Michelin Energy Saver
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-12-2014 22:15 #146889
door Arno Pfennings
Michelin Energy Saver is gemaakt door Arno Pfennings
Ik ben op weg om 195/65/R15 Michelin Energy Savers te laten plaatsten op 5,5J velgen.
Er zijn nogal wat verschillende uitvoeringen, welke zou je waarom nemen?
Er zijn nogal wat verschillende uitvoeringen, welke zou je waarom nemen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-12-2014 00:36 #146900
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic Michelin Energy Saver
Mijn bandenboer heeft mij verteld, dat er twee varianten zijn. De gewone Energy Saver en die met de extra aanduiding " plus ".
De + heeft een iets harder loopvlak voor iets minder rolweerstand en daarmee slijtage, maar ook één millimeter minder profiel.
De reden voor mijn vraag is, dat de zomerbanden van een ander A-merk op mijn Volvo 940 gelukkig na drie zomers ( ± 30.000 km ) aan vervanging toe zijn en ik terug wil naar deze Michelin die ik prima vind passen bij mijn rijstijl in die auto.
Op mijn 940 laat ik dus komend voorjaar weer Michelin Energy Saver 195-65-15 monteren. De gewone, niet de plus.
Momenteel staat de 940 op Michelin Alpin.
Op de Amazon heb ik Michelin Zx of Xzx gereden van 1968 tot pakweg 2009 met af en toe een uitstapje naar een ander merk.
In de winter van 2008 / 2009 heb ik een set gebruikte Michelin Alpin op de Amazon laten zetten om ook in het koude seizoen goed genoeg beslagen op rallypad te kunnen gaan. Dat beviel me zo goed, dat ik tegenwoordig winter en zomer op deze banden rond rij.
Er is één nadeel hieraan: in Italië is het sinds begin 2013 verboden om buiten het winterseizoen dat met begin- en einddatum omschreven is, met M+S banden te rijden. Ik ben overigens hoogst benieuwd hoe streng ze daar op letten in de Dollemieten...
In de rest van de EU is er geen regelgeving hier over, wel andersom, zomerbanden in de winter, geen verzekering bij schade.
Resumerend: voor mijn rijstijl vind ik de Michelin Energy Saver een prima zomerband op de Volvo 940, maar op mijn Amazon heb ik Michelin Alpin gemonteerd voor winter en zomer.
En ik weet, dat ik niet de enige (rallyrijder) ben die deze band prefereert op de Amazon.
De + heeft een iets harder loopvlak voor iets minder rolweerstand en daarmee slijtage, maar ook één millimeter minder profiel.
De reden voor mijn vraag is, dat de zomerbanden van een ander A-merk op mijn Volvo 940 gelukkig na drie zomers ( ± 30.000 km ) aan vervanging toe zijn en ik terug wil naar deze Michelin die ik prima vind passen bij mijn rijstijl in die auto.
Op mijn 940 laat ik dus komend voorjaar weer Michelin Energy Saver 195-65-15 monteren. De gewone, niet de plus.
Momenteel staat de 940 op Michelin Alpin.
Op de Amazon heb ik Michelin Zx of Xzx gereden van 1968 tot pakweg 2009 met af en toe een uitstapje naar een ander merk.
In de winter van 2008 / 2009 heb ik een set gebruikte Michelin Alpin op de Amazon laten zetten om ook in het koude seizoen goed genoeg beslagen op rallypad te kunnen gaan. Dat beviel me zo goed, dat ik tegenwoordig winter en zomer op deze banden rond rij.
Er is één nadeel hieraan: in Italië is het sinds begin 2013 verboden om buiten het winterseizoen dat met begin- en einddatum omschreven is, met M+S banden te rijden. Ik ben overigens hoogst benieuwd hoe streng ze daar op letten in de Dollemieten...
In de rest van de EU is er geen regelgeving hier over, wel andersom, zomerbanden in de winter, geen verzekering bij schade.
Resumerend: voor mijn rijstijl vind ik de Michelin Energy Saver een prima zomerband op de Volvo 940, maar op mijn Amazon heb ik Michelin Alpin gemonteerd voor winter en zomer.
En ik weet, dat ik niet de enige (rallyrijder) ben die deze band prefereert op de Amazon.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-12-2014 07:03 #146903
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Michelin Energy Saver
De Alpin zal dus meer slijten in de zomer (klopt?), geen verdere nadelen om met deze winterband in de zomer te rijden?
Verder zie ik enorme prijsverschillen met als bodemprijs (en op andere plekken tegen de 100E):
www.autobandenmarkt.nl
Verder zie ik enorme prijsverschillen met als bodemprijs (en op andere plekken tegen de 100E):
www.autobandenmarkt.nl
31-12-2014 11:41 #146909
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Michelin Energy Saver
Het is wel aan te bevelen om superlange links eerst te verkorten...
Wat betreft de Michelin Alpin: die kan prima in de zomer.
Extra slijtage valt mee, maar is natuurlijk ook afhankelijk van rijgedrag.
De remweg wordt wel iets langer naarmate de temperatuur stijgt.
Maar iig beter op winterbanden door de zomer dan op zomerbanden door de winter.
Wat betreft de Michelin Alpin: die kan prima in de zomer.
