- Berichten: 13
Speling op nieuw tussenaslager?
- Tom Heertjes
- Nieuw lid
Welke volvo constructeur het zo heeft verzonnen, die wil ik graag iets sturen... Ding zit loeivast , mijns inziens is een 41 mm slagdop en slagdop op 10 bar het beste , de andere kant gewoon in de bankschroef klemmen op een juiste manier. Alle andere methodes zijn niet direct genoeg lijkt mij., ik had nog een losse liggen dus kan beetje oefenen.
PS de 4 boutjes 11 mm aan 1 kant en 1/2 inch 12,8 of 13 mm aan de andere kant, niet te geloven ,past geen dop op, en geen ringsleutel alleeen een 13 mm steek nou die is er zo overheen geschoten en dat allemaal onder een opgekrikte 145, dat si 1300 kilo op je dak als er wat fout gaat, ze hadden uiteraard lange moeren moeten gebruiken zodat je er een dop of ring op kan zetten, vreselijk slecht bedacht, mijne heeft ook nog eens een grote flens (geen idee waarom dat is) , ja en eea op je versnellingsbak laten blokkeren is helemaal een slecht idee, wat een jammerlijke k$^#( constructie nou volvo heeft best wat domme constructie fouten ook qua blikwerk . Anyhow , linkse draad of rechtse draad Moer tussenlager ? De moer is er iig wel op te persen of te tikken met een passend stempel .
bedankt , sorry is al een oude draad uit 2018 zag ik, groeten Tom Heertjes #12808 lidnummer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
- Berichten: 378
Zowel op de amazon/pv en de jongere 140 serie zijn dit soort bevestigingen met unc/unf boutjes en moertjes uit gevoerd.
Om het los tete krijgen en later weer vast tezettn heb je dus gereedschap met engelse maten nodig. Ga nu niet proberen met metrisch gereedschap, want je sloopt meer dan je denkt.
Boutkopje is sleutel wijdte 7/16 inch , (liefst een ringsleutel) en het moertje is 1/2 inch en ook hier een ringsleutel gebruiken. (is wat meer ruimte) .
Eea kan flink vastzitten dus eerst wat kruipolie gebruiken. Goed en Passend gereedschap is het halve werk
Succes Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 17681-dummy
- Premium lid
- Ouwe meuk is leuk
- Berichten: 104
veel sleutelplezier!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tom Heertjes
- Nieuw lid
- Berichten: 13
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tom Heertjes
- Nieuw lid
- Berichten: 13
Warmstoken is een goeie tip, die middenlager cardanas moer lijkt wel lichtmetaal . En is geborgd, maar die borg heb je er zo uitgevijld.
Ik heb inderdaad wel wat engelse maten, heb een keer de oude voorraad gereedschap gekregen van een garage die stopte na 50 jaar, antieke dikke spullen. Maar toch geen dop 41 mm.
Blijkbaar toch iets wat regelmatig voorkomt want iedereen verkoopt ze wel.
Goed gereedschap is het halve werk inderdaad, ik merk echter dat er ook op engelse maten wat speling zit. En de ene dop is de andere niet . Hazet is wel goed spul, net als Belzer en Gedore, maar Hazet was wat Volvo zelf bijleverde indertijd.
Voordeel is wel dat ik na 10 keer autokrikken nu in 10 minuten de volvo op bokken heb staan. An sich kan je dan wel overal bij, maar die voorste kruis zit erg vervelende plaats. Ik wilde eigenlijk al met de snijbrander even die moeren eraf smelten. Maar goed, beetje geduld en wat tip dan lukt het ook wel op den duur met minder zwaar geschut ., bedankt voor de tips, groeten Tom Heertjes.
Wassermann post=199593De grote moer heeft normale schroefdraad. As in de bankschroef, goed passende dop of ringsleutel, kruipolie en los. Als ie heel erg vast blijft zitten dan warmstoken. Verder: je hebt een set gereedschap nodig in Engelse (USA) A/F maten anders wordt het echt helemaal niets en sloop je alles. Even investeren in knappe spullen dus.
veel sleutelplezier!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Platinum lid
- Berichten: 378
En inderdaad bij de voorste flens, gaat het wat moeilijker.Als je een krik onder de bak zet, kun je ook de dwars steun wegnemen, geeft iets meer ruimte.
Je ziet aan de sleutels dat je dunne moet hebben en ja met goede kwaliteit zijn ze helaas wat duurder (in dit geval "BELZER")
Neem maar aan dat als deze sleutels niet passen, zijn de moertjes en of de boutkoppen door ondeskundig gemold.
2e foto, geeft links een set inch maten weer, (craftsman ,ooit gekocht bij SEARS in de USA.) is wat groffer, maar wil niet stuk!!
Nogmaals succes, de aanhouder wint
groet fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tom Heertjes
- Nieuw lid
- Berichten: 13
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 800
Zo te zien heb je genoeg technische kennis maar ik adviseer je toch sterk, om ongelukken te voorkomen, voor dit klusje een brug te huren bij een dhz garage oid.
Zelf huur ik een werkplaats met brug en als je in de buurt van Utrecht woont, mag je die wel gebruiken.
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tom Heertjes
- Nieuw lid
- Berichten: 13
Cor Kraaijeveld post=199605Ik vind het erg ongemakkelijk om jouw verhaal te lezen om onder een auto te liggen en bak en tussenas te verwijderen.
Zo te zien heb je genoeg technische kennis maar ik adviseer je toch sterk, om ongelukken te voorkomen, voor dit klusje een brug te huren bij een dhz garage oid.
Zelf huur ik een werkplaats met brug en als je in de buurt van Utrecht woont, mag je die wel gebruiken.
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 17681-dummy
- Premium lid
- Ouwe meuk is leuk
- Berichten: 104
Thuis, in de beuntijd, was er geen brug. Sterker nog, tot voor 5 jaar was er niet eens een garagebox. Dus, auto hoog op poten en klussen maar. Gevaarlijk? Mwa: ik heb een paar hele goede (dure) professionele assteunen en een professionele garagekrik. Daarnaast zorg ik voor een back-up steun en staat de auto goed vlak en stevig.
Nadeel is vooral dat het fysiek veel zwaarder is dan werken op de brug. Zo monteer ik sinds een jaar of wat geen uitlaten meer zonder gebruik te maken van een hefbrug. Het is gedoe, het zit dan gewoon vaak net niet helemaal lekker en je komt ruimte te kort. Een kleine aanpassing aan een uitlaat doe ik evenwel nog gewoon “op straat” als het moet. Ja, ik heb vrienden met een garagebedrijf en een paar bruggen en die mag ik altijd gebruiken. Maar toen ik laatst een overdriveversnellingsbak onder mijn 164 ging zetten heb ik dat toch gewoon in de garage thuis gedaan. Op poten en met een aangepaste garagekrik waar de bak op kon staan. Het ging geweldig. Waarom thuis op de grond? Omdat ik m’n maat z’n brug geen week bezet wil houden als het eens tegenzit en ik op mijn moment wil klussen of wil stoppen en alles wil kunnen laten liggen. Is het ideaal? Nee. Maar het kan prima, mits je over een vlakke vloer en goede assteunen en een krik beschikt. En die komen dus NIET van de Aldi of Lidl.
Veilig en verstandig werken is essentieel, juist als je thuis bezig bent. Goed en vooral passend gereedschap, gereedschap gebruiken waar het voor bedoeld is (hameren doe je met een hamer dus en niet met een ratel) en niet te vergeten: beschermende kleding en veilige schoenen. Onder een auto werken alleen op goede assteunen mét een back-up.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.