- Berichten: 1259
Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
07-11-2018 17:38 - 07-11-2018 21:14 #180170
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Getrag 6 speed of is dat erg overdriven? is gemaakt door Jan van Bochove
Ik heb maar een paar keer met mijn ama gereden maar heb nu al tabak van de herrie / toeren….....
Aangezien een overdrive een lieve duit kost en ik graag uitdagingen aan ga heb ik rond gekeken of er ook bakken zijn met twee!!! "overdrives".
Die heb ik gevonden; Getrag bouwt ze voor BMW, sommige modellen X1 zijn er mee uitgevoerd evenals sommige Z4's.
Op marktplaats leuke bak kunnen scoren voor 500,- welke de 5 en 6 als overdrive hebben.
Die bak moet achter de B20 komen en er zijn een paar hobbels glad te strijken;
- aansluiting vliegwielhuis op B20, ik wil niets wijzigen aan de motorzijde!
- naaf van de koppelingsplaat aanpassen aan Getrag prise-as.
- uitgaande as koppelen met bestaande aandrijfas
- bak-ophanging pas maken
- versnellingspook origineel Volvo houden en mechanisme hiervoor maken richting achterzijde Getrag
- tunnel van de combi mogelijk wijder maken
- snelheidssignaal creëren
- koppelingsbediening aanpassen
En vast nog wel paar dingetjes
Beetje in de rondte kijken voor plaatjes en doorsneden.....
Beetje naast elkaar leggen en rustig op mij in laten werken.
Er achter komen dat vliegwielhuis te klein van diameter is voor vliegwiel B20
Aangezien een overdrive een lieve duit kost en ik graag uitdagingen aan ga heb ik rond gekeken of er ook bakken zijn met twee!!! "overdrives".
Die heb ik gevonden; Getrag bouwt ze voor BMW, sommige modellen X1 zijn er mee uitgevoerd evenals sommige Z4's.
Op marktplaats leuke bak kunnen scoren voor 500,- welke de 5 en 6 als overdrive hebben.
Die bak moet achter de B20 komen en er zijn een paar hobbels glad te strijken;
- aansluiting vliegwielhuis op B20, ik wil niets wijzigen aan de motorzijde!
- naaf van de koppelingsplaat aanpassen aan Getrag prise-as.
- uitgaande as koppelen met bestaande aandrijfas
- bak-ophanging pas maken
- versnellingspook origineel Volvo houden en mechanisme hiervoor maken richting achterzijde Getrag
- tunnel van de combi mogelijk wijder maken
- snelheidssignaal creëren
- koppelingsbediening aanpassen
En vast nog wel paar dingetjes
Beetje in de rondte kijken voor plaatjes en doorsneden.....
Beetje naast elkaar leggen en rustig op mij in laten werken.
Er achter komen dat vliegwielhuis te klein van diameter is voor vliegwiel B20
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Laatst bewerkt 07-11-2018 21:14 door Jan van Bochove. Reden: Foto's zijn niet zichtbaar
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
07-11-2018 18:24 - 07-11-2018 21:15 #180174
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Om een impressie te geven van het binnenste heeft de fabrikant een mooi filmpje gemaakt;
De M40 maar eens opgetuigd met drukgroep en vliegwiel;
Koppelingsplaat Volvo vergelijken met BMW, verrek, zelfde steekcirkel!!
Dat is een inkoppertje;
Nagels voorzichtig losslijpen van beide platen......
En daar is het (dummy's) resultaat
Een Volvo frictie met BMW naaf....
Het mooiste zou natuurlijk zijn als ik een losse motor had om te passen......
Maar dat is wat lomp in mijn kleine en propvolle schuurtje......
Dus wordt de grote slijptol opgetuigd met een verse schijf 230mm
De M40 maar eens opgetuigd met drukgroep en vliegwiel;
Koppelingsplaat Volvo vergelijken met BMW, verrek, zelfde steekcirkel!!
Dat is een inkoppertje;
Nagels voorzichtig losslijpen van beide platen......
En daar is het (dummy's) resultaat
Een Volvo frictie met BMW naaf....
Het mooiste zou natuurlijk zijn als ik een losse motor had om te passen......
Maar dat is wat lomp in mijn kleine en propvolle schuurtje......
Dus wordt de grote slijptol opgetuigd met een verse schijf 230mm
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Laatst bewerkt 07-11-2018 21:15 door Jan van Bochove.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
07-11-2018 18:34 #180175
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdreven?
Daarna de krukas er weer terug in en vliegwiel d'r op zodat we een mooie testopstelling kunnen maken
Die wil ik maken op basis van een H-PROFIEL 100mm
Je kunt zien dat de koelkanalen behoorlijk verstopt zaten.........
Dat blok is niets aan verloren gegaan, zuigers moesten met enorme kracht worden uitgedreven, van twee stuks verpulverde de zuiger gewoon.
T'was ook niet mijn kleinste hamer trouwens.
Die wil ik maken op basis van een H-PROFIEL 100mm
Je kunt zien dat de koelkanalen behoorlijk verstopt zaten.........
Dat blok is niets aan verloren gegaan, zuigers moesten met enorme kracht worden uitgedreven, van twee stuks verpulverde de zuiger gewoon.
T'was ook niet mijn kleinste hamer trouwens.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 801
07-11-2018 18:56 #180176
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdreven?
,,,,,Ik volg het ademloos....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rens Winnubst
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 74
07-11-2018 19:56 #180178
door Rens Winnubst
Beantwoord door Rens Winnubst in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdreven?
