- Berichten: 686
Monteren draagarmen Volvo 1800E
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
29-04-2018 16:59 #176687
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Monteren draagarmen Volvo 1800E is gemaakt door Arnold de Groot
Wat later dan ik wilde ben ik begonnen met het vervangen van de rubbers van de draagarmen en panhardstang van de achteras.
Wat niet duidelijk in de manuals staat is of er nog een aanhaalmoment is voor de bouten (1800E uit 1970) en of je ook bij dit type de bouten vast moet zetten als hij weer op de wielen staat. .
Het loskrijgen van een bout koste nogal wat moeite, die in de draagbalk zit zonder contramoer. Uiteindelijk na veel geduld en vaak inspuiten met kruipolie toch losgekregen.
Dus wie kan wat zeggen over aanhaalmomenten en wanneer je de armen vast zet.
Ook van de panhardstang. Nog een vraag in de panhardstang staat aan een kant een H ingeslagen, weet iemand aan welke kant deze gemonteerd moet worden? Ik weet wel hoe deze zat maar je weet nooit of dat ook klopt met hoe het echt moet.
Mvg
Arnold
Wat niet duidelijk in de manuals staat is of er nog een aanhaalmoment is voor de bouten (1800E uit 1970) en of je ook bij dit type de bouten vast moet zetten als hij weer op de wielen staat. .
Het loskrijgen van een bout koste nogal wat moeite, die in de draagbalk zit zonder contramoer. Uiteindelijk na veel geduld en vaak inspuiten met kruipolie toch losgekregen.
Dus wie kan wat zeggen over aanhaalmomenten en wanneer je de armen vast zet.
Ook van de panhardstang. Nog een vraag in de panhardstang staat aan een kant een H ingeslagen, weet iemand aan welke kant deze gemonteerd moet worden? Ik weet wel hoe deze zat maar je weet nooit of dat ook klopt met hoe het echt moet.
Mvg
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1286
29-04-2018 23:23 #176694
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E
Höger is Zweeds voor rechts, dus ik zou gokken dat die kant rechts moet zitten.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 686
30-04-2018 08:25 #176698
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E
Erik, bedankt voor de tip, niet aan gedacht. Dan zat hij andersom gemonteerd. Of het veel uitmaakt weet ik niet, hij lijkt symetrisch
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 686
30-04-2018 09:59 #176699
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E
Net bezig geweest, de stang is niet symetrisch, er zit een klein knikje in de positie van de bussen op de uiteinden ten opzichte van elkaar.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-05-2018 16:43 #176708
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E
Het rubber voor de reactiestang lijkt hier helemaal rond, ik dacht dat deze een vlakke en ronde kant heeft en deze moet met monteren recht lopen.
Kijk ff in haynes of de Workshop Manual (Green manual) hoe dit moet
Kijk ff in haynes of de Workshop Manual (Green manual) hoe dit moet
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 686
01-05-2018 18:48 #176712
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E
Ed,
Het grote rubber heeft platte kanten. Ik heb een Haynes maar een gecombineerde Amazon en 1800.
Ik heb de bouten en moeren vastgezet en bedacht me dat het zelfborgende moeren zijn, is daar een moment voor??
De twee bouten in de kokerbalk zonder moer heb ik met borgplaatjes geborgt.
Het grote rubber heeft platte kanten. Ik heb een Haynes maar een gecombineerde Amazon en 1800.
Ik heb de bouten en moeren vastgezet en bedacht me dat het zelfborgende moeren zijn, is daar een moment voor??
De twee bouten in de kokerbalk zonder moer heb ik met borgplaatjes geborgt.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 686
03-05-2018 16:45 #176744
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E
Nog een foto van de armen en panhardstang voor montage
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-05-2018 00:07 #176761
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E
Is een kwestie van ' vast is vast' geen moment voor in de boeken.
Als de wagen op de wielen staan, moeten de platte zijden ongeveer horizontaal staan.
