb ik ook al vervangen voor nieuw, gaf geen verschil.
De koppelingskabel heb ik al voorzien van een rubber blokje, maar dat is niet het probleem: de gaffel komt al tegen het koppelingshuis, dus nog strakker aan de kabel trekken levert hooguit een kromme gaffel op.
Ik ga proberen of extra opvulling bij het kogelgewricht van de gaffel helpt het probleem op te lossen.
De koppelingskabel heb ik al voorzien van een rubber blokje, maar dat is niet het probleem: de gaffel komt al tegen het koppelingshuis, dus nog strakker aan de kabel trekken levert hooguit een kromme gaffel op.
Ik ga proberen of extra opvulling bij het kogelgewricht van de gaffel helpt het probleem op te lossen.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3471
19-01-2020 23:24 #186703
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Amazon schakelt moeilijk in 1 en achteruit
OPvullen ik weet niet wat je er mee bedoelt, maar het scharnierpunt bij bout 32 moet dieper in het huis dan krijgt de gaffel meer slag en krijg je de drukgroep verder ingedrukt.
En dat hoeft maar mm te zijn om cm te winnen.
succes
m.vr.gr.
Johan Geers
En dat hoeft maar mm te zijn om cm te winnen.
succes
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20-01-2020 06:40 #186704
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Amazon schakelt moeilijk in 1 en achteruit
Ik had ook te weinig slag en heb hem opgehoogd met een dikke moer.
Die foto had ik Erik al gestuurd, maar even ter illustratie van het ophogen.
Die foto had ik Erik al gestuurd, maar even ter illustratie van het ophogen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1899
20-01-2020 12:54 #186706
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Amazon schakelt moeilijk in 1 en achteruit
Is de koppelingsplaat toevallig verkeerd om gemonteerd?
Dit type gaffel wil nogal eens krom raken en scheuren. Was de tweede gaffel nieuw of gebruikt ? De koppeling gaat dan steeds slechter werken en moet dan voortdurend opnieuw worden gesteld.Dit kan hier ook het geval zijn.
Dit type gaffel wil nogal eens krom raken en scheuren. Was de tweede gaffel nieuw of gebruikt ? De koppeling gaat dan steeds slechter werken en moet dan voortdurend opnieuw worden gesteld.Dit kan hier ook het geval zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.