Daar heb je bijna een overdrive voor, zou een hoop werk schelen. Maar gezien je verslag van je combi past dat niet echt bij jou. Succes, ben benieuwd hoe je de diverse problemen gaat oplossen. Moet goedkomen!Jan van Bochove schreef : Op marktplaats leuke bak kunnen scoren voor 500,-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 746
07-11-2018 20:34 - 07-11-2018 20:35 #180183
door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdreven?
Getrag bak het koppelingshuis doorzagen/slijpen.
Ff vlakken en een koppelingshuis van een volvo eraan lassen.
Is wel een uitdaging maar ik denk dat wel moet lukken.
Ik heb al wel eens een koppelingshuis samen gesteld voor een M47/M46 (2 helften aan elkaar gelast)
Ff vlakken en een koppelingshuis van een volvo eraan lassen.
Is wel een uitdaging maar ik denk dat wel moet lukken.
Ik heb al wel eens een koppelingshuis samen gesteld voor een M47/M46 (2 helften aan elkaar gelast)
Laatst bewerkt 07-11-2018 20:35 door Joost Buiting (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
07-11-2018 20:50 - 07-11-2018 21:17 #180184
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Adem inhouden zou ik niet aanraden, dit gaat nog wel even duren.
Een goede gereviseerde overdrive doet eerder 1000,- dan 500,- maar je hebt gelijk over mijn manier van werken; waarom origineel als het ook veel ingewikkelder kan.
Tuurlijk kan ik het vliegwielhuis vermaken, ik ben altijd nog welkom bij oude werkgever met prachtig lasapparaat voor aluminium.
Punt is wel een beetje dat er 40 jaar verschil zit in de aluminium-legeringen van de M40 en de Getrag, grote kans dat de legeringen nogal uiteenlopend kunnen zijn. En ja, hoe kom je daar achter? Ik zou van de reststukken een proefstuk kunnen lassen en dan beproeven op breeksterkte.
Dan heb je al redelijke indicatie.
Maarrrrr, liefst zou ik het vliegwielhuis demontabel houden, de bak ineens achter de motor wegtrekken is volgens mij niet mogelijk toch??
De enige keer dat ik het probeerde was in een schade-amazon, dat gaf wellicht een vertekend beeld??
Ik heb toen eerst de bak van vliegwielhuis moeten demonteren om daarna het vliegwielhuis zelf weg te kunnen pakken.
Maar misschien kan iemand daar uitsluitsel over geven.
Ik loop met nog wat gedachtenspinsels maar wil nu nog niet te ver op de zaken vooruit lopen.
Een goede gereviseerde overdrive doet eerder 1000,- dan 500,- maar je hebt gelijk over mijn manier van werken; waarom origineel als het ook veel ingewikkelder kan.
Tuurlijk kan ik het vliegwielhuis vermaken, ik ben altijd nog welkom bij oude werkgever met prachtig lasapparaat voor aluminium.
Punt is wel een beetje dat er 40 jaar verschil zit in de aluminium-legeringen van de M40 en de Getrag, grote kans dat de legeringen nogal uiteenlopend kunnen zijn. En ja, hoe kom je daar achter? Ik zou van de reststukken een proefstuk kunnen lassen en dan beproeven op breeksterkte.
Dan heb je al redelijke indicatie.
Maarrrrr, liefst zou ik het vliegwielhuis demontabel houden, de bak ineens achter de motor wegtrekken is volgens mij niet mogelijk toch??
De enige keer dat ik het probeerde was in een schade-amazon, dat gaf wellicht een vertekend beeld??
Ik heb toen eerst de bak van vliegwielhuis moeten demonteren om daarna het vliegwielhuis zelf weg te kunnen pakken.
Maar misschien kan iemand daar uitsluitsel over geven.
Ik loop met nog wat gedachtenspinsels maar wil nu nog niet te ver op de zaken vooruit lopen.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Laatst bewerkt 07-11-2018 21:17 door Jan van Bochove.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 746
07-11-2018 20:58 #180186
door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdreven?
Een M47 met aangepast huis kan er net onderuit.
Veel gemakkelijker is om 2 motorsteunen te demonteren zodat het blok wat zakt dan heb je meer ruimte
Veel gemakkelijker is om 2 motorsteunen te demonteren zodat het blok wat zakt dan heb je meer ruimte
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1259
07-11-2018 21:03 - 07-11-2018 21:17 #180188
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
Ah, dat is nuttige informatie, dankjewel Joost!
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Laatst bewerkt 07-11-2018 21:17 door Jan van Bochove.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 801
07-11-2018 21:26 #180189
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Getrag 6 speed of is dat erg overdriven?
De bovenste twee bouten van het koppelingshuis kun je met een kniesleutel vanuit de motorruimte loshalen en anders onder de auto met een paar lange verlengstukken op je ratel, zoals bij een 240.
Overigens blijf ik inmiddels weer ademen, maar vind dit echt een uitdaging. Maar verder heb je gelijk; in 1982 kocht ik mijn combi en na de eerste beste rit heb ik er een overdrive bij gekocht. En nog vind ik het toerental behoorlijk hoog.
Succes., Cor.
Overigens blijf ik inmiddels weer ademen, maar vind dit echt een uitdaging. Maar verder heb je gelijk; in 1982 kocht ik mijn combi en na de eerste beste rit heb ik er een overdrive bij gekocht. En nog vind ik het toerental behoorlijk hoog.
Succes., Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.