Als de wagen op de wielen staan, moeten de platte zijden ongeveer horizontaal staan.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 686
05-05-2018 21:11 #176773
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E
Ed, bedankt, heb ik het goed gedaan. Ik heb alles mat de hand sticig vastgezet toen de auto op z, n wielen stond.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 801
05-05-2018 22:01 #176774
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E
Hallo Arnold,
je moet inderdaad alles van de assen pas vastzetten als de rubbers een keer in-en uitgeveerd hebben en op de wielen in de ruststand staan. Jouw vraag over aanhaalmoment is een eenvoudige vraag die voor een technicus moeilijk te beantwoorden is. Een simpel ""vast is vast"" bestaat niet in de boutentechniek.
Heel in het kort: op de kop van de bout staat een aanduiding: bev. 8.8 of 10.9. Dit heeft te maken met de legering waaruit de bout is gemaakt en bepaalt, samen met de schroefdraad, fijn of grof, de treksterkte van de bout en daarmee het moment waarmee de bout moet worden vastgezet. Als voorbeeld:
een bout m12, 8.8, aanhaalmoment 87 NM
zelfde bout 10.9, aanhaalmoment 130 NM en zelfde bout 12.9 aanhaalmoment 150 NM. Dus zelfde bout, andere kwaliteit, dubbel aanhaalmoment. Op internet en in de technische literatuur zijn genoeg tabellen, ook voor UNC , te vinden.
Als je bouten van de assen op gevoel vast zet, raad ik je aan deze regelmatig te controleren of ze nog goed vast zitten. Beter is om bouten voor het vastzetten te borgen met een goede schroefdraad borging, zoals loctite 270.
Bovenstaande is heel erg in het kort iets over het vastzetten van essentiele bouten in je auto en je snapt dat een goede technische opleiding niet voor niets de eis is voor de autotechnicus.
Voor sommige bouten schrijft Volvo een aanhaalmoment voor, zo niet val je terug op de simpele kern van de aanhaalmomenten, zoals boven verwoord.
Het is echt van groot belang bij vernieuwing van de bouten, niet zomaar ergens een goedkope bout er in te zetten, maar echt dezelfde kwaliteit terug te plaatsen.
gr. Cor.
je moet inderdaad alles van de assen pas vastzetten als de rubbers een keer in-en uitgeveerd hebben en op de wielen in de ruststand staan. Jouw vraag over aanhaalmoment is een eenvoudige vraag die voor een technicus moeilijk te beantwoorden is. Een simpel ""vast is vast"" bestaat niet in de boutentechniek.
Heel in het kort: op de kop van de bout staat een aanduiding: bev. 8.8 of 10.9. Dit heeft te maken met de legering waaruit de bout is gemaakt en bepaalt, samen met de schroefdraad, fijn of grof, de treksterkte van de bout en daarmee het moment waarmee de bout moet worden vastgezet. Als voorbeeld:
een bout m12, 8.8, aanhaalmoment 87 NM
zelfde bout 10.9, aanhaalmoment 130 NM en zelfde bout 12.9 aanhaalmoment 150 NM. Dus zelfde bout, andere kwaliteit, dubbel aanhaalmoment. Op internet en in de technische literatuur zijn genoeg tabellen, ook voor UNC , te vinden.
Als je bouten van de assen op gevoel vast zet, raad ik je aan deze regelmatig te controleren of ze nog goed vast zitten. Beter is om bouten voor het vastzetten te borgen met een goede schroefdraad borging, zoals loctite 270.
Bovenstaande is heel erg in het kort iets over het vastzetten van essentiele bouten in je auto en je snapt dat een goede technische opleiding niet voor niets de eis is voor de autotechnicus.
Voor sommige bouten schrijft Volvo een aanhaalmoment voor, zo niet val je terug op de simpele kern van de aanhaalmomenten, zoals boven verwoord.
Het is echt van groot belang bij vernieuwing van de bouten, niet zomaar ergens een goedkope bout er in te zetten, maar echt dezelfde kwaliteit terug te plaatsen.
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.