Extra slijtage valt mee, maar is natuurlijk ook afhankelijk van rijgedrag.
De remweg wordt wel iets langer naarmate de temperatuur stijgt.
Maar iig beter op winterbanden door de zomer dan op zomerbanden door de winter.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
02-01-2015 15:18 #146936
door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Michelin Energy Saver
ik rij ook zomer en winter op winterbanden (eigenlijk kan je met de huidige generatie winterbanden beter over slechtweerbanden praten), zowel met de Amazon als met de dagelijkse Benz en dat bevalt mij prima. Ik heb geen zin om regelmatig die banden weer te demonteren/monteren (worden ze niet beter van) en te balanceren; alternatief is twee sets wielen aanschaffen maar daar ben ik dan weer te krenterig voor en dat spul vreet ruimte en als je een andere auto koopt zit je weer met een set nutteloze velgen/banden.....
Ik wil niet de discussie over winterbanden in de zomer oprakelen, daar is al genoeg over geschreven maar alleen mijn ervaringen delen. Ik rij met de Amazon rally's en op de Michelin Alpin gaat dat prima, ook in de zomer, zeker als er een flinke bui valt. De nadelen van een winterband in de zomer wegen bij mij niet op tegen de voordelen. Dat ze sneller zouden slijten heb ik nog niet gemerkt, onder mijn Benz hebben de Alpin's twee winters en zomers dienst gedaan en na 140.000 km zat er nog 2,5 mm op. Ik rij met de Amazon op 195/65R15 op 5,5 inch velgen. Koop de normale uitvoering zonder extra load en andere toevoegingen, en een band in de H snelheidscategorie voldoet uitstekend. Uiteraard geen binnenband erin.
Ik wil niet de discussie over winterbanden in de zomer oprakelen, daar is al genoeg over geschreven maar alleen mijn ervaringen delen. Ik rij met de Amazon rally's en op de Michelin Alpin gaat dat prima, ook in de zomer, zeker als er een flinke bui valt. De nadelen van een winterband in de zomer wegen bij mij niet op tegen de voordelen. Dat ze sneller zouden slijten heb ik nog niet gemerkt, onder mijn Benz hebben de Alpin's twee winters en zomers dienst gedaan en na 140.000 km zat er nog 2,5 mm op. Ik rij met de Amazon op 195/65R15 op 5,5 inch velgen. Koop de normale uitvoering zonder extra load en andere toevoegingen, en een band in de H snelheidscategorie voldoet uitstekend. Uiteraard geen binnenband erin.
03-01-2015 17:33 #146980
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Michelin Energy Saver
Ik adviseer de laatste jaren ook om het hele jaar op winterbanden te rijden, gebruik van de A-merken wat in de aanbieding is, Vredestijn Wintrac 3, Michelin Alpine 4 of de Continental 850.
Er is ruime keuze in de breedte maat 185 en 195, prijzen heel aantrekkelijk.
Werd ook helemaal gek van al die zomer/winter velgen in de hal.
Zoals gezegd ze zijn met nat weer altijd beter, nog geen klachten gehad en ben benieuwd hoe veel km ze mee gaan, Pieter geeft al een aardige indicatie.
Er is ruime keuze in de breedte maat 185 en 195, prijzen heel aantrekkelijk.
Werd ook helemaal gek van al die zomer/winter velgen in de hal.
Zoals gezegd ze zijn met nat weer altijd beter, nog geen klachten gehad en ben benieuwd hoe veel km ze mee gaan, Pieter geeft al een aardige indicatie.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-01-2015 20:23 #146988
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Michelin Energy Saver
Op de combi zitten Michelin energy savers, 195/65-15 H prima banden voor ik meen 78 euro per stuk gekocht (drie jaar terug) (ex monteren) goede en stille band. Ik heb wel een extra set met Vredestein Snowtrac winterbanden. scheelt erorm veel in de winter. Op de twee deurs Amazon zitten al jaren Vredestein snowtrac's 185-65/15 88T en die bevallen prima, ook in de zomer. bij 100-110km/h geen noemenswaardig extra banden lawaai.
Aardigheidje: met deze auto en banden meegedaan aan een slip cursus, samen met 18 collega's. Ieder in zijn eigen auto. Aan het einde van de middag stond ik op de tweede plek qua remweg en beheersbaarheid enzovoort. Achter een Audi A4 avant van 2008 met alle mogelijke opties en drie letterige afkortingen op veiligheidsgebied..

De banden hebben daar zeker aan bijgedragen, de rest reed op zomerbanden
Dus ik zou over een maandje een mooie set / aanbieding winterbanden opzoeken
Aardigheidje: met deze auto en banden meegedaan aan een slip cursus, samen met 18 collega's. Ieder in zijn eigen auto. Aan het einde van de middag stond ik op de tweede plek qua remweg en beheersbaarheid enzovoort. Achter een Audi A4 avant van 2008 met alle mogelijke opties en drie letterige afkortingen op veiligheidsgebied..

De banden hebben daar zeker aan bijgedragen, de rest reed op zomerbanden

Dus ik zou over een maandje een mooie set / aanbieding winterbanden opzoeken