Koppelingspedaal Ama staat vast.

• Theo Kion
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2014 16:28 #146357 door Theo Kion
Koppelingspedaal Ama staat vast. is gemaakt door Theo Kion
Twee weken geleden reed ik met mijn 1964 Amazon met hydraulische koppeling op de A16 toen ik moest remmen voor een file. Toen ik mijn koppelingspedaal wilde intrappen was er geen mm beweging in te krijgen. Zonder te ontkoppelen de versnelling in zijn vrij gezet en daar sta je dan op de rechter rijstrook. Overigens werd ik heel snel afgesleept naar de dichtstbijzijnde afrit dus gevaar snel geweken.
Nu op zoek naar de oplossing van het probleem.... Ik denk dat ik het moet zoeken in de hoofdkoppelingscilinder. Het niveau van de remvloeistof is te laag en op het schutbord aan de binnenkant vind ik enkele drupjes olie.
Mijn vraag: Herkent iemand het probleem en/of heeft iemand tips waar ik moet zoeken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-12-2014 17:45 #146365 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Koppelingspedaal Ama staat vast.
Das raar... als de hoofdremcilinder lek is kan je juist heel makkelijk je pedaal intrappen maar wordt het ontkoppelen steeds moeilijker. Je schutbord zal dan ook onder de olie zitten. Wat jij beschrijft is dat er iets in de weg zit waardoor het ontkoppelen niet meer mogelijk is. check eerst de pedaal en of daar niets dwars zit.

Succes...
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-12-2014 18:21 #146372 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Koppelingspedaal Ama staat vast.
Ik denk het ook, verklaring kan zijn dat de rubbertjes zijn versleten en er druk de verkeerde kant ontstaat, dat is de enige verklaring dat er remolie omhoog worden gestuwd.
Overigens gelijk weghalen, remolie is zeer agressief voor je verf/plaatwerk.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-12-2014 01:11 #146385 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Koppelingspedaal Ama staat vast.
Theo, zelfde probleem gehad jaren geleden. De pen, moeilijk te zien maar volgens mij item 6, was los gekomen van de zuiger waardoor deze omlaag viel in de cilinder. De zuigen zat inderdaad muurvast. Misschien moet je de hoofdkoppel cilinder eens na kijken. Wat Ed zegt klopt, die vloeistof is echt heel agressief, pas daar goed me op.

Succes
Groeten, Rob
Bijlagen:

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-12-2014 02:08 #146388 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Koppelingspedaal Ama staat vast.
Beste Theo, of de pen gebroken die uit de hulpcilnder komt heb ik wel eens gehad kun je hem ook niet meer intrappen zit hulpcilinder op zijn eindpunt.

succes

Johan Geers

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-12-2014 03:21 #146390 door Rob Baeten

"Johan Geers" schreef:
Beste Theo, of de pen gebroken die uit de hulpcilnder komt heb ik wel eens gehad kun je hem ook niet meer intrappen zit hulpcilinder op zijn eindpunt.

succes

Johan Geers

:) inderdaad, nooit bij stil gestaan Johan. Dat zou ook verklaren waarom het vloeistof niveau laag staan. Hebben jullie de orkaan goed overleefd?

• Theo Kion
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2014 19:57 #146420 door Theo Kion
Beantwoord door Theo Kion in topic Koppelingspedaal Ama staat vast.
Dank voor het meedenken!

Vermoedde zelf ook al dat het aan een los onderdeel in de hoofdremcilinder zou liggen. Hulpcilinder zelf niet direct aan gedacht.
Ga beide cilinders maar vervangen en dan ook direct de slangetjes meenemen, nieuwe verse olie..... als ik toch bezig ben, mooie klus voor de winter :)

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-12-2014 00:24 #146428 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Koppelingspedaal Ama staat vast.
BesteRob, in eerste instantie zou de typhoon over ons stadje komen op het laatst is hij afgebogen en hebben we alleen een beetje regen gehad.
Dus geluk gehad we hadden wel het plan om te evacueren naar Bacolod zaten we 120km buiten de centerlijn maar was achteraf niet nodig.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-12-2014 01:13 #146430 door Rob Baeten
Dat is goed om te horen Johan, ik hoop dat het nu wat rustiger wordt voor de Philipijnen en er weer gewerkt kan worden aan opbouw.

Groeten, Rob

• Theo Kion
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2015 19:43 - 28-02-2015 21:08 #149034 door Theo Kion
Beantwoord door Theo Kion in topic Koppelingspedaal Ama staat vast.
Afgelopen week eindelijk tijd gehad om de koppeling te repareren.
Ik heb vervangen: Hoofkoppelingscilinder, Koperen leiding, Flexibele leiding, Hulpkoppelingscilinder en het Koppelingscilinderstangetje.
En die laatste bleek de boosdoener! (Johan Geers had dus gelijk! )

Dat stangetje vormt de verbinding tussen de hulpkoppelingscilinder en de hevel naar de koppelingsplaten. Dat stangetje (A) was afgebroken (Zie rode breukvlak in de bijgevoegde tekening), waardoor de hevel naar de koppelingsplaten niet meer bediend werd. Door het wegvallen van een groot deel van die stang (het geel gearceerde deel) was de druk weggevallen, waardoor de cilinderkop (X) tegen het uiteinde van de cilinder (Z) drukte. Dat verklaart waarom het pedaal met geen mogelijkheid ingetrapt kon worden en verklaart tevens waarom het olieniveau zo ver gedaald was.

Het schakelt allemaal weer als een zonnetje! En over het zonnetje gesproken, laat maar komen. Dan kan de Amazon weer de weg op :D

Bijlagen:
Laatst bewerkt 28-02-2015 21:08 door Theo Kion